I dette kapitlet kartlegger vi helsepersonells oppfatninger av pasienters tilgang til helseopplysninger. Vi undersøker også tillit til at helseopplysninger i pasientens journal er
- trygge og utilgjengelige for uvedkommende (konfidensialitet)
- riktige og sikret mot uriktig endring og sletting (integritet)
- tilgjengelige for helsepersonell man mottar hjelp fra (tilgjengelighet)
Videre kartlegger vi i hvilken grad helsepersonell opplever å ha tilgang til nødvendig informasjon fra andre virksomheter om pasienter og hva som eventuelt er de største hindringene for å få tilgang til denne informasjonen.
Tilgang til egen informasjon gir involverte og tryggere pasienter: Majoriteten av helsepersonell har positive oppfatninger til påstandene om pasienters tilgang til egne helseopplysninger i figur 3.11.
Alt i alt er helsepersonells oppfatninger om pasienters tilgang til helseopplysninger er relativt stabile fra 2022 til 2023. I 2021-undersøkelsen ble det mulig å svare «verken enig eller uenig» på påstandene. Det førte til at flere helsepersonell ikke tok stilling til påstandene i 2021, dvs. summen av «vet ikke / ikke relevant» og «verken enig eller uenig»-svar økte. Andelen som ikke tar stilling til påstandene, er stabil fra 2022 til 2023.
Vi finner følgende resultater for enkeltpåstandene:
- 69 % er enig i påstanden «Pasientene blir mer involvert i egen helse når de har enkel tilgang til sine helseopplysninger.», mens 7 % er uenig i 2023. 24 % svarer «verken enig eller uenig» eller «vet ikke / ikke relevant» i 2023.
- 59 % er enig i påstanden «Pasientene føler seg tryggere på behandlingen de mottar når de har tilgang til informasjon om behandlingen digitalt.», mens 8 % er uenig i 2023. 32 % svarer «verken enig eller uenig» eller «vet ikke / ikke relevant» i 2023.
- 56 % er enig i påstanden «Pasientene har tilgang til de helseopplysningene om seg selv som de har behov for.», mens 12 % er uenig i 2023. 33 % svarer «verken enig eller uenig» eller «vet ikke / ikke relevant» i 2023.
Leger (særlig fastleger), helsepersonell ansatt i helseforetak i Helse Midt-Norge og helsepersonell med arbeidssted i Trøndelag er oftere uenig / har mindre positive oppfatninger ved alle påstandene sammenlignet med gjennomsnittet i 2023. Helsepersonell som er uenig i påstandene har oftere mindre positive / mer negative holdninger til digitale helsetjenester, som at de sjeldnere opplever at digitale helsetjenester gjør det lettere å komme i kontakt med pasientene sammenlignet med gjennomsnittet. Alt i alt er helsepersonell som er uenig i påstandene oftere misfornøyd med de digitale helsetjenestene i Norge sammenlignet med gjennomsnittet.
I 2023-undersøkelsen er spørsmålene til helsepersonell om informasjonssikkerhet, målt gjennom begrepene konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet, endret.[25] Alt i alt finner vi at helsepersonell ofte har tillit til at helseopplysninger i pasientens journal er sikret: 84 % har tillit til at helseopplysninger i pasientens journal er trygge og utilgjengelig for uvedkommende (konfidensialitet), 79 % har tillit til at helseopplysninger i pasientens journal er riktige og sikret mot uriktig endring og sletting (integritet) og 72 % har tillit til at helseopplysninger i pasientens journal er tilgjengelig for helsepersonell man mottar hjelp fra (tilgjengelighet) (figur 3.12).
Mer detaljert finner vi følgende:
- Konfidensialitet: Det er mer utbredt å være uenig i påstanden «Jeg har tillit til at helseopplysninger i pasientens journal er trygge og utilgjengelig for uvedkommende.» blant jordmødre (14 %), helsepersonell ansatt i helseforetak i Helse Midt-Norge (13 %) og helsepersonell med arbeidssted i Trøndelag (13 %) sammenlignet med gjennomsnittet (8 %).
- Integritet: Det er mer utbredt å være uenig i påstanden «Jeg har tillit til at helseopplysninger i pasientens journal er riktige og sikret mot uriktig endring og sletting.» blant helsepersonell ansatt i helseforetak i Helse Midt-Norge (21 %) og helsepersonell med arbeidssted i Trøndelag (20 %) sammenlignet med gjennomsnittet (7 %).
- Tilgjengelighet: Det er mer utbredt å være uenig i påstanden «Jeg har tillit til at helseopplysninger i pasientens journal er tilgjengelig for helsepersonell som pasienten mottar hjelp fra.» blant helsepersonell ansatt i helseforetak i Helse Midt-Norge (26 %), helsepersonell med arbeidssted i Trøndelag (23 %) og leger (fastleger, leger som jobber i helseforetak og leger som jobber i kommunene) (25 %) sammenlignet med gjennomsnittet (15 %).
Helsepersonell ansatt i helseforetak i Helse Midt-Norge og helsepersonell med arbeidssted i Trøndelag er oftere uenig ved alle påstandene sammenlignet med gjennomsnittet av helsepersonell. Avstanden mellom resultater for helsepersonell ansatt i helseforetak i Helse Midt og Trøndelag og gjennomsnittet er størst ved integritetselementet av informasjonssikkerhet.
