Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 3.2Utdanning og kompetanse

Utviklingen i de kommunale helse- og omsorgstjenestene og befolkningens behov for tjenester bidrar til økt behov for kompetanse på alle utdanningsnivåer. Det er et særlig behov for mer avansert medisinsk kompetanse og breddekompetanse. Personell uten helse- og sosialfaglig utdanning har behov for opplæring, og det er nødvendig med mer fagutdannet helsepersonell med videreutdanninger og spesialkompetanse innen ulike fagområder. Behovene for økt kompetanse kan ikke kun dekkes av nyrekruttering, noe som blant annet betyr at arbeidsgivere må utvikle det personellet de har, og finne gode løsninger for å yte de tjenestene befolkningen har behov for.

Personell uten helse- og sosialfaglig utdanning

I brukerrettede omsorgstjenester var andelen personell uten helse- og sosialfaglig utdanning på 24,1 prosent av alle årsverk og 32,3 prosent av alle sysselsatte i 2023 (jf. tabell A). I de siste årene har det vært en liten reduksjon i andelen av personell uten helse- og sosialfaglig utdanning. I 2023 er det imidlertid en økning på 0,5 prosent, noe som tilsvarer nivået i 2019.

Tabell A: Antall og andel personell uten helse- og sosialfaglig utdanning

 

2019

2020

2021

2022

2023

Antall årsverk utført av personell uten helse- og sosialfaglig utdanning

33427

33452

34025

34726

36688

Andel årsverk utført av personell uten helse- og sosialfaglig utdanning

24,0 %

23,7 %

23,6 %

23,6 %

24,1 %

Antall sysselsatte uten helse- og sosialfaglig utdanning

63042

62745

62911

63450

65607

Andel sysselsatte uten helse- og sosialfaglig utdanning

32,6 %

32,2 %

32,0 %

31,9 %

32,3 %

Merknad til tabell: Brukerrettede omsorgstjenester inkluderer ikke stillingskategoriene leger, fysioterapeuter, administrativt personell og servicefunksjoner. Det er en differanse i antallet personell uten helse- og sosialfaglig utdanning i bestillingen til kompetanseløft og det som publiseres av SSB. Differansen skyldes at personer med igangværende helseutdanning plasseres i gruppen Pleiemedhjelpere/pleieassistent (mm) m/annen helseutdanning i statistikken på ssb.no, selv om utdanningen ikke er fullført. Helsedirektoratet mener derimot at det gir et riktigere bilde på tilgjengelig kompetanse ved å ekskludere personell med igangværende utdanning og ikke fullført utdanning i denne kategorien, og i stedet sortere disse som personell uten helse- og sosialfagligutdanning.

Blant personell uten helse- og sosialfaglig utdanning i omsorgstjenesten er det 41,7 prosent som har ungdomsskolenivå eller lavere som sitt høyeste utdanningsnivå (jf. figur B). Veksten i antall årsverk og sysselsatte uten helse- og sosialfaglig utdanning har de siste 5 årene vært høyest i denne gruppen og i gruppen med uoppgitt utdanningsnivå (jf. tabell 21). 

Av personellet uten helse- og sosialfaglig utdanning er det 18 prosent som hadde påbegynt et helsefaglig utdanningsløp i 2023. Dette er en nedgang fra 18,8 prosentpoeng i 2022, men en økning på 0,2 prosentpoeng fra 2019, jf. figur 6. Dette betyr at det blir flere i gruppen personell uten helse- sosialfaglig utdanning i tjenestene, og færre av dem er i et helsefaglig utdanningsløp. 

Andelen personell uten helse- og sosialfaglig utdannelse er ulik i deltjenestene. I de tilrettelagte boligene for personer med utviklingshemming utgjør denne personellgruppen hele 28 prosent av årsverkene. Til sammenligning utgjør personellgruppen 19 prosent i de institusjonsbaserte tjenestene. Den høye andelen ufaglærte i tjenester for utviklingshemmede kan være utfordrende i arbeidet med å yte faglig forsvarlig tjenester[2]. Det er flere tilsynssaker som viser brudd på Helse- og omsorgstjenesteloven. En særlig bekymring om manglende fagkompetanse i tjenestene er relatert til retningslinjer og lovverket om bruk av tvang og makt overfor denne gruppen[3].

I tillegg til at det er stor variasjon i andelen uten helse og sosialfaglig utdanning mellom tjenestene, er det også stor variasjon mellom fylkene, jf. figur 4. Troms og Finnmark og Oslo har høyest andel med henholdsvis 29,2 prosent og 28 prosent av årsverkene utført av denne personellgruppen. I den andre enden av skalaen ligger Rogaland med 19,8 prosent og Agder med 18,1 prosent.

Helsepersonellkommisjonen omtalte personell uten helse- og sosialfaglig utdanning som assistenter, og påpekte at det er en viktig gruppe for å løse personellutfordringene framover[4]. Assistenter er en viktig ressurs som har behov for kompetanseheving i form av kurs eller mer oppgavespesifikk opplæring slik at de kan bidra med sin kompetanse for å dekke tjenestebehovene. Mange kommuner ivaretar dette i dag ved bruk av kursheftet Dette må jeg kunne[5] og andre ABC-kurs[6]. I tillegg har flere kommuner opprettet stillinger som for eksempel matverter som ikke krever formell utdanning, men hvor ansatte får en mer oppgavespesifikk kursing og opplæring. 

Med ABC til fagbrev, Nasjonalt senter for aldring og helse

"Personer uten helsefaglig utdanning som jobber innen helse- og omsorgstjenesten, kan ta fagbrev gjennom privatistordningen praksiskandidat hos Aldring og helse. Det tar i overkant av ett år fra opptak i prosjektet til teoriundervisningen er ferdig. Både virksomheten, den ansatte og bruker/pasient får utbytte av kompetansehevingen.

Aldring og helse lager en opplæringsplan som er tilpasset individuelt. Veiledere i Aldring og helse følger opp og gir individuell veiledning helt frem til fagprøven. Utdanningen er gratis og gjennomføres i samarbeid med arbeidsplassen. Flere helsefagarbeidere bidrar til positiv endring i praksis og et styrket fagmiljø. Dette fører til en bedre kvalitet på tjenestene, både for virksomheten, brukerne, pasientene og de pårørende" (https://www.aldringoghelse.no/kompetanseheving/fagbrev/,2024)

Leder for den som søker studieplass må forplikte seg til å skaffe en veileder på arbeidsplassen, tilrettelegge for at ansatte i utdanningen til helsefagarbeider får nødvendig praksis under opplæringen og gi den ansatte som tar utdanning mulighet til å delta på fellessamlinger i regi av Aldring og helse. 

Figur C: Faktaboks Med ABC til fagbrev

Søkning til helsefaglige utdanninger

Statistikken for 2023 fra Database for statistikk om høyere utdanning[7] og Utdanningsdirektoratet[8] viser nedgangen i søkertall til nesten alle de store helsefaglige utdanningene. Dette gjelder både på videregående- og universitetsnivå hvor nedgangen fortsetter fra 2022 til 2023 (jf. tabell 32 og 36). Helse- og oppvekstfag (VG1) har hatt en nedgang i søkertall på 15,9 prosent fra 2019 til 2023, og søkertall til helsearbeiderfag (VG2) har hatt en nedgang på 12,8 prosent i samme periode. 

Når det gjelder fagskole eller høyere yrkesfaglig utdanning, har det vært en tydelig vekst i antall som søker og gjennomfører en fagskoleutdanning (jf. tabell B). Det gjelder blant annet innen rus/psykiatri og geriatri/demens[9]. Helsefagene er at av de to største fagområdene i høyere yrkesfaglig utdanning[10]. Det er variasjon i fagskoleutdanningstilbud for helsefagarbeidere i de ulike delene av landet, men det har vært en økning i studietilbud innen helsefag som tilbyr nettbasert undervisning og nettbasert undervisning med samlinger (Ibid.). Dette kan bidra til mer fleksibilitet og økt tilgang i distriktene.

Tabell B: Antall fagskole studenter bestått hele utdanningstilbudet[11]

 

     

Endring i %

 20192020202120222023

2019-2023

2022-2023

Hjelpepleiefag

70

85

90

55

100

42,9 %

81,8 %

Pleie- og omsorgsfag, andre

90

160

300

605

595

561,1 %

-1,7 %

Helse-, sosial- og idrettsfag, andre

1045

1165

1420

1285

1360

30,1 %

5,8 %

Totalt

1205

1410

1810

1945

2055

70,5 %

5,7 %

Det er stor utvikling i fagskolesektoren og undersøkelser viser at fagskoleutdanningene har høy arbeidsmarkedsrelevans og at utdanningstilbudet i stor grad er tilpasset arbeidsmønstrene i sektoren[12]. Det vil si at det i stor grad er deltidsutdanninger innen helse- og velferdsfagene som er tilpasset for deltidsarbeidende studenter.

På universitetsnivå har det vært stor nedgang i søkertallet til sykepleierstudiet. Fra 2019 til 2023 har antall søkere med sykepleierstudiet som førstevalg hatt en nedgang på 30,6 prosent, og var i 2023 det laveste søkertallet på 10 år[13]. Bare fra 2022 til 2023 er søkertallet redusert med 12,7 prosent til sykepleierstudiet. Søkertallene for 2024 viser at det er en økning i antallet som søker til sykepleierutdanningen igjen, men antallet er fortsatt lavere enn i 2022[14].

Barnevernspedagogikk, vernepleie, sosialt arbeid/sosialfag, ergoterapi og medisin har også sett en nedgang i antall søkere med studiet som førstevalg i perioden 2019 til 2023, og i perioden 2022 til 2023 (jf. tabell 36). Søkertallet til alle høyere utdanninger er redusert i denne perioden, men flertallet av de helsefaglige utdanningene har hatt en større nedgang i søkertall enn gjennomsnittet.

Flere statsforvaltere melder også om nedgang i søknader om videreutdanninger. Det virker å være et sammensatt årsaks-bilde til dette. Særlig utfordringer med tilgang på kvalifiserte vikarer hindrer gjennomføring av utdanningsløp. Det er bekymringsfullt dersom denne utviklingen fortsetter, fordi tilbud om etter- og videreutdanning i arbeidsforholdet er viktig for å utvikle og beholde kvalifisert personell.

Helsefaglige utdanninger i et kjønnsperspektiv

Det er tydelige forskjeller mellom kjønnene i opplæring og utdanning på alle nivåer i Norge[15]. Sammenlignet med de andre landene i Europa er Norge blant dem med høyest kvinneandel i høyere utdanning med fordelingen 40 prosent menn og 60 prosent kvinner[16]. Kjønnsforskjellene i utdanningsløpet allerede fra førskolealder påvirker utdanningsvalgene[17], og i videregående skole er det en overvekt av jenter som søker seg til helse og oppvekstfag. Andelen menn som søkte seg til VG1 Helse og oppvekstfag var i 2023 12,9 prosent. Andelen er redusert siden 2020 og nedgangen fortsetter fra 2022 til 2023, med unntak for tannhelsesekretær (jf. figur D). Det samme kjønnsdelte mønsteret er også fremtredende i høyere utdanning hvor andelen kvinner i helse, sosial og idrettsfag er så høyt som 79 prosent[18]. Det gjelder også i helse- og sosialfagutdanninger i fagskolesektoren[19].  For å motvirke fremtidige uheldige effekter av et kjønnsdelt arbeidsmarked bør det igangsettes tiltak på alle nivåer i utdanningsløpet[20].

Menn i helse er et eksempel på et tiltak som har hatt positiv effekt knyttet til å ta fagbrev som helsefagarbeider. Et annet eksempel på et tiltak knyttet til høyere utdanning er forslaget i den nye Opptaksmeldingen til høyere utdanning, om kjønnsnøytrale kvoter i utdanninger der det er store forskjeller mellom kjønnene[21].

Kilde: Utdanningsdirektoratet

Menn i helse“Menn i helse” tilbyr et komprimert utdanningsløp for menn som ønsker fagbrev og fast stilling som helsefagarbeider. Målgruppen er menn i aldersgruppen 26-55 år som er arbeidssøkere og som har ytelse fra NAV.  I 2024 har 13 av 15 fylker etablert helserekruttutdanning og i perioden 2011 til 2024 har ca. 1400 rekrutter gjennomført fagbrev som helsefagarbeider.

Figur E: Faktaboks Menn i helse. Kilde: KS.no  

 

[1] Kilde: Spesialbestilte data fra SSB

[2] Ellingsen KE, Isaksen MS, Lungwitz D (2020) Lav kompetanse og utstrakt bruk av deltid truer faglig forsvarlige tjenester til personer med utviklingshemming. Tilgjengelig: https://fontene.no/forskning/lav-kompetanse-og-utstrakt-bruk-av-deltid-truer-faglig-forsvarlige-tjenester-til-personer-med-utviklingshemming-6.584.876655.c7c2c0b2e8

[3] Helsetilsynet (2024) Tilsyn. Tilgjengelig: https://www.helsetilsynet.no/tilsyn/ 

[4] NOU 2023:4 Tid for handling – Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. Tilgjengelig: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2023-4/id2961552/

[5] Nasjonalt senter for Aldring og helse (2022) Dette må jeg kunne – Er du ny, eller trenger du en oppdatering? Tilgjengelig: https://www.aldringoghelse.no/kompetanseheving/dette-ma-jeg-kunne/ 

[6] Nasjonalt senter for Aldring og helse (2024) ABC-opplæringen – Faglig fornying. Tilgjengelig: https://www.aldringoghelse.no/kompetanseheving/abc-5opplaeringen/

[7] Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (2024) Database for statistikk om høyere utdanning. Tilgjengelig: https://dbh.hkdir.no/

[8] Utdanningsdirektoratet (2024) Tall på søkere til videregående opplæring. Tilgjengelig: https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-videregaende-skole/sokere-vgs/sokere-utdanningsprogram/

[9] Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (2024) DBH Fagskolestatistikk. Tilgjengelig: https://fagskole.hkdir.no/

[11] Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (2024) DBH Fagskolestatistikk. Tilgjengelig: https://fagskole.hkdir.no/

[12] Alne, Ragnar; Vika, Karl Solbue; Høst, Håkon (2023) Høy arbeidsmarkedsrelevans i fagskoleutdanningene: Kandidatundersøkelse for fagskoleutdannede i 2019 og 2020. Tilgjengelig: https://hdl.handle.net/11250/3054384

[13] Dagens Medisin (2023) Færre søkere til sykepleien for andre år på rad. Tilgjengelig: https://www.dagensmedisin.no/faerre-sokere-til-sykepleien-for-andre-ar-pa-rad/561652

[14] Regjeringen.no (2024) Mange søkere og rekordstort tilbud – særlig sto økning i sykepleie, historie og økonomi. Tilgjengelig: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/mange-sokarar-og-rekordstort-tilbod-sarleg-stor-auke-i-sjukepleie-historie-og-okonomi/id3036559/

[15] NOU 2019:3 Nye sjanser – bedre læring, kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp. Tilgjengelig: https://www.regjeringen.no/contentassets/8b06e9565c9e403497cc79b9fdf5e177/no/pdfs/nou201920190003000dddpdfs.pdf

[16] Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (2024) Tilstandsrapport for høyere utdanning 2024. Tilgjengelig: https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/tilstandsrapport-for-hoyere-utdanning-2024

[17]NOU 2019:3 Nye sjanser – bedre læring, kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp. Tilgjengelig: https://www.regjeringen.no/contentassets/8b06e9565c9e403497cc79b9fdf5e177/no/pdfs/nou201920190003000dddpdfs.pdf

[18] Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (2024) Tilstandsrapport for høyere utdanning 2024. Tilgjengelig: https://hkdir.no/rapporter-undersokelser-og-statistikk/tilstandsrapport-for-hoyere-utdanning-2024 

[19] Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (2023) DBH Fagskolestatistikk. Tilgjengelig: https://fagskole.hkdir.no/

[20] NOU 2019:3 Nye sjanser – bedre læring, kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp. Tilgjengelig: https://www.regjeringen.no/contentassets/8b06e9565c9e403497cc79b9fdf5e177/no/pdfs/nou201920190003000dddpdfs.pdf

Siste faglige endring: 30. september 2024