Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser 2022.

Vinnerne og nominasjonene til intensjonsavtalens utmerkelser 2022

Grilstad og Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) har vunnet Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser for sitt arbeid med sunnere kosthold i 2022. Grilstad vant i kategorien for sunnere produkter med Lev Litt Lettere-serien, og BKLF vant i kategorien for sunnere markedsføring med merkeordningen Brødskala'n.

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol kåret vinnerne (regjeringen.no) i tilknytning til #MerAv-seminaret "Spisevaner endres raskt i krisetider - mulighetsrom for det vi skal spise mer av", som ble arrangert på UMAMI arena på Lillestrøm 16. februar 2023. 

Vinner i kategorien sunnere produkter: Grilstad med «Lev Litt Lettere»

– At forbruker har mulighet til å velge produkter med litt mindre salt og mettet fett i en kategori som tradisjonelt har bidratt med mye av disse næringsstoffene i det norske kostholdet er veldig positivt, og vil kunne ha stor påvirkning på folkehelsen, sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.

Juryens begrunnelse: 

Kjøttprodukter utgjør en vesentlig del av det norske kostholdet og bidrar med mye mettet fett og salt. Lev Litt Lettere fra Grilstad er en serie med produkter i kategoriene for spekemat, leverpostei, bacon, kyllingpålegg, hamburger og ferdigmat som gir forbruker muligheten til å velge sunnere alternativer innen kjente hverdagsprodukter. Juryen vurderer at Lettere alternativer som dette på volumprodukter i sine kategorier vil kunne ha stor påvirkning på folkehelsen.

 

Grilstad_LLL_Logo.png

 

Lev Litt Lettere fra Grilstad er en serie med produkter som gir forbruker muligheten til å ta gode valg for å leve litt lettere i hverdag og helg. Produktserien består av mange produkter i ulike kategorier og tilbyr forbruker et alternativ som inneholder mindre fett og/eller salt enn sammenlignbare produkter i samme kategori.

2. plass i kategorien sunnere produkter: ISS med GoodMoodFood

Juryens begrunnelse:

Gjennom sin matfilosofi GoodMoodFood gjør ISS det enklere å ta gode valg i sine ca. 500 kantiner. ISS har jobbet målrettet med reduksjon av salt, sukker og mettet fett samt økt andel frukt, grønt, fisk og grove kornprodukter ved utarbeidelse av nye oppskrifter og kursing av kantinekokker. De tilbyr alltid plantebaserte retter og anretter gjerne rettene på tallerkenen for å øke grannsaksandelen. Juryen vurderer dette som et bra tiltak for påvirkning av det daglige kostholdet til sine kunder.

 

ISS - GoodMoodFood.jpg

 

Vi nominer ISS’ matfilosofi - GoodMoodFood (lansert jan. 2020). Filosofien er grunnlaget for selskapets kantineprodukter og styrende for arbeidet med å servere god, sunn mat. Målene i intensjonsavtalen er integrert i GoodMoodFood. Vi serverer alltid plantebasert mat, grove kornprodukter samt fisk flere ganger i uken. Gjennom nudging påvirker vi gjestene til å ta gode valg. I vår digitale kokebok jobber vi kontinuerlig med å forbedre våre oppskrifter i tråd med intensjonsavtalen. Fordi vår lunsj er en del av det daglige kostholdet til våre gjester, er vår matfilosofi GoodMoodFood et viktig bidrag til folkehelsen. 

3. plass i kategorien sunnere produkter: First Price - ernæringsmessige gode valg til en lavere pris

Juryens begrunnelse:

First Price er Norgesgruppens eget merke innenfor lavprissegmentet med over 200 mat- og drikkevarer. Det er jobbet systematisk med å redusere sukker og salt i sortimentet, samt øke andelen nøkkelhullmerkede produkter, i tillegg til mer fisk og sjømat, grove kornprodukter og frukt og grønt. Juryen vurdere dette som et viktig tiltak for å redusere sosiale forskjeller i kostholdet ved å tilby sunnere hverdagsprodukter til en lavere pris.

 

Unil_logo.png

 

First Price – ernæringsmessig gode valg til en lavere pris First Price-sortimentet består i dag av produkter som ikke bare er billigere alternativer for kundene, men som også holder et ernæringsmessig høyt nivå. Årsaken er arbeidet som Unil og NorgesGruppen har gjort de siste årene. Et av målene til Unil og NorgesGruppen er at det skal være enklere for kundene å ta sunne valg til en lavere pris. Det vil si at de som har mindre penger å rutte med også skal ha mulighet til å spise sunt. First Price har dermed en viktig rolle med å redusere sosiale forskjeller i kosthold. First Price er NorgesGruppens eget merke innenfor lavprissegmentet med over 200 mat- og drikkevarer. First Price sin rolle er å gi forbrukerne hverdagsprodukter til en lavest mulig pris, samtidig som at produktene hensyntar miljø, mennesker og dyr i verdikjeden. Unil har i lengre tid jobbet for at First Price skal ha hverdagsprodukter som er i tråd med Helsedirektoratets kostholdsråd. Det er blant annet jobbet systematisk med å redusere sukker og salt i sortimentet, samt øke andelen nøkkelhullsmerkene produkter. I tillegg har vi fokusert på mer fisk og sjømat, grove kornprodukter og frukt og grønt i merket. Med bakgrunn i dette ønsker vi å nominere «First Price – ernæringsmessige gode valg til en lav pris» til Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere produkter kategori 1.

