Tabell 2.9 viser antall vedtak fattet og klager mottatt i løpet av 2021.
| Vedtak*, antall | Vedtak med avslag, antall | Klager mottatt, antall | Vedtak med avslag, prosent |
---|---|---|---|---|
Praktisk bistand - daglige gjøremål | 51 664 | 822 | 36 | 1,6 |
Praktisk bistand – opplæring - daglige gjøremål | 14 931 | 229 | 20 | 1,5 |
Praktisk bistand - brukerstyrt personlig assistanse | 3 763 | 568 | 100 | 15,1 |
Dagaktivitetstilbud | 17 107 | 569 | under10 | 3,3 |
Matombringing | 14 053 | 73 | under 10 | 0,5 |
Trygghetsalarm** | 28 584 | .. | under 10 | .. |
Avlasting - utenfor institusjon | 7 756 | 380 | 43 | 4,9 |
Avlasting i institusjon | 23 083 | 494 | 53 | 2,1 |
Støttekontakt | 18 960 | 1 323 | 37 | 7,0 |
Omsorgsstønad | 8 217 | 844 | 112 | 10,3 |
Helsetjenester i hjemmet | 213 884 | 2 007 | 37 | 0,9 |
Dagopphold i institusjon | 2 904 | 84 | 0 | 2,9 |
Tidsbegrenset opphold i institusjon -utredning/behandling | 55 985 | 396 | under10 | 0,7 |
Tidsbegrenset opphold i institusjon -habilitering/rehabilitering | 26 766 | 227 | under10 | 0,8 |
Tidsbegrenset opphold i institusjon - annet | 33 707 | 727 | 15 | 2,2 |
Langtidsopphold i institusjon | 21 690 | 1 519 | 37 | 7,0 |
Bolig kommunen disponerer til helse- og omsorgsformål | 11 339 | 1 429 | 34 | 12,6 |
Kilde: KPR
* - ny vurdering av eksisterende vedtak inkludert
** - fra 2019 kan trygghetsalarm og andre velferdsteknologiske løsninger rapporteres til KPR uansett om det fattes vedtak eller ikke
Helsetjenester i hjemmet er rapportert med flest vedtak i 2021 (213 884). Dagopphold i institusjon er rapportert med få vedtak i 2021 (2 904). Praktisk bistand – brukerstyrt personlig assistanse, omsorgsstønad og avlastning utenfor institusjon rapporteres også med relativt få vedtak.
Hovedtrekk for vedtak om avslag i 2021:
- Mellom 10-15 prosent av vedtak om praktisk bistand - brukerstyrt personlig assistanse, omsorgsstønad og bolig kommunen disponerer til helse- og omsorgsformål, er avslag
- 7 prosent av vedtak om langtidsopphold i institusjon og støttekontakt er avslag
- Mellom 2 og 4,9 prosent av vedtak om dagaktivitetstilbud, dagopphold i institusjon, avlastning og tidsbegrenset opphold i institusjon – annet, er avslag
- For resterende tjenester utgjør vedtak med avslag under 2 prosent av vedtak
Det registreres relativt få klager i løpet av året. Flest klager var det på bolig kommunen disponerer til helse- og omsorgsformål, praktisk bistand - brukerstyrt personlig assistanse og omsorgsstønad.
Det er gjennomført sammenlikninger forenkeltkommuner, som bekrefter lavere antall klager eller ingen klager rapportert til KPR helse og omsorg, sammenlignet med antall klager registret hos Statsforvalteren. Siden både kommuner og statsforvalter kan motta klager, er det behov for videre arbeid for økt datakompletthet i KPR på dette området.