Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 3.9Innbyggernes bistandsbehov ved bruk av digitale helsetjenester

Det er et mål at digitale helse- og omsorgstjenester skal tilrettelegge for at innbyggere og pårørende enkelt kan involvere seg i forebygging, behandling og oppfølging av egen og næres helse og mestring [47]. Innbyggernes digitale helsekompetanse står sentralt for å nå dette målet. Digital helsekompetanse omhandler en persons motivasjon og evne til å søke opp, finne, forstå, vurdere og bruke helseinformasjon fra elektroniske ressurser for å treffe kunnskapsbaserte beslutninger relatert til egen helse [48].

I denne delen ser vi på resultater knyttet til utbredelsen av innbyggernes bistandsbehov ved bruk av digitale helsetjenester, dvs. ett element innen innbyggernes digitale helsekompetanse knyttet til bruk. I den sammenhengen er det relevant å vise til at innbyggernes kjennskap til og kunnskap om digitale helsetjenester utgjør fundamentet i tillitsmodellen (figur 2.1), og ligger til grunn for innbyggernes holdninger og tillit til digitale helsetjenester.

Spørsmålet om innbyggerne trenger bistand fra andre ved bruk av digitale helsetjenester er nytt i 2024. 94 % trenger ikke hjelp fra andre når de skal bruke digitale helsetjenester, mens 4 % oppgir å ha slike behov i 2024 (figur 3.31).

Innbyggere mellom 45 og 59 år (98 %) og personer i opptaksområdet til Helse Midt-Norge (97 %) svarer oftere «nei» sammenlignet med gjennomsnittet (94 %), dvs. de trenger sjeldnere slik bistand. På den andre siden svarer innbyggere på 60 år eller over (91 %), personer som jobber i helse- og omsorgssektoren (90 %), de som er pårørende for person med alvorlig sykdom (87 %) og/eller pårørende for eldre person med bistandsbehov (84 %) og de med grunnskoleutdanning som høyeste fullførte utdanningsnivå (86 %) sjeldnere «nei» sammenlignet med gjennomsnittet (94 %). Resultatet for personer som jobber i helse- og omsorgssektoren kan henge sammen med at de kan ha inkludert sitt faglige virke i besvarelsen, og ikke kun svart som privatperson. Basen for gruppen som trenger hjelp fra andre ved bruk av digitale helsetjenester er liten (n=53), noe som gir store feilmarginer. Resultater for undergrupper ved dette spørsmålet er derfor knyttet til gruppen som har svart "nei".

Ifølge en studie gjengitt av Gunnhild Brørs i Dagens Medisin, har lavere digital helsekompetanse sammenheng med sosioøkonomiske og demografiske faktorer, som lavere utdanningsnivå og høyere alder [49]. Christopher Le mfl. finner at ferdighet i å kunne ta i bruk digitale helsetjenester har sammenheng med alder, utdanningsbakgrunn og sykdomsbilde: Gruppen under 65 år, personer med langvarige sykdommer og lavt utdannede personer oppga i gjennomsnitt svakere ferdigheter enn andre grupper [50]. Resultatene fra innbyggerundersøkelsen (figur 3.31) underbygger funnene fra de to studiene knyttet til utdanningsnivå og alder. Vi finner ikke noen sammenheng mellom bistandsbehov og ev. langvarig helseproblem. 

Nordic eHealth Research Network (NeRN) gjennomførte en nordisk undersøkelse om innbyggernes bruk av og holdninger til e-helse i 2023 [51]. Flere funn er relevante for tematikken digital helsekompetanse og underelementer av dette. NeRN finner at 87 % av innbyggerne i Norge er enig i påstanden «Jeg vet hvor jeg kan få tilgang til mine digitale helsedata på nett.» i 2023. Resultatene for innbyggere i Norge plasserer seg i midten av øvrige nordiske land. Innbyggerne i Finland har den høyeste enig-andelen til påstanden (93 %), mens denne andelen er lavest blant innbyggerne i Sverige (73 %). Videre er 77 % av innbyggerne i Norge enig i påstanden «Det er enkelt å forstå informasjonen som er tilgjengelig når jeg finner mine helsedata på nett.» i 2023. Også dette resultatet befinner seg i midten av øvrige nordiske resultater. De norske resultatene befinner seg med andre ord mellom de andre nordiske landenes resultater både ved kjennskap til hvor man kan få tilgang til digitale helsedata på nett og hvor enkelt det er å forstå informasjonen.  

 

 

 

 

 

[47] Helsedirektoratet (2024), Nasjonal e-helsestrategi for helse- og omsorgssektoren

[48] Helsedirektoratets nettsider <Helsekompetanse – kunnskap og tiltak - Helsedirektoratet> (Hentedato:31.07.2024) og Brørs, G. (2022), Pasientens digitale helsetjeneste – et paradoks? Dagens Medisin

[49] Brørs, G. (2022), Pasientens digitale helsetjeneste – et paradoks? Dagens Medisin  

[50] Le, C., Finbråten, H. S., Pettersen, K. S., Guttersrud, Ø. and Joranger, P. (2021), Befolkningens helsekompetanse, del I. Helsedirektoratet, Høyskolen i Innlandet, OsloMet  

[51] Eriksen, J., Hjermitslev, C. B., Tuulikki, V., Hardardóttir, G. A., Koch, S., Faxvaag, A., Kyytsönen, M., Viitanen, J., Lintvedt, O., Pedersen, R., Vimarlund, V., Nordheim, E. S., Reponen, J. and Nøhr, C.  (2023), A Nordic survey to monitor citizens use and experience with eHealth. Nordic Council of Ministers. TemaNord 2023:541

Siste faglige endring: 15. januar 2025