Vinner av kategorien sunnere markedsføring: Baker- og Konditorbransjens Landsforening med Brødskala'n

– Merkeordningen Brødskalene er et godt eksempel på merking av produkter kan hjelpe forbrukerne å velge de sunnere alternativene. Brødskala’n viser på en grafisk og enkel måte hvor grovt brødet er. Jeg har også lagt merke til at flere aktører bruker Brødskalen aktivt, og det er fint. Jeg tror at flere forbrukere vil se etter merket når flere aktører bruker det på sine produkter, i sin markedsføring eller i oppskrifter, sier helse- og omsorgsministeren.

Juryens begrunnelse:

Brødskala’n har etablert seg som en tydelig og enkel merkeordning for å hjelpe forbrukerne med å ta sunnere valg i brødhyllen. Brødmåltider har en sentral plass i det norske måltidsdøgnet, men det er ikke alltid så lett å orientere seg blant alle alternativer. Brødskala’n viser på en grafisk og enkel måte hvor grovt brødet er og gjør det enklere for forbrukerne å orientere seg. Så langt er 2.250 produkter merket med skalaen og tallet har steget jevnt og trutt de siste årene. BKFL har i tillegg jobbet aktivt for å gjøre merkeordningen kjent, særlig blant yngre forbrukere. I samarbeid med Ungt Entreprenørskap har man utarbeidet informasjonsmateriell til bruk i skolen og flere elevbedrifter har tatt i bruk Brødskala’n i sine prosjekter. Juryen har sansen for den enkle, men likevel svært betydningsfulle merkeordningen og legger merke til at merket stadig øker i kjennskap i befolkningen.

 

BKLF logo.png

 

Brødskala’n er en registrert merkeordning for brød og bakervarer, og har som formål å bidra til økt forbruk av sunne, grove kornprodukter. Ved å formidle god og relevant informasjon til forbruker, skal Brødskala’n gjøre det enklere for folk å velge sunt i en travel hverdag. Brødskala’n er en frivillig merkeordning, utviklet i samarbeid med Helsedirektoratet, Mattilsynet og Forbrukerrådet. Nesten seksti prosent av forbrukerne sier at de bruker Brødskala’n når de kjøper brød. Merkeeier, Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) jobber stadig med markedsføring av Brødskala’n for å få folk til å velge sunnere og grovere.

2. plass i kategorien sunnere markedsføring: Rema 1000, som støtter aktiv idrett med frukt og grønt på idrettsarrangementer

Juryens begrunnelse:

Rema 1000 er opptatt av at man skal spise mer frukt og grønt. I 2022 har de gjennomført en kampanje knyttet til idrettsarrangementer. Kampanjen har hatt mange elementer; samarbeid med Håndball-landslagene, 30% prisreduksjon i Æ-appen etter avholdte idrettsarrangementer lokalt og regionalt og andre tiltak som f.eks. utdeling av frukt på idrettsarrangementer. Resultatene er formidable med i gjennomsnitt 38,9% økning i salg av frukt og grønt i kampanjeperiodene. Juryen mener dette tiltaket er et eksempel til etterfølgelse og viser potensialet i å påvirke til bedre kosthold i befolkningen når store aktører aktivt går inn for å promotere sunne produkter. 

 

REMA 1000 Logo.png

 

REMA 1000 støtter aktiv idrett og ønsker å koble sunn mat opp mot idrettsarrangementene våre. I 2022 har vi hatt fokus på frukt og grønt på idrettsarrangementer samtidig som vi har gjennomført en kampanje i alle våre 11 regioner med 30% på frukt og grønt gjennom Æ etter avholdt idrettsarrangement. I Markedsføringen har vi benyttet våre ambassadører fra Håndball-landslagene. Resultatene på idrettskuttet var i gjennomsnitt 38,9% mer salg av frukt og grønt i våre regioner sammenlignet med samme perioder året før. Økt salg av frukt og grønt blant våre kunder er en del av vår bærekraftstrategi for et sunnere kosthold.

3. plass i kategorien sunnere markedsføring: Opplysningskontoret for frukt og grønt med 5 om dagen barnehage

Juryens begrunnelse:

Om man når de aller yngste, påvirker man hele familien. Opplysningskontoret for frukt og grønts kampanje der gratis gulrotfrø har blitt delt ut til barnehager, er et tiltak som nettopp treffer den yngste delen av befolkningen. Målet har vært å øke tilgjengeligheten av grønnsaker i barnehagene og å involvere barna hele veien fra jord til bord. I alt 1.119 barnehager over hele landet har deltatt, engasjementet har vært stort og barna har kunnet glede seg over å spise sine egne gulrøtter. Juryen mener at økt kunnskap og inspirasjon til å spise sunt og etablere gode matvaner tidlig er viktig. Denne kampanjen har i så måte bidratt med å inspirere norske barnefamilier til å spise mer grønnsaker.

 

logo barnehage.jpg

 

Gulrot fra jord til bord – gratis gulrotfrø til barnehager 5 om dagen – barnehage er Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) sitt konsept mot alle landets barnehager. Konseptet er gratis og har som mål å øke tilgjengeligheten av grønnsaker, frukt og bær i barnehagen. Det å involvere barna hele veien fra jord til bord, er en fin måte å skape interesse for maten vi spiser. Totalt ble det sendt ut gratis gulrotfrø til 1119 barnehager over hele landet. Vi så stort engasjement i barnehagene og har fått mange bilder og rapporter på hvordan det har gått med deres gulrøtter fra jord til bord.

