Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 4Holdninger, kunnskap og samarbeid

Holdninger og kunnskap endres over tid. Mediebildet, økonomi, påvirkere, og samfunnet rundt oss er blant noen av faktorene som bidrar til å påvirke dette. Å opprettholde kjennskapen og tilliten til kostrådene er en viktig del av Helsedirektoratets oppgaver.

I Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen (2019–2023) er det et overordnet mål å legge til rette for at hele befolkningen, uavhengig av helsekompetanse, språkkompetanse og digital kompetanse, skal kunne finne, forstå og ta i bruk helseinformasjon. Årlige undersøkelser gjennomført på oppdrag fra Helsedirektoratet måler befolkningens holdninger, kjennskap og tillit knyttet til kostrådene (Norstat), og gir viktig informasjon i arbeidet med informasjonsformidling, kampanjer, og hvor man skal rette innsatsen. Norske Spisefakta og andre undersøkelser bidrar også med kunnskap om dette. 

Tallene fra Norstat ble hentet inn i januar 2024, før de nye kostrådene ble lansert i august samme år. Kjennskap og tillit til de nye kostrådene vil vi først ha data på neste år. 

4.1. Kjennskap og tillit til Helsedirektoratets tidligere kostråd

4.2. Hva vektlegger forbruker ved kjøp av mat

4.3. Nøkkelhullet

4.4. Salt, sukker og mettet fett – kunnskap og holdninger

4.5. Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold

Siste faglige endring: 05. desember 2024