Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 3.12Hovedtrekk på tvers av demografi 

Vi finner enkelte utslag i innbyggernes bruk av digitale helsetjenester og/eller holdninger til digitale helsetjenester på tvers av demografiske variabler som kjønn, alder, utdanningsnivå, geografi og helseregion i 2024 [59]. Vi har også sett på om innbyggerne har et (selvrapportert) langvarig helseproblem, om de er pårørende og om de trenger hjelp ved bruk av digitale helsetjenester.

  • Kvinner har oftere vært i kontakt med helsetjenesten, både fysisk og digitalt, i løpet av de siste 12 månedene sammenlignet med menn. Vi finner ikke øvrige forskjeller på tvers av kjønn. 
  • De yngste innbyggerne (under 30 år) har sjeldnere vært i kontakt med helsetjenesten, både fysisk og digitalt, sammenlignet med gjennomsnittet. I gruppen over 60 år er det mer utbredt å ha et langvarig helseproblem, og en større andel i den eldste aldersgruppen har benyttet digitale helsetjenester tre eller flere ganger i løpet av de siste 12 månedene sammenlignet med gjennomsnittet. På den andre siden har innbyggere over 60 år sjeldnere bestilt time hos fastlege / privat allmennlege via digital selvbetjeningsløsning og sjeldnere hatt videokonsultasjon med fastlege / privat allmennlege. Om de skulle ha behov for hjelp fra fastlege / privat allmennlege, foretrekker denne gruppen oftere fysisk oppmøte sammenlignet med gjennomsnittet. Innbyggerne over 60 år har oftere mindre positive / mer negative holdninger til digitale helsetjenester, og flere av de eldste innbyggerne opplever at de har tilgang til de digitale helsetjenestene de trenger i dag enn gjennomsnittet.

Innbyggere under 30 år har oftere brukt videokonsultasjon med fastlege / privat allmennlege enn gjennomsnittet. Videre opplever denne aldersgruppen hyppigere at muligheten for å ta kontakt med fastlegen / privat allmennlege digitalt gjør at de kontakter dem oftere enn før dette var mulig, dvs. lavere terskel for å ta kontakt. Innbyggerne under 44 år foretrekker oftere videokonsultasjon hos fastlege / privat allmennlege ved behov for hjelp, og har oftere positive holdninger til digitale helsetjenester, som å oppleve at digitale helsetjenester gjør det lettere å komme i kontakt med helsepersonell, sammenlignet med gjennomsnittet. Innbyggere mellom 30 og 44 år foretrekker oftere skriftlig digital kontakt hos fastlege / privat allmennlege ved behov for hjelp, og ønsker seg oftere tilgang til flere digitale helsetjenester enn de har tilgang til i dag. Innbyggere mellom 45 og 59 år trenger sjeldnere hjelp fra andre når de skal bruke digitale helsetjenester sammenlignet med gjennomsnittet.

Oppsummert er det oftere mer positive holdninger til digitale helsetjenester blant de under 44 år og oftere mindre positive / mer negative holdninger blant de over 60 år.

  • Digital kontakt med helsetjenesten er mer utbredt blant personer med høyere utdanningsnivå (høyere grad universitet/høyskole), mens personer med grunnskole som høyeste fullførte utdanningsnivå oftere ikke har vært i digital kontakt med helsetjenestene de siste 12 måneder sammenlignet med gjennomsnittet.

Innbyggere med høyere utdanningsnivå (høyere grad universitet/høyskole) mener oftere at det ikke spiller noen rolle hvordan konsultasjonen blir gjort bare de får den hjelpen de trenger hos fastlege / privat allmennlege. Samtidig foretrekker de sjeldnere fysisk konsultasjon hos fastlege / privat allmennlege enn gjennomsnittet. Innbyggere med høyere utdanningsnivå (høyere grad universitet/høyskole) ønsker seg oftere tilgang til flere digitale helsetjenester enn de har tilgang til i dag, mens innbyggere med videregående utdanning som høyeste fullførte utdanningsnivå sjeldnere ønsker seg dette. Personer med grunnskoleutdanning som høyeste fullførte utdanningsnivå opplever sjeldnere at de ikke trenger bistand ved bruk av digitale helsetjenester sammenlignet med gjennomsnittet.

Oppsummert er det en tendens til at utbredelsen av positive holdninger til digitale helsetjenester vokser med økende utdanningsnivå.

  • Vi finner ingen systematikk i besvarelsene på tvers av geografi og helseregioner, men trekker frem noen enkeltfunn:
    • Innbyggerne i Oslo og omegn har mer erfaring med videokonsultasjon med fastlege / privat allmennlege og det er mer utbredt å ha bestilt eller endret time hos fastlege / privat allmennlege via Helsenorge sammenlignet med gjennomsnittet.
    • Innbyggere i Trøndelag og personer i opptaksområdet til Helse Midt-Norge har oftere ikke vært i digital kontakt med helsetjenestene de siste 12 måneder sammenlignet med gjennomsnittet.
  • Digital kontakt med helsetjenesten forekommer oftere (både utbredelse og hyppighet) blant personer med et langvarig helseproblem enn hos gjennomsnittet. Denne innbyggergruppen ønsker seg oftere tilgang til flere digitale helsetjenester enn gjennomsnittet. På holdningsspørsmål/oppfatninger om digitale helsetjenester svarer gruppen som gjennomsnittet.
  • Pårørende for person med alvorlig sykdom og/eller pårørende for eldre person med bistandsbehov har oftere brukt videokonsultasjon enn gjennomsnittet. Pårørende for person med alvorlig sykdom har oftere bestilt/endret time hos fastlege / privat allmennlege via Helsenorge, mens pårørende for eldre person med bistandsbehov hyppigere ønsker seg tilgang til flere digitale helsetjenester. Personer som er pårørende for person med alvorlig sykdom og/eller pårørende for eldre person med bistandsbehov opplever sjeldnere at de ikke trenger bistand ved bruk av digitale helsetjenester sammenlignet med gjennomsnittet. Alt i alt svarer pårørende som gjennomsnittet på holdningsspørsmål/ oppfatninger om digitale helsetjenester.

 

 

 

[59] Digital kontakt med helsetjenesten de siste 12 månedene omtales ofte som erfaring med / ikke erfaring med digitale helsetjenester eller bruk / ikke bruk av digitale helsetjenester.

Siste faglige endring: 15. januar 2025