Nominasjoner i kategorien Sunnere produkter i 2022

Det er kommet inn totalt 23 nominasjoner i kategorien sunnere produkter:

Aktør

Nominert tiltak

 

 

Eplegull er en innovasjon innenfor Chips. Kategori- og ernæringsanalyse viser at Eplegull er det sunneste chipsproduktet som er å finne i hyllene i en meget stor snacks kategori i norsk dagligvarehandel.

 

Fjordland logo.PNG

 

Potet og ris er viktige råvarer i mange av Fjordlands ferdigretter og bidrar med store volum i det norske markedet. Samtidig som salt har bidratt til smak, har saltet også historisk sett vært viktig for den mikrobiologiske holdbarheten. Gjennom et godt samarbeid i flere ledd i verdikjeden, og et stort samarbeidsprosjekt på potet over flere år, har vi klart å kutte alt saltet som benyttes i vår produksjon av potet og ris. Samtidig har råvarene fått bedre kvalitet, i form av konsistens, smak og holdbarhet. Vi har med dette kuttet 4 tonn salt ut til markedet! 

 

Fjordland logo.PNG

 

Fjordland er markedsleder på kjølte ferdigretter og ønsket å lansere et eget vegetarkonsept for å hjelpe forbruker til å spise mer grønnsaker, mer vegetarmat og mindre kjøtt. I september 2021 lanserte derfor Fjordland «Vegetar Thaigryte» og «Vegetar Stroganoff» (erstattet av «Vegetar Chana Masala» i september 2022). Rettene ble utviklet etter et stort innsiktsarbeid, hvor det ble tydelig at belgvekster og grønnsaker skulle spille hovedrollene. Rettene inneholder hele 37 % og 47 % grønnsaker og belgvekster i sin naturlige form og har blitt bestselgere på vegetar hurtig-porsjon. Fjordland har siden lanseringen solgt over 400 000 vegetarretter til det norske folk.

 

Funksjonell Mat AS.png

 

Sukrin Chocolate mousse er et dessertalternativ uten tilsatt sukker - søtet med naturlige og kalorifrie søtstoffer. Moussen er tilgjengelig i de fleste dagligvarebutikker, og er fullt konkurransedyktig på både smak og pris i forhold til ordinær sjokolademousse.

 

GOM_grønn_logo.png

 

Gilde Go’&Magrere er en serie hverdagsprodukter med mindre fett og balanserte saltnivåer – med den samme gode Gilde kvaliteten og smaken! Å redusere inntaket av mettet fett og salt i befolkningen er en viktig strategi for å bedre folkehelsen. Alle produkter i Gilde Go’&Magrere har minst 30 % mindre fett enn originalproduktene og saltinnholdet ligger på saltlistenes anbefalinger. Gilde Go’ & Magrere er merket med nøkkelhull, nyt Norge og rik på protein – fordi det skal være enkelt å velge sunnere produkter. Gilde Go’&Magrere tilbys nå i alle relevante kategorier, og tar markedsandeler. Det bidrar til bedre folkehelse!

 

 

Patricias gatekjøkken vant årets NM sunn mat i farta med; «Sunnere barnemeny - for småfolk i farta» Fiskeburger med tare, i grovt pitabrød, sprøbakte grønnsaker og fruktbeger. Vi siterer gjerne dommer Christer Rødseth når han sa følgende: "Patricias har svært gode verdier. Verdier som gjenspeiler matglede for alle aldre med fantastiske råvarer og har også sans for økonomi. At barn ikke spiser fisk er en myte. Når fisk og sunn mat serveres til barn på en morsom måte blir maten spist. Tang og tare er en viktig del av fremtiden og måten Patricias integrerer det i maten til de unge som skal forvalte matkulturen vår i fremtiden, er rett og slett imponerende".

 

Grilstad_logo.png

 

GRILSTAD – FERSK SALAMI Grilstad ønsket å utvikle en mild salami som er lett å like – en ny familiefavoritt for store og små! Målsettingen var å utvikle en salami med mindre salt og fett. Resultatet ble Fersk Salami, en mild og saftig salami med 35% mindre salt og 20% mindre fett enn normalen i kategorien. Saltnivået er på 3,5 g/100 g og produktet inneholder kun 9 g/100 g mettet fett. Gjennom et årsvolum på nærmere 40 tonn, og økt salg på 25% hittil i år sammenlignet med fjoråret, er dette et sterkt bidrag for å redusere saltinntaket og forbedre folkehelsen.

 

Grilstad_LLL_Logo.png

 

Lev Litt Lettere fra Grilstad er en serie med produkter som gir forbruker muligheten til å ta gode valg for å leve litt lettere i hverdag og helg. Produktserien består av mange produkter i ulike kategorier og tilbyr forbruker et alternativ som inneholder mindre fett og/eller salt enn sammenlignbare produkter i samme kategori.

