Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

3.2. Første kontakt med frisklivssentralen

Fastlege, annet helsepersonell i primær- og spesialisthelsetjenesten, koordinerende enhet, NAV og bedriftshelsetjenesten kan henvise til frisklivs­sentralen. Det er også mulig for den enkelte innbygger å ta direkte kontakt med frisklivs­sentralen. Det gjøres da en vurdering av hvilke tilbud som er aktuelle, og om vedkommende trenger oppfølging fra frisklivs­sentralen eller kan delta i andre tilbud. Ved tvil om helsetilstanden må dette avklares med fastlege eller annen medisinsk ansvarlig.

Det anbefales at den som henviser sender skriftlig/elektronisk melding til frisklivs­sentralen (18). Det gir mulighet for å følge opp henvisningen dersom personen ikke selv tar kontakt. Når brukeren oppsøker frisklivs­sentralen på egenhånd eller andre enn fastlege henviser, anbefales det å sende melding til fast­legen om at vedkommende deltar i tilbud ved frisklivs­sentralen (se også informasjon om «Epikrise» i kapittel «Dokumentasjon og journalføring»). Når det gjelder barn og unge er fastlege, helsestasjons- og skolehelse­tjenesten viktige henvisere og samarbeids­partnere. Ansvaret for medisinsk oppfølging ligger hos fastlegen for alle aldersgrupper.

Siste faglige endring: 28. februar 2022