Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

3.6. Basistilbudet ved frisklivssentralen

Alle frisklivssentraler skal ha et strukturert, individuelt tilpasset og tidsavgrenset tilbud om støtte til endring av levevaner og mestring av helseutfordringer. Tilbudet skal være kunnskaps­basert og ha et helhetsperspektiv. Å fremme fysisk og psykisk helse og vektlegge brukernes ressurser for helse er sentralt i tilbudet.

3.6.1 Strukturert oppfølging i 12 uker av gangen

Det er det strukturerte oppfølgingstilbudet som utgjør basistilbudet ved frisklivs­sentralen. Tilbudet skal være utformet slik at brukerne kan delta, uavhengig av helseutfordringer og diagnoser, og omfatter støtte til endring av levevaner og mestring av helseutfordringer. Det gjelder fysisk aktivitet, kosthold, tobakk, psykisk helse og søvn. Frisklivs­sentralen kan også gi veiledning ved risikofylt alkoholbruk. Helse­direktoratet har utarbeidet kurs, verktøy og materiell som kommunene kan benytte. Kommunen bør sørge for at tilbudet er tilgjengelig for målgruppen.

3.6.2 Fysisk aktivitet

Bevisstgjøring av aktivitetsvaner og støtte til fysisk aktivitet skjer gjennom individuelle helse­samtaler, temabaserte samlinger, ulike gruppetilbud og testing av fysisk form. Tilbudet skal være faglig forsvarlig. Veileder må ha kompetanse i bruk av fysisk aktivitet i forebygging og behandling for ulike diagnoser (33;34). Det anbefales at frisklivs­sentralen har gruppetrening i egen regi.

Fysisk aktivitet ved frisklivs­sentralen kjennetegnes av at personer med ulike helseutfordringer, dia­gno­ser, alder, fysisk form og kjønn deltar i samme gruppe. Aktiviteten skal tilrettelegges slik at brukerne, uavhengig av forutsetninger, får utbytte av treningen og opplever mestring. Grupper gir muligheter for sosial støtte og et utvidet nettverk. Veileder skal legge til rette for at miljøet i gruppen oppleves inklu­derende. Vedrørende tilpasning av tilbudet til ulike alders- og målgrupper, se kapittel 3.9 «Tilrettelegging av tilbudet for ulike alders- og målgrupper».

Trening og veiledning skal følge nasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet (35). Det innebærer å bevisst­gjøre betydningen av å begrense stillesitting og å øke hverdagsaktiviteten.

Aktivitetshåndboken  – fysisk aktivitet i forebygging og behandling (33) og nasjonale faglige retningslinjer for forebygging og behandling av ulike diagnoser og tilstander (36–42), er gode verktøy for å kunne veilede brukerne. Reviderte anbefalinger for bruk av fysisk aktivitet i forebygging og behandling finnes i nasjonale faglige råd for fysisk aktivitet i forebygging og behandling.

Det anbefales å benytte aktiviteter som foregår ute og krever lite utstyr, for eksempel lekinspi­rert kondisjon-, intervall- og styrketrening med kroppen som belastning. Brukerne skal gjøres kjent med turmuligheter og aktuelle trenings- og aktivitetstilbud. Målet er at brukerne skal bli i stand til å fortsette med regelmessig fysisk aktivitet gjennom egen aktivitet, eller som del­takere i lokale tilbud.

Tidligere brukere kan være en viktig ressurs og motivasjon for nye brukere, og for etablering og gjen­nom­føring av likepersonstilbud. Bruk av støttekontakt eller treningskontakt kan være aktuelt.

Helsedirektoratet har utarbeidet Gode aktivtetsvaner – et samtaleverktøy/​undervisnings­materiell om fysisk aktivitet og stillesitting for bruk i helsetjenesten (43–45). Hensikten er å gjøre det enklere å veilede grupper og enkeltpersoner om bevegelse, fysisk aktivitet, trening, fysisk form og helse.

3.6.3 Test av fysisk form og funksjon

For at brukeren skal bli bevisst egne aktivitetsvaner og motivasjon, kan fysiske tester være nyttig. Frisklivs­sentralen kan gi tilbud om å teste fysisk form ved oppstart, etter 12 ukers oppfølging og på andre tidspunkt ved behov. Den som har henvist brukeren bør få informasjon om testresultatene.