 

ISS - GoodMoodFood.jpg

 

Vi nominer ISS’ matfilosofi - GoodMoodFood (lansert jan. 2020). Filosofien er grunnlaget for selskapets kantineprodukter og styrende for arbeidet med å servere god, sunn mat. Målene i intensjonsavtalen er integrert i GoodMoodFood. Vi serverer alltid plantebasert mat, grove kornprodukter samt fisk flere ganger i uken. Gjennom nudging påvirker vi gjestene til å ta gode valg. I vår digitale kokebok jobber vi kontinuerlig med å forbedre våre oppskrifter i tråd med intensjonsavtalen. Fordi vår lunsj er en del av det daglige kostholdet til våre gjester, er vår matfilosofi GoodMoodFood et viktig bidrag til folkehelsen. 

 

NorgesGruppen logo.png

 

Jordbærløftet – forlenget sesong for norske jordbær Høsten 2021 lanserte NorgesGruppen sammen med BAMA og Gartnerhallen "Jordbærløftet". Tiltaket gikk ut på å øke andelen norsk jordbær betydelig, for å imøtekomme kundenes ønsker samt myndighetenes mål om økt norskandel. Det ble satt et konkret mål om å øke salget av norske jordbær med 50 prosent innen 2025. Allerede etter ett år er salget opp 24 prosent i volum. Dersom vi regner det om til kurver er det solgt 4,2 millioner kurver. Samarbeidet om økt norsk jordbær ga resultater raskt. Aldri har sesongen for norske jordbær vært like lang som inneværende år. Kundene har kunnet finne norske jordbær i butikk helt frem til høstferien i år. Salget av norsk jordbær har de siste årene i snitt ligget på 1 900 tonn fra NorgesGruppens butikker. Målet er at salget i snitt skal ligge 50 prosent høyere.

 

NorgesGruppen logo.png

 

Salt ut av deiger – 1 000 tonn salt ut av kostholdet Siden beslutningen ble tatt om å ta ut tilsatt salt fra alle deiger i NorgesGruppens kjeder, har vi fjernet 800 tonn salt fra det norske kostholdet med dette ene tiltaket. I 2014 fjernet NorgesGruppen tilsatt salt og vann fra alle deiger. Ett enkelt grep som ga umiddelbare utslag på saltinntaket til nordmenn, da NorgesGruppen har 1,2 millioner forbrukere innom en av butikkene hver dag. NorgesGruppen selger ca. 11 000 tonn deiger årlig. Nordmenn spiser en middag med kjøttdeig hver uke i snitt. Hver enkelt vil redusere saltinntaket med om lag 1,5 gram, tilsvarende 15 prosent, de dagene man velger kjøttdeig uten salt i stedet for med salt. Barnefamilier spiser gjerne kjøttdeig eller karbonadedeig to ganger i uken, noe som da tilsvarer en saltreduksjon på tre gram i uken. Til tross for at det koster mer for NorgesGruppen å kun tilby deiger uten salt, ser NorgesGruppen det som et samfunnsansvar og et viktig tiltak for folkehelsa å ikke selge deiger som inneholder tilsatt salt. Årsaken er at mange kunder ikke vet at nevnte produkter ofte inneholder tilsatt salt.

 

Orkla_logo.jpg

 

Fokus på folkehelsen i volumprodukter – Orkla, som en stor matvareaktør, jobber kontinuerlig med å redusere salt, sukker og mettet fett i et økende antall matvarer. Ved å fokusere på eksisterende populære matfavoritter og volumprodukter vil det ha stor innvirkning på mengden salt, sukker og mettet fett som finnes i butikkhyllene og selv små endringer i produkter som spises og drikkes hver dag kan bidra til å bedre folkehelsen og ikke minst ved bruk av Nøkkelhullet der det er mulig.

 

OrklaFoodsNorge.png

 

Idun Ketchup (Usøtet og uten tilsatt sukker) – Idun Ketchup er markedsledende i Norge, noe vi tar på alvor ved å utvikle sunnere varianter. I 2020 kom Idun Ketchup usøtet med Nøkkelhull på markedet. Denne har redusert saltinnhold og er uten tilsatt sukker og søtningsstoffer. En god variant for alle, men spesielt barnefamilier og barnehager ettersom Idun Ketchup er en favoritt for mange barn. Idun Ketchup uten tilsatt sukker ble lansert i 2006, men er fortsatt et av våre mestselgende produkter som bidrar til lavere sukkerinntak i befolkningen. Siden Intensjonsavtalens start har salget omtrent doblet seg.

 

OrklaFoodsNorge.png

 

TORO Tomatsuppe (Original, fullkorns tomatsuppe, ferdig tomatsuppe) – TORO tomatsuppe utvikler seg stadig og flere varianter har kommet på markedet de siste årene. Det finnes nå tre varianter med Nøkkelhull, vi har arbeidet intensivt med saltreduksjon og lansert en ny variant med fullkornsmakaroni. TORO tomatsuppe er en folkefavoritt og små justeringer og nye sunnere varianter vil kunne dulte folk til å ta sunnere valg i butikken.
Q-Meieriene logo.png
Vi i Q-meieriene har et stort fokus på å redusere tilsatt sukker. I et folkehelseperspektiv bidrar Q® Fersk Sjokolademelk Uten tilsatt sukker til å redusere inntaket av tilsatt sukker, samtidig som forbruker får god smak og de viktige næringsstoffene fra melk. Q® Fersk Sjokolademelk Uten tilsatt sukker kan bidra til at unge som har kalsiummangel drikker mer melk. Den kommer i både 0.5 L og 1 L kartong og bidrar til et godt alternativ uten tilsatt sukker, både på farten og i hjemmet. Siden lansering høsten 2021 har forbrukerne unngått over 65 tonn med tilsatt sukker ved å velge uten tilsatt sukker fremfor original.

