Ha god kunnskap om og selvstendig kunne gjøre en medisinsk vurdering av barn og ungdom, og informere barnet og foreldrene om vurderingen.
I den medisinske vurderingen inngår å ta opp anamnese, foreta klinisk undersøkelse, ordinere supplerende undersøkelser, vurdere tentative diagnoser og relevante differensialdiagnoser, vurdere aktuelle behandlingsalternativer, starte primærbehandling og følge opp pasientens tilstand og effekt av behandlingen.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre korrekt måling av vekt, lengde/høyde og hodeomkrets, og beskrive avvik fra normal vekst.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne vurdere barnets motoriske og kognitive utvikling.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle akutte og kroniske smerter hos barn.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne ivareta omsorg for kronisk syke barn.
Inkluderer:
Selvstendig kunne redegjøre for psykiske og sosiale problemer hos barn og familier ved langvarig eller kronisk sykdom.
Selvstendig kunne vurdere behov for, iverksette og overvåke relevante hjelpetiltak for det kronisk syke barn og de nærmeste pårørende.
Ha kunnskap om og kunne forestå palliativ og lindrende behandling og omsorg.
Ha god kunnskap om trygderettigheter for barn og deres familie, lover og forskrifter som skal sikre barns rettigheter, herunder forskrift om barn i sykehus.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne lede resuscitering etter gjeldende AHLR-algoritme.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved anafylaksi. Selvstendig kunne håndtere videre utredning og behandling, inkludert behandling av komplikasjoner, også i samarbeid med andre aktuelle fagmiljøer.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved dehydrering, ketoacidose, elektrolytt- og syre-/baseforstyrrelser.Selvstendig kunne håndtere videre utredning og behandling, inkludert behandling av komplikasjoner, også i samarbeid med andre aktuelle fagmiljøer.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved meningitt og sepsis. Selvstendig kunne håndtere videre utredning og behandling, inkludert behandling av komplikasjoner, også i samarbeid med andre aktuelle fagmiljøer.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved kramper og redusert bevissthet. Selvstendig kunne håndtere videre utredning og behandling, inkludert behandling av komplikasjoner, også i samarbeid med andre aktuelle fagmiljøer.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved respirasjons- og sirkulasjonssvikt. Selvstendig kunne håndtere videre utredning og behandling, inkludert behandling av komplikasjoner, ved ovennevnte tilstander, også i samarbeid med andre aktuelle fagmiljøer.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne håndtere akuttbehandling ved brann- og strømskader og hypotermi. Under supervisjon kunne håndtere videre utredning og behandling, inkludert behandling av komplikasjoner, også i samarbeid med andre aktuelle fagmiljøer.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne planlegge og gjennomføre transport av syke barn.
Inkluderer:
Selvstendig kunne vurdere om barnet trenger og er i stand til å tåle transport til annet sykehus.
Selvstendig kunne klargjøre barnet for transport.
Kjenne rutiner for bestilling av transport og bestemme beste transportmåte.
Selvstendig kunne ledsage stabile barn under transport.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne etablere intravenøs og intraossøs tilgang på barn.
Inkluderer: o Selvstendig kunne legge venflon på barn i alle aldersgrupper. Selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner for intraossøs tilgang, kunne utføre intraossøs tilgang på pasient eller simuleringsmodell.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre venepunksjon for blodprøve på barn.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre lumbalpunksjon på barn.
Ha kjennskap til beinmargspunksjon og -biopsi og selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner. Under supervisjon kunne gjøre enklere bedømmelse av beinmargsutstryk.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne etablere navlevenekateter.
Inkluderer:
selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner for innleggelse og bruk.
selvstendig kunne etablere navlevenekateter på et nyfødt barn eller simuleringsmodell, kjenne prinsippene for perifer og sentral posisjon
kjenne til prinsipper for stell og overvåking av innlagt kateter
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne utføre perifert venekateter (long-line).
Inkluderer:
kjenne prinsipper for anlegging av perifert venekateter
selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner for innleggelse og bruk
kjenne prinsipper for stell og overvåking av innlagt kateter
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne innsette navlearteriekateter eller perifert arteriekateter.
