Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

5.2. Organisering og lokalisering

Frisklivs­sentralen er en helsetjeneste og en del av kommunens helhetlige helse- og omsorgs­tjenester (12). Det anbefales derfor at frisklivs­sentralen plasseres organisatorisk i kommunens helse- og omsorgs­tjenester. Det skal tilrettelegges for samarbeid med blant annet, habili­te­rings- og rehabiliterings­tje­nes­ter, koordinerende enhet, ulike lærings- og mestringstilbud, psykisk helsetjeneste, NAV samt helse­sta­sjons- og skolehelsetjeneste. Samorganisering kan være en styrke for samhandlingen med andre sekto­rer, tjenester og tilbud, og bør vurderes. Organisering og lokalisering må også vurderes ut fra hva som er hensiktsmessig ut fra innbyg­gernes behov. Det kan gi bedre utnyttelse av ressurser og kompe­tanse og tettere samhandling om henvisning, oppfølging av brukere og utvikling av tilbud. Virksomheten i frisk­livs­­sentralene må organiseres slik at helsepersonell blir i stand til å overholde sine plikter i henhold til helse­personelloven med forskrifter (207;208).

Det anbefales å samlokalisere frisklivs­sentralen med andre kommunale tjenester og tilbud. Det er en fordel at frisklivs­sentralen har en beliggenhet som gjør at den er lett tilgjengelig for alle innbyggere i kommunen. Geografiske hensyn, kommunens helseprofil og eksisterende tilbud vil kunne påvirke valg av lokalisering og organisering. For eksempel er det flere kommuner som samlokaliserer frisklivssentraler og andre tjenester i helsehus eller lokalmedisinske sentre. Noen organiserer frisklivssentraler og kommu­nale lærings- og mestringstilbud som en felles tjeneste. Det bør sikres en god tilknytning til kommunens habiliterings- og rehabiliterings­tjeneste (209).

Samarbeid med andre kommuner om en frisklivssentral kan være hensiktsmessig, spesielt for små kommuner. Teknologiske og digitale løsninger kan bidra til å utjevne geografiske avstan­der og er sentralt for å gi et likeverdig og tilgjengelig tilbud. Det kan gi mulighet for styrket og bredere kompe­tanse, bedre kvalitet og ressursutnyttelse og et mer robust og tilgjengelig tilbud til innbyggerne. Interkommunalt samarbeid kan innebære at flere kommuner etablerer en felles frisklivssentral, eller at kommuner samarbeider om tilbud og kompetanse, utstyr, lokaler og andre ressurser. Kommuner kan også inngå samarbeidsavtaler om for eksempel utviklings­prosjekt, ansettelse av personell med spesiell kompetanse og/eller kompetansehevende tiltak for personell i kommunene.

Siste faglige endring: 28. februar 2022