 

Q-Meieriene logo.png

 

Siden signeringen av intensjonsavtalen har Q Frokostyoghurt gjennomgått gradvis reduksjon av tilsatt sukker. Denne reduksjonen har så langt spart forbrukere for 41 tonn sukker (okt, 2022). Q Frokostyoghurt er et foregangsprodukt med sitt lave innhold av tilsatt sukker og vil fortsette å presse innholdet ned ytterligere. Q Frokostyoghurt med fire smaker og syv SKU inneholder 30 % mindre sukker enn gjennomsnittet for fruktyoghurt. Dette har siden 2016 utgjort over 630 tonn sukker. Yoghurten utgjør en betydelig del av det daglige yoghurtinntaket og gjør en forskjell i hverdagen. Den pågående reduksjonen av tilsatt sukker vil fortsette å påvirke folkehelsen i fremtiden.

 

Q-Meieriene logo.png

 

Q Yoghurt UTEN er en forbrukerdrevet innovasjon som sørger for en enestående smaksopplevelse helt uten tilsatt sukker. Den gode smaken kommer med naturlig innhold av sukker fra melk og bær, og selvfølgelig med alle de gode næringsstoffene fra melk. Siden lanseringen i februar 2022 har Q Yoghurt UTEN spart forbrukerne for 23 tonn sukker (basert på salgstall per okt 2022). Dette volumet ligger an til å vokse videre til over 30 tonn i løpet av første år. Hver forbruker kan spare nesten 10 g sukker per porsjon á 150 g sammenlignet med yoghurt med tilsatt sukker.

 

REMA 1000 Logo.png

 

REMA 1000 og Grans Bryggeri jobber aktivt for å bidra til å redusere kunders inntak av sukker og salt. Gjennom kontinuerlig innovasjon og produktutvikling har Grans gradvis redusert innholdet av sukker og salt i sine eksisterende produkter. Siden 2018 har flere av de populære variantene fra Grans vært gjennom en sukker- og saltreduksjon, og sett opp mot salgsvolumet for 2021 tilsvarer det en årlig reduksjon på henholdsvis 56,5 og 2,5 tonn. I tillegg ser vi at flere år med både produktutvikling og plassering har sørget for at nærmere 60% av all solgt brus fra Grans er sukkerfri.

 

REMA 1000 Logo.png

 

REMA 1000 ønsker å tilby kundene våre, både barn og voksne, sunne produkter til en rimelig pris. Vi har bygget videre på Grov & Godt-serien, hvor Superhelt-brødene har vært en viktig innovasjon som bidrar til at barn og unge spiser mer fiber og mindre salt, og nå laget sunnere rundbrød. Rundbrød er populært blant barnefamilier som er en gruppe kunder vi ønsker å nå ut til med sunnere valgmuligheter. Derfor har vi fra 2021 to typer rundbrød i serien Grovt & Godt. Disse er nøkkelhullsmerket, rike på fiber og har lavere sukkerinnhold sammenlignet med tilsvarende produkter på markedet.

 

Stranda logo.png

 

Bakgrunn for nominering av STRANDASKINKE RENSKÅRET - UTEN FETTKANT er hvor godt vi har lykkes med treffe behov for en spekeskinke med mindre fett hos mange forbrukere. Strandaskinke Renskåret inneholder kun 4,5g fett sammenlignet med 14g fett i Strandaskinke original. Strandaskinke er landets mest spiste spekeskinke med en omsetning på ca 650 tonn i året. Siste rullerende år viser salget at over 50% velger Renskåret Strandaskinke - uten fettkant! Siden lansering av Renskåret Strandaskinke i februar 2020, har dette produktet spart forbruker for 71 tonn fett.

 

TINE Logo.png

 

Nordmenn spiser vesentlig mer mettet fett enn anbefalt, og meieriprodukter står for over 40 % av inntaket av mettet fett. Folkehelsa er en viktig del av TINEs samfunnsansvar og TINE jobber målrettet med å innfri sin del av intensjonsavtalen. I februar 2022 gjorde TINE en fettreduksjon fra 18 % til 17 % på tre lettrømmevarianter som står for 69 % av volumet TINE selger innen rømme. Variantene utgjør 5.573 tonn rømme solgt årlig i Norge, og fettreduksjonen på 1 % sparer 56 tonn mettet fett årlig. Endringen har ingen betydning for forbrukers opplevelse av produktet, men stor betydning for folkehelsa.

