Nøkkelhullet er myndighetenes merkeordning for sunnere matvarer. Merkeordningen er et samarbeid mellom myndighetene i de nordiske landene, og ble innført i Norge i 2009. Merkeordningen skal gjøre det enkelt å velge matvarer som inneholder mer fiber og fullkorn og mindre mettet fett, sukker og salt.
I nasjonal handlingsplan for bedre kosthold er det mål om årlig økning i antall nøkkelhullprodukter. Ifølge rapporter fra NielsenIQ har antall produkter med Nøkkelhullet gått ned fra 2084 til 1999 i perioden 2017 til 2023. Det har vært en stor økning i antall nøkkelhullprodukter fra 2022 til 2023. I intensjonsavtalen for et sunnere kosthold er målet at andel nøkkelhullprodukter målt i verdi er økt til 21 prosent innen utgangen av 2025. Utgangspunktet for målet er tall for 2019. Andel nøkkelhullprodukter målt i verdi var 18,8 prosent i 2019 og ble redusert til 18,2 i 2020, 17,8 prosent i 2021 og økte til 18,3 prosent i 2022. I 2023 har denne andelen økt til 22,9 prosent.
Kjennskapen til Nøkkelhullet blant forbrukere er stabilt høy. Andelen som svarer at de kjenner til merket har holdt seg mellom 95 og 98 prosent i perioden 2012–2024. I 2024 er andelen 96 prosent. Det er ikke forskjell i kjennskap til Nøkkelhullet etter alder og utdanningsnivå.
Tilliten til Nøkkelhullet er god. Med unntak av 2014 svarer over halvparten at de har ganske stor eller svært stor tillit til at matvarer merket Nøkkelhullet er sunnere enn matvarer i samme kategori som ikke har merket. Fra 2023 til 2024 har denne andelen gått ned fra 57 til 53 prosent (Figur 44). Tilliten til Nøkkelhullet øker med utdanningsnivå.
Figur 44
I 2024 svarer 60 prosent at de synes Nøkkelhullet er en ganske god eller svært god merkeordning. Det er en nedgang fra 65 prosent i 2023. Andelen som svarer at de kjenner til at det er myndighetene som står bak merket, har gått nedover fram til 2022, men økte fra 48 prosent i 2022 til 53 prosent i 2023 og 2024. Andelen som svarer at de ikke vet hvem som står bak merket, har gått opp fra 13 til 22 prosent i perioden 2014 til 2024.