Digitale helse- og omsorgstjenester skal tilrettelegge for at innbyggere og pårørende enkelt kan involvere seg i forebygging, behandling og oppfølging av egen og næres helse og mestring, jf. Nasjonal e-helsestrategi for helse- og omsorgssektoren. For å kunne tilrettelegge bedre for aktiv medvirkning i næres helse og mestring, er det behov for mer kunnskap om pårørendes erfaringer med digitale helse- og omsorgstjenester. I Innbyggerundersøkelsen om digitalisering i helse- og omsorgstjenesten 2024 er det derfor inkludert nye spørsmål til pårørende.
I undersøkelsen finner vi at 16 % av innbyggerne er pårørende for eldre person med bistandsbehov, og 14 % er pårørende for person med alvorlig sykdom i 2024. Halvparten inngår i begge gruppene, dvs. det er betydelig overlapp. Videre finner vi at pårørende for eldre person med bistandsbehov og/eller pårørende for person med alvorlig sykdom oftere har brukt videokonsultasjon med fastlege / privat allmennlege og sjeldnere foretrekker å møte helsepersonell ansikt til ansikt enn innbyggergjennomsnittet. Resultatene peker i retning av et potensiale for bruk / økt bruk av digitale helsetjenester fremfor fysisk kontakt, der det er et hensiktsmessig valg. Samtidig peker flere pårørende på at det er tungvint eller komplisert å bruke digitale helsetjenester på vegne av andre.
Å få hjelp av foreldre eller sine nærmeste pårørende er helt nødvendig for at mange skal klare å håndtere akutte eller langvarige helseutfordringer. På Helsenorge kan foreldre representere sine barn og voksne kan gi fullmakt til sine nærmeste. Personer med fullmakt får da tilgang til informasjon og kan hjelpe med oppgaver når man ikke kan eller makter selv. Å kunne se og bestille timer, ha dialog med helsetjenesten og hvis det er nødvendig, kunne lese journalnotater, gjør hverdagen enklere for pårørende og tryggere for den som er syk. Dessverre er muligheten for å gi og få fullmakt på Helsenorge for lite kjent og brukt.
Helsedirektoratet jobber nå sammen med Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Skatteetaten, KS og Norsk helsenett med en løsning som skal gi fosterforeldre tilgang til å representere barn de har omsorg for på Helsenorge. I tillegg jobbes det med å utrede og utvikle løsninger for hvordan håndtere representasjon, pårørende og fullmakter innad i helsesektoren, på tvers av sektorer og over landegrenser.
Takk til alle respondentene som har deltatt i undersøkelsen.
Oslo, januar 2025