 

Unil_logo.png

 

First Price – ernæringsmessig gode valg til en lavere pris First Price-sortimentet består i dag av produkter som ikke bare er billigere alternativer for kundene, men som også holder et ernæringsmessig høyt nivå. Årsaken er arbeidet som Unil og NorgesGruppen har gjort de siste årene. Et av målene til Unil og NorgesGruppen er at det skal være enklere for kundene å ta sunne valg til en lavere pris. Det vil si at de som har mindre penger å rutte med også skal ha mulighet til å spise sunt. First Price har dermed en viktig rolle med å redusere sosiale forskjeller i kosthold. First Price er NorgesGruppens eget merke innenfor lavprissegmentet med over 200 mat- og drikkevarer. First Price sin rolle er å gi forbrukerne hverdagsprodukter til en lavest mulig pris, samtidig som at produktene hensyntar miljø, mennesker og dyr i verdikjeden. Unil har i lengre tid jobbet for at First Price skal ha hverdagsprodukter som er i tråd med Helsedirektoratets kostholdsråd. Det er blant annet jobbet systematisk med å redusere sukker og salt i sortimentet, samt øke andelen nøkkelhullsmerkene produkter. I tillegg har vi fokusert på mer fisk og sjømat, grove kornprodukter og frukt og grønt i merket. Med bakgrunn i dette ønsker vi å nominere «First Price – ernæringsmessige gode valg til en lav pris» til Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere produkter kategori 1.
Unil_logo.png

 

Saltreduksjon i NorgesGruppens egne merkevarer. Unil har i lengre tid jobbet for at NorgesGruppens merkevarer skal ha hverdagsprodukter som er i tråd med Helsedirektoratets kostholdsråd. I tillegg har vi en ambisjon om at alle produktene som inngår i Saltpartnerskapet skal være i tråd med eller bedre enn målene som er satt for sin kategori. Unil signerte Saltpartnerskapet gjennom NorgesGruppen i 2014, og har siden den gang jobbet systematisk med å redusere salt i produktene. Siden 2018 og frem til og med 2021 har vi solgt 79 tonn mindre salt gjennom NorgesGruppen sine butikker. I tillegg har vi satt en ambisjon om at alle produkter som har et mål i Saltpartnerskapet skal være på eller under dette i sin kategori. Ved å lansere produkter i henhold til saltmålene i Saltpartnerskapet og redusere salt i eksisterende portefølje vil Unil bidra på en positiv måte til folkehelsen. Dette er et viktig arbeid siden Unil har en markedsandel på ca. 11 prosent gjennom NorgesGruppen sine butikker. Vi når dermed ut til mange forbrukere.

Nominasjoner i kategorien Sunnere markedsføring i 2022

Det er kommet inn totalt 18 nominasjoner i kategorien sunnere markedsføring:

AktørNominert tiltak

 

BKLF logo.png

 

Brødskala’n er en registrert merkeordning for brød og bakervarer, og har som formål å bidra til økt forbruk av sunne, grove kornprodukter. Ved å formidle god og relevant informasjon til forbruker, skal Brødskala’n gjøre det enklere for folk å velge sunt i en travel hverdag. Brødskala’n er en frivillig merkeordning, utviklet i samarbeid med Helsedirektoratet, Mattilsynet og Forbrukerrådet. Nesten seksti prosent av forbrukerne sier at de bruker Brødskala’n når de kjøper brød. Merkeeier, Baker- og Konditorbransjens Landsforening (BKLF) jobber stadig med markedsføring av Brødskala’n for å få folk til å velge sunnere og grovere.

 

CarePacks Logo.jpg

 

Eplegull er en innovasjon innenfor Chips. Kategori- og ernæringsanalyse viser at Eplegull er det sunneste chipsproduktet som er å finne i hyllene i en meget stor snacks kategori i norsk dagligvarehandel.

 

COOP logo.png

 

Coop har, sammen med leverandør av rød fisk, Coast Retail, og Norges Sjømatråd`s bedriftsinitiativ, gjennomført en kampanje som spiller på humor og selvironi, der hensikten er at mottaker skal reflektere over sitt eget inntak av fisk. Kampanjen «Lyvefisken» setter fokus på det synkende inntaket av sjømat, og vi har fått gode tilbakemeldinger på at den har nådd målet om å inspirere alle aldersgrupper til å spise mer fisk i hverdagen. Kampanjen har blant annet vært synlig i Coops butikker, på kino, på trikker i Oslo og i sosiale medier.

 

Det Glutenfrie Verksted logo.png

 

Det å være part og bidra i Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold er en viktig oppgave. Bruk av nøkkelhull for å veilede og inspirere forbruker til det sunneste valget er et nyttig virkemiddel. I 2022 lanserte vi produktet Kjøleskapsgrøt med Eple og Kanel produsert i Norge, pakket i en hendig pose med zip-lås som gjør det enkelt for forbruker å ta med seg i farten. Du fyller ganske enkelt posen med 2 dl melk/ plantebasert/ eplejuice og lar stå/ svelle i ca. 2 timer. Som cøliaker er det ikke alltid like lett å finne trygg og nyttig mat i farten, mens denne løsningen løser det. Produktet er selvfølgelig merket med nøkkelhull og har 84% fullkorn.

 

GOM_grønn_logo.png

 

Gilde Go’&Magrere er en serie hverdagsprodukter med mindre fett og balanserte saltnivåer – med den samme gode Gilde kvaliteten og smaken! Å redusere inntaket av mettet fett og salt i befolkningen er en viktig strategi for å bedre folkehelsen. Alle produkter i Gilde Go’&Magrere har minst 30 % mindre fett enn originalproduktene og saltinnholdet ligger på saltlistenes anbefalinger. Gilde Go’ & Magrere er merket med nøkkelhull, nyt Norge og rik på protein – fordi det skal være enkelt å velge sunnere produkter. Gilde Go’&Magrere tilbys nå i alle relevante kategorier, og tar markedsandeler. Det bidrar til bedre folkehelse!

