Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

3. Tilbudet ved frisklivssentralen

Frisklivssentralene skal gi kunnskapsbasert støtte til å fremme helse, endre levevaner og mestre helseutfordringer. Kommunen er pålagt å gi slik helsehjelp ut fra innbyggernes behov (5;12). I dette kapittelet beskrives frisklivssentralens tilbud og arbeidsmetoder.

Frisklivssentralens tilbud tar utgangspunkt i kunnskap om hva som fremmer helse. Det innebærer å styrke den enkeltes ressurser for helse og å påvirke omgivelsene den enkelte må forholde seg til. Det handler om å legge til rette for deltakelse i prosesser som utvikler ferdigheter, kunnskap og ressurser, som setter personer i stand til å mestre egen livssituasjon, og til å ta valg som fremmer helsen (13;14).

3.1. Strukturert, tidsavgrenset og tilpasset tilbud

3.2. Første kontakt med frisklivssentralen

3.3. Helsesamtalen

3.4. Barrierer og muligheter for endring av levevaner

3.5. Å snakke om endring

3.6. Basistilbudet ved frisklivssentralen

3.7. Andre aktuelle tilbud ved frisklivssentralen

3.8. Oppfølging ved bruk av digitale verktøy

3.9. Tilrettelegging av tilbudet for ulike alders- og målgrupper

3.10. Diagnosespesifikke tilbud

3.11. Etter avsluttet tilbud ved Frisklivssentralen

Siste faglige endring: 28. februar 2022