Helsepersonell som er uenig i påstandene har oftere mindre positive / mer negative holdninger til digitale helsetjenester og er oftere alt i alt misfornøyd med de digitale helsetjenestene i Norge sammenlignet med gjennomsnittet.
For å få innsikt i om og eventuelt hvordan innbyggere og helsepersonell har divergerende oppfatninger om informasjonssikkerhet, sammenholder vi resultater for helsepersonell med resultater for innbyggere fra Innbyggerundersøkelsen om e-helse 2023 (figur 3.13).[26]
Figur 3.13 Resultater for innbyggere og helsepersonell
.
Helsepersonell, som til daglig arbeider med helseopplysninger, er oftere enig i at de har tillit til at helseopplysninger i pasientens journal er trygge og utilgjengelig for uvedkommende (konfidensialitet) og/eller at helseopplysninger i pasientens journal er riktige og sikret mot uriktig endring og sletting (integritet) sammenlignet med innbyggerne i 2023. Helsepersonell og innbyggerne har tilsvarende grad av tillit til at helseopplysningene i pasientens journal er tilgjengelig for helsepersonell som pasienten mottar hjelp fra (tilgjengelighet).
Nærmere halvparten av helsepersonell mangler god nok tilgang til informasjon fra andre virksomheter om pasienter: 48 % har i liten grad tilgang til nødvendig informasjon fra andre virksomheter om pasienter i 2023, en økning på 2 prosentpoeng fra 2022 (figur 3.14). 28 % opplever å ha stor grad av tilgang til slik nødvendig informasjon i 2023, en økning på 2 prosentpoeng fra 2022. 1 av 4 svarer enten «i verken stor eller liten grad» eller «vet ikke / ikke relevant». Resultatene viser behov for informasjonsdeling på tvers i helsesektoren.
Helsepersonell som i liten grad opplever å ha tilgang til nødvendig informasjon fra andre virksomheter om pasienter er oftere ambulansearbeider eller paramedic (75 %) eller bioingeniør (56 %) sammenlignet med gjennomsnittet (48 %) i 2023. På den andre siden opplever fastleger (47 %) og ergoterapeuter (44 %) oftere i stor grad å ha tilgang til nødvendig informasjon fra andre virksomheter om pasienter sammenlignet med gjennomsnittet (28 %). Helsepersonell som i liten grad opplever å ha tilgang til nødvendig informasjon har oftere mindre positive / mer negative holdninger til digitale helsetjenester. I denne gruppen oppleves det eksempelvis sjeldnere at man har henholdsvis enkel og sikker tilgang til pasient- og brukeropplysninger, og man er oftere misfornøyd med de digitale helsetjenestene i Norge sammenlignet med gjennomsnittet.
Helsepersonell som i liten grad eller verken stor eller liten grad har tilgang til nødvendig informasjon fra andre virksomheter om pasienter, opplever at hindringene for å få tilgang til denne informasjonen hyppigst er av teknisk eller juridisk karakter i 2023 (figur 3.15). Slike hindringer er også trukket frem som største hindringer tidligere år.
Tekniske hindre oppgis oftere blant totalgruppen leger (fastleger, leger som jobber i helseforetak og leger som jobber i kommunene) (73 %) og helsepersonell i Helse Midt-Norge (60 %) og sjeldnere blant bioingeniører (36 %) og helsefagarbeidere (26 %) sammenlignet med gjennomsnittet (52 %) i 2023.
Juridiske hindre forekommer oftere blant ambulansearbeidere eller paramedic (59 %) og helsepersonell i Troms og Finnmark (48 %) og sjeldnere blant helsepersonell ansatt i helseforetak i Helse Midt-Norge (18 %) og helsepersonell med arbeidssted i Trøndelag (21 %) sammenlignet med gjennomsnittet (35 %) i 2023.
At det er for tidkrevende forekommer hyppigere blant psykologer (38 %) og totalgruppen leger (fastleger, leger som jobber i helseforetak og leger som jobber i kommunene) (35 %) og sjeldnere blant bioingeniører (9 %) og jordmødre (8 %) sammenlignet med gjennomsnittet (22 %).
Å oppleve at det er vanskelig å komme i kontakt med riktig person forekommer oftere blant fysio- eller manuellterapeuter (33 %) og sjeldnere blant helsefagarbeidere (12 %) sammenlignet med gjennomsnittet (21 %).
Det er en tendens til at å oppleve tekniske hindre, at det er vanskelig å komme i kontakt med riktig person og at det er for tidkrevende å få tak i nødvendig informasjon fra andre virksomheter om pasienter synker med helsepersonells økende alder. Å oppleve disse hindringene er i tillegg gjennomgående mer utbredt blant menn enn kvinner.
Videre er det en tendens til at helsepersonell som opplever hindringer oftere har mindre positive / mer negative holdninger til digitale helsetjenester sammenlignet med gjennomsnittet. De er hyppigere misfornøyde med de digitale helsetjeneste i Norge og ønsker seg oftere tilgang til flere muligheter for digital kommunikasjon med pasient og/eller annet helsepersonell om behandling av pasient enn de har i dag.
[25] Se Direktoratet for e-helse (2023), Helsepersonellundersøkelsen om e-helse 2022, kapittel 3.3 Oppfatninger av tilgang til helseopplysninger og informasjonssikkerhet for tidligere indikatorer og resultater.
[26] Helsedirektoratet (2024), Innbyggerundersøkelsen om e-helse 2023