 

logo GO2Grill Patricias Gatekjøkken.png

 

Patricias gatekjøkken vant årets NM sunn mat i farta med; «Sunnere barnemeny - for småfolk i farta» Fiskeburger med tare, i grovt pitabrød, sprøbakte grønnsaker og fruktbeger. Vi siterer gjerne dommer Christer Rødseth når han sa følgende: "Patricias har svært gode verdier. Verdier som gjenspeiler matglede for alle aldre med fantastiske råvarer og har også sans for økonomi. At barn ikke spiser fisk er en myte. Når fisk og sunn mat serveres til barn på en morsom måte blir maten spist. Tang og tare er en viktig del av fremtiden og måten Patricias integrerer det i maten til de unge som skal forvalte matkulturen vår i fremtiden, er rett og slett imponerende".

 

ISS - GoodMoodFood.jpg

 

Nominasjon til Intensjonsavtalens utmerkelser Vi nominer ISS’ matfilosofi - GoodMoodFood (lansert jan. 2020). Filosofien er grunnlaget for selskapets kantineprodukter og styrende for arbeidet med å servere god, sunn mat. Målene i intensjonsavtalen er integrert i GoodMoodFood. Vi serverer alltid plantebasert mat, grove kornprodukter samt fisk flere ganger i uken. Gjennom nudging påvirker vi gjestene til å ta gode valg. I vår digitale kokebok jobber vi kontinuerlig med å forbedre våre oppskrifter i tråd med intensjonsavtalen. Fordi vår lunsj er en del av det daglige kostholdet til våre gjester, er vår matfilosofi GoodMoodFood et viktig bidrag til folkehelsen.

 

logo matprat.jpg

 

Matprat har som mål å styrke rollen som samfunnsaktør innen ernæring, kosthold og helse – samt å bidra til en bedre folkehelse. MatPrat har i 2022 gjennomført en kostholdskampanje for å fremme et sunt og variert kosthold i tråd med kostrådene fra helsemyndighetene. Økende engasjement om ernæring og helse i samfunnsdebatten og i tradisjonelle- og sosiale medier viser tydelig at dette er temaer som engasjerer og påvirker forbrukernes oppfatninger og holdninger. I den forbindelse har MatPrat som en samfunnsaktør tatt ansvar for å kommunisere tydelig og kunnskapsbasert fakta om hva et variert, sunt kosthold innebærer samt kostholdets påvirkning på helsen.

 

OBK_logo.png

 

Spis GROVT Opplysningskontoret for brød og korn har utviklet flere kommunikasjonskonsepter rundt kostråd 4: Spis grove kornprodukter hver dag. GROVT NYTT ÅR: I januar trekker vi frem grove kornprodukter som gode bidrag i et sunt kosthold som også hjelper til å balansere vekt. GROVT FOR PRESTASJON: I mai vektlegger vi å få fram hvordan fysiske og psykiske prestasjoner har større sjanse til å lykkes med et sunt og grovt kosthold. GROVT I MATPAKKA: Ved skolestart viser vi hvordan grove kornprodukter i matpakka gir en sunn lunsj som er enkel å spise, lett å variere og bra for konsentrasjonen. Konkrete tips til at det er enkelt å spise grovere samt gode oppskrifter opplever vi som en god måte å hjelpe forbrukerne til å realisere #MerAv.

 

logo barnehage.jpg

 

Gulrot fra jord til bord – gratis gulrotfrø til barnehager 5 om dagen – barnehage er Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) sitt konsept mot alle landets barnehager. Konseptet er gratis og har som mål å øke tilgjengeligheten av grønnsaker, frukt og bær i barnehagen. Det å involvere barna hele veien fra jord til bord, er en fin måte å skape interesse for maten vi spiser. Totalt ble det sendt ut gratis gulrotfrø til 1119 barnehager over hele landet. Vi så stort engasjement i barnehagene og har fått mange bilder og rapporter på hvordan det har gått med deres gulrøtter fra jord til bord.

 

OFG_logo.JPG

 

Ungt Entreprenørskap (UE), Opplysningskontoret for frukt og grønt, Sjømat Norge, Baker- og Konditorbransjens Landsforening og Norges Sjømatråd vil spre sunn matglede blant ungdom. 4500 elever har gjennomført Elevbedrift med forretningsideer innen #MerAvGrovtGrøntogBlått med utgangspunkt i helsemyndighetens kostråd og bærekraftmålene. Resultatet er mange Elevbedrifter med fokus på mer sjømat, mer grove kornprodukter og mer grønt. 
Formålet er å øke bevissthet, kunnskap og holdning til sunn og variert mat blant ungdom. Vi ønsker å inspirere ungdom til å starte elevbedrifter som bygger på matglede, sunt kosthold og bærekraftmålene under paraplyen #MerAv grovt, grønt og blått.

 

Logobilde til nominasjonssøknad.PNG

 

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), Stiftelsen Norsk Mat (SNM) med merkeordningen Nyt Norge og ulike frukt- og grøntprodusenter i Norge har samlet seg om et kampanjesamarbeid som har til hensikt å øke kjennskap, kunnskap og bidra til økt salg av norskproduserte frukt og grønt produkter for å nå helsemålsetningen «5om dagen». 
Kampanjene samfinansieres der alle parter går inn med lik andel kampanjemidler som sikrer økt synlighet, riktig timing med nok vare og riktig merking av produkt i butikk. Samarbeidene har et langsiktig fokus for å motivere forbruker for økt inntak av frukt og grønnsaker. I 2022 gjennomføres 6 samarbeidsprosjekter.