Inkluderer:
redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner for innleggelse og bruk
kunne under supervisjon anlegge perifert arteriekateter eller navlearteriekateter på et nyfødt barn eller simuleringsmodell og kjenne prinsipper for plassering av kateterspiss
kjenne prinsipper for stell og overvåking av innlagt kateter
Gyldig til: 01. mars 2025
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre blærekateterisering og blærepunksjon på barn.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne evakuere pneumothoraks på nyfødte.
Inkluderer:
selvstendig kunne evakuere en pneumothoraks i en akutt situasjon på pasient eller simuleringsmodell.
selvstendig kunne redegjøre for indikasjon og etablere pleuradrenasje på pasient eller simuleringsmodell.
kjenne prinsipper for stell og overvåking ved pleuradrenasje.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne anvende behandling med svelgtube, bag/maske, kontinuerlig positivt luftveistrykk (CPAP), Bi-nivå positivt luftveistrykk (BiPAP) og High-flow.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre intubasjon.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne etablere, vedlikeholde og avslutte respiratorbehandling.
Inkluderer:
selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner for respiratorbehandling av nyfødte og større barn
kjenne basale prinsipper for respiratorinnstilling og styre initial respiratorbehandling
kjenne mulige komplikasjoner, forebygge og behandle disse
under supervisjon kunne etablere, vedlikeholde og avslutte respiratorbehandling
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne anlegge ventrikkelsonde på barn.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre og tolke elektrokardiogram (EKG), herunder gjenkjenne arytmier, ventrikkelhypertrofi og belastningstegn, beregne korrigert QT-tid.
Ha kunnskap om indikasjon for og under supervisjon kunne utføre leddpunksjon på barn.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre urinmikroskopi.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre måling av toppstrømshastighet (PEF) og spirometri og tolke resultatet av disse.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere, utrede og behandle barn med allergiske sykdommer.
Inkluderer:
kjenne allergisykdommenes forekomst, forløp og prognose
selvstendig kunne redegjøre for mulige årsakssammenhenger og risikofaktorer ved allergisk sykdom
kjenne symptomer ved ulike allergier
kjenne indikasjoner for, velge og tolke allergologiske undersøkelser
ha kunnskap om hyposensibiliseringsbehandling
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere, utrede og behandle barn med atopisk eksem.
Inkluderer:
selvstendig kunne diagnostisere, utrede og behandle atopisk eksem hos barn i alle aldersgrupper i henhold til alvorlighetsgrad
selvstendig kunne anbefale strategier for kontroll og sanering av provoserende faktorer
selvstendig kunne etablere en skriftlig behandlingsplan
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med matvareallergi og -intoleranse.
Inkluderer:
selvstendig kunne diagnostisere, utrede og behandle matvareallergi og -intoleranse hos barn i alle aldersgrupper i henhold til alvorlighetsgrad
selvstendig kunne anbefale strategier for kontroll og sanering av provoserende faktorer
selvstendig kunne etablere en skriftlig behandlingsplan
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere, utrede og behandle barn med astma.
Inkluderer:
selvstendig kunne diagnostisere, utrede og behandle astma hos barn i alle aldersgrupper i henhold til alvorlighetsgrad, herunder akuttbehandling
selvstendig kunne redegjøre for metoder til undersøkelse for bronkial hyperreaktivitet og anstrengelsesutløst astma
selvstendig kunne anbefale strategier for kontroll og sanering av provoserende faktorer
selvstendig kunne etablere en skriftlig behandlingsplan
selvstendig kunne ivareta opplæring av barnet og familien
selvstendig kunne redegjøre for de vanligste inhalasjonsmetoder, inkludert forstøverapparater
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne iverksette supplerende undersøkelser ved lungesykdommer. Kjenne indikasjoner for bildediagnostiske undersøkelser og gjøre preliminær tolking av disse. Kjenne indikasjoner for bronkoskopi, biopsi, bronkoalveolær lavage og ciliefunksjonsundersøkelser.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle cystisk fibrose og ciliedyskinesi.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle kongenitale misdannelser, anatomiske misforhold og kronisk interstitiell lungesykdom.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne håndtere initial behandling, samt planlegge og forberede endelig behandling ved medfødte tilstander som krever umiddelbar eller tidlig kirurgisk behandling.
Eksempler på slike tilstander er analatresi, blæreekstrofi, diafragmahernie, duodenalatresi, gastroschise/omfalocele, leppe-/kjeve-/ganespalte, myelomeningocele, tarmmalrotasjon, