Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 2.13Matvarepriser

Utviklingen i matvareforbruket påvirkes av prisutviklingen for de enkelte varegruppene. Matvaregruppene med størst økning i konsumprisindeksen fra 2015 til 2023 var Oljer og fett samt Fisk og sjømat (Tabell 6). Det er ugunstig at konsumprisindeksen har økt betydelig mer for fisk enn for kjøtt. Varegruppene Sukker, syltetøy, honning, sjokolade og sukkervarer og Mineralvann, leskedrikker og juice hadde den laveste økningen i konsumprisindeksen. Bortfallet av særavgifter i 2021 har hatt betydning for prisutviklingen på sukkerholdige varer de siste årene. 

Tabell 6

Konsumprisindeksen for matvarer (2015 = 100).

 

1999

2009

2015

2019

2020

2021

2022

2023

Kjøtt

95

103

100

102

105

108

119

131

Fisk og sjømat

71

86

100

122

125

125

136

151

Melk, ost og egg

71

93

100

106

109

108

113

122

Oljer og fett

62

90

100

120

127

127

142

157

Brød og kornprodukter

75

91

100

106

108

109

117

129

Frukt

79

85

100

108

116

110

115

131

Grønnsaker, inkl. poteter

76

92

100

106

112

110

117

132

Sukker, syltetøy, honning, sjokolade og sukkervarer

86

99

100

103

106

991

102

110

Andre matvarer

84

94

100

106

110

110

116

125

Kaffe, te og kakao

83

79

100

100

100

99

116

129

Mineralvann, leskedrikker og juice

57

78

100

112

113

1012,3

101

108

Matvarer og alkoholfrie drikkevarer i alt

78

92

100

106

110

108

115

126

Konsumprisindeks total

73

90

100

111

112

116

123

130

Kilde: Statistisk sentralbyrå.
1 Særavgiften på sjokolade- og sukkervarer ble fjernet med virkning fra 1. januar 2021. 
2 Særavgiften på alkoholfrie drikkevarer ble redusert med virkning fra 1. januar 2021. 
3 Særavgiften på alkoholfrie drikkevarer ble fjernet med virkning fra 1. juli 2021.
 

 

Siste faglige endring: 05. desember 2024