 

Melk_logo.png

 

I 2021 lanserte Melk.no en 3 om dagen merkeordning til bruk på emballasje og annen kommunikasjon for meieriindustrien og andre aktører. Hensikten var å bidra til å gjøre kostrådet om magre meieriprodukter og konkretisering 3 porsjoner hver dag mer kjent. Merket blir stadig tatt mer i bruk av industrien og har, sammen med markedsføring i flere kanaler, bidratt til en rask økning i kjennskapen til rådet på litt over ett år Merkeordningen har også bidratt til økt bevissthet rundt hva som er magre/lette meieriprodukter og hjulpet forbruker å følge kostrådet. 
 
REMA 1000 Logo.png

 

REMA 1000s bærekraftstrategi målsetter å inspirere kunden til å spise sunnere, i tråd med myndighetenes anbefalinger for et sunt kosthold. CrÆzy DÆys er en del av markedsføringen til REMA 1000, hvor vi i 3 dager har et priskutt på 50% på utvalgte varer via fordelsappen, Æ. I april hadde vi denne kampanjen på all fersk frukt og grønt. Gjennom disse dagene inneholdt 1,1 millioner handlekurver frukt og grønt, der 51.000 kurver utelukkende bestod av frukt og grønt. I løpet av kampanjen handlet ca. 500.000 unike kunder frukt og grønt, som resulterte i en volumøkning på 190% sammenlignet med en normaluke.

 

REMA 1000 Logo.png

 

REMA 1000 støtter aktiv idrett og ønsker å koble sunn mat opp mot idrettsarrangementene våre. I 2022 har vi hatt fokus på frukt og grønt på idrettsarrangementer samtidig som vi har gjennomført en kampanje i alle våre 11 regioner med 30% på frukt og grønt gjennom Æ etter avholdt idrettsarrangement. I Markedsføringen har vi benyttet våre ambassadører fra Håndball-landslagene. Resultatene på idrettskuttet var i gjennomsnitt 38,9% mer salg av frukt og grønt i våre regioner sammenlignet med samme perioder året før. Økt salg av frukt og grønt blant våre kunder er en del av vår bærekraftstrategi for et sunnere kosthold.

 

SPAR_logo_HQ.png

 

SPAR har i samarbeid med Bama, laget en kampanje med mål om å motivere den norske forbrukeren til å kjøpe og spise mer frukt og grønt. Kampanjen fokuserer på å inspirere og vise fristende og enkle retter som gir målgruppen lyst til å lage mer mat med frukt og grønt. Vi har allerede oppnådd gode resultater som viser at den har oppnådd nettopp dette.

 

TINE Logo.png

 

Ost er den største enkeltkilden til mettet fett. Lettost har vært i markedet lenge, men barrierene for å velge lett har vært for høye. Norvegia® har i 2022 satset for å bryte ned barrierene for lettost. Ved aktiviteter på Norvegia® sameksponeres Original og Lett og halvparten av mediebudsjettet brukes til lettost. I L1 lanserte vi samme pakningsstørrelser på Lett som bestselgerne i Original. Kontinuerlige reseptforbedringer har gitt lettosten mer smak og smidigere konsistens, og den skårer nå like godt som originalen i smakstester. Med tiltakene har vi mer enn doblet andelene til Norvegia® Lett, tilsvarende 56 tonn mindre mettet fett!

 

Unil_logo.png

 

Ferske ferdigretter er en viktig kategori i arbeidet for et sunnere kosthold. Unil har, i samarbeid med MatBørsen, optimalisert og redesignet 22 Fersk & Ferdig-retter høsten 2022. Det legges nå mer vekt på de positive ernæringsmessige egenskapene på forpakningsdesignet. Retten skal ikke bare kjøpes fordi at den er velsmakende, men også fordi at den eksempelvis er rik på protein, har høy andel grønnsaker eller er rik på jod. Dette har vi nå synligjort på emballasjen. Det nye designet til Fersk & Ferdig skal bidra til at ferdigrettenes ernæringsmessige egenskaper skal være en del av forbrukernes kjøpsbeslutning.

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser 2021

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol offentliggjorde vinnerne (regjeringen.no) i tilknytning til webinaret "Finale og kick-off for ny intensjonsavtale for et sunnere kosthold" den 24. januar. 

Mills og KIWI vant Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser for sitt arbeid med sunnere kosthold i 2021. Mills vant i kategorien for sunnere produkter med sunt og innovativt laksepålegg, og KIWI vant i kategorien for sunnere markedsføring med KIWI PLUSS Sunnhetslotteri. Les mer om vinnerne og nominasjonene til Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser i 2021.

Vinnerne av intensjonsavtalens utmerkelser 2020

Helse- og omsorgsminister Bent Høie offentliggjorde vinnerne (regjeringen.no) i tilknytning til finalearrangementet til Det Norske Måltid i Stavanger den 5. februar 2021. Les mer om vinnerne og nominasjonene til Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser 2020.

Først publisert: 28.05.2020 Siste faglige endring: 16.08.2021 Se tidligere versjoner