Eksempler på aktuelle tester:

Borgs RPEskala (Ratings of Perceived Exertion) brukes for å vurdere opplevd anstrengelse. Mer informa­sjon om Borgs skala finnes i Aktivitetsdagboken (46) og i Aktivitetshåndboken (33). Mer informasjon om test av fysisk form og aktuelle tester finnes på Helsedirektoratets temasider om frisklivssentraler.

Regelmessig egenevaluering av gjennomført trening og aktivitet er et viktig redskap for å opprett­holde motivasjon. Her kan Aktivitetsdagboken, ulike apper og aktivitetsmålere være til hjelp.

Ressurser for mer informasjon

3.6.4 Kosthold

Oppfølging av brukere med behov for kostholdsendringer foregår gjennom individuelle helsesamtaler, temabaserte samlinger og kurset Bra mat for bedre helse (51). I tilbud til personer som har etablert sykdom kreves kompetanse om kosthold og ernæring i forebygging og behandling. Gruppetilbud kan gjennomføres i sam­arbeid med, eller av andre aktører. Tilbudet skal støtte brukerne i å gjøre varige kostholdsendringer som kan gi bedre helse, forebygge sykdom eller bidra til at de mestrer hverdagen med etablert sykdom bedre.

Frisklivssentraler bør informere om og oppfordre brukere med behov for annen eller videre oppfølging, til å benytte seg av andre tilgjengelige lokale og/eller digitale tilbud. Tilbudet ved frisklivs­sentralen og tilbud som frisklivs­sentralen samarbeider med, og henviser til, skal være basert på de nasjonale kost­rådene og relevante nasjonale faglige retningslinjer. Tilbudet ved frisklivssentralen skal være basert på de nasjonale kostrådene og relevante nasjonale retningslinjer.

Matvarefrekvensskjema, Matdagbok og annen kostregistrering kan være nyttige verktøy for bevisstgjøring og måling av effekt.

Helsedirektoratets kurs Bra mat for bedre helse er et inspirasjonskurs for endring av matvaner og mat­vare­valg, basert på de nasjonale kostrådene. Kurset kan være en god start for å få til varig endring av kostholdet. Det er både teoretisk og praktisk og vektlegger kostholdsendring over tid.

Evaluering viser at kurset gjør det enklere å planlegge sunne måltider og at det bidrar til å endre matvaner (52).

Personer som deltar i frisklivssentralens tilbud og har etablert sykdom og/eller et sammensatt sykdomsbilde, kan ha behov for diagnosespesifikk kost­veiledning knyttet til medisinsk behandling. Slik veiledning gis av klinisk ernæringsfysiolog. Fastlegen har medisinskfaglig oppfølgingsansvar for sine pasienter (220).

Ressurser for mer informasjon

3.6.5 Tobakk

Støtte til snus- og røykeslutt på frisklivssentralene foregår gjennom individuell veiledning og snus- og røykesluttkurs. Tobakk og helse, snus- og røykeslutt kan tas opp i temabaserte samlinger. Hovedprin­sip­pene i tobakksavvenning er veiledning i kombinasjon med medikamentell behandling (59–61). Medikamentell behandling omfatter både reseptfrie og reseptbelagte legemidler.

Helsedirektoratet har utarbeidet en samtaleguide Snakk om snus- og røykeslutt (62), som gir anbefa­linger for hvordan individuell veiledning kan foregå. Tilsvarende kan kursmalen Tobakksfri (63) benyttes ved snus- og røykesluttkurs.

Frisklivssentraler som ikke har slutteveilederkompetanse, eller ikke har kapasitet til å ha egne snus- og røykesluttgrupper, bør informere om og oppfordre til å benytte tilgjengelige sluttetilbud (64). Se helsenorge.no for en oversikt.

I arbeidet med tobakksavvenning er det viktig å samarbeide med tannhelsetjenesten, fastlegene, helse- og skolehelsetjenesten.

Ressurser for mer informasjon

Siste faglige endring: 28. februar 2022