Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

5.11. Sjekkliste for etablering av frisklivssentral

Utredning

  • Oversikt over helsetilstand og risikofaktorer blant kommunens innbyggere
  • Oversikt over eksisterende tilbud og tjenester og kartlegge behov utover disse
  • Kartlegge behov for kompetanse, bemanning og budsjett for frisklivssentraler
  • Vurdere samarbeid med andre kommuner, eventuelt interkommunal frisklivssentral

Forankring

  • Prioritere tilbud ut fra kommunestatistikk, lokale utfordringer, behov og muligheter
  • Politisk behandling og vedtak i kommunestyret
  • Forankring i kommuneplan og økonomiplan, samt innarbeidelse i budsjett

Organisering og lokalisering

  • Vurdere hensiktsmessig organisatorisk plassering
  • Vurdere hensiktsmessig lokalisering og geografisk plassering

Personell, kompetanse og økonomi

  • Dimensjonere for forsvarlig drift
  • Ansette kompetent personell og sørge for nødvendig kompetanseheving og veiledning
  • Internkontroll

Samarbeid og oversikt

  • Etablere kontakt med Statsforvalteren og fylkeskommunen
  • Kartlegge og kontakte aktuelle frivillige, private og offentlige samarbeidspartnere
  • Forankre hos henvisende instanser og andre samarbeidspartnere
  • Etablere rutiner for henvisning og samarbeid og for brukermedvirkning
  • Oversikt over relevante tilbud
  • Tilrettelegge for brukermedvirkning i planlegging, utvikling og gjennomføring av tilbud

Informasjon og kommunikasjon

  • Utarbeide plan for kommunikasjons- og informasjonsarbeid
  • Informere om frisklivs­sentralens rolle og tilbud gjennom aktuelle kanaler

Oppstart

  • Markere åpning av frisklivs­sentralen

Dokumentasjon og utviklingsarbeid

  • Dokumentere drift og resultater og legge dette frem for kommunens ledelse
  • Fortløpende dialog med og rapportering til kommunens ledelse og henvisere
  • Drifte, evaluere og videreutvikle tilbud i samarbeid med brukere, andre tjenester og aktører

Se temaside om frisklivssentraler for mer informasjon, verktøy og materiell.

Siste faglige endring: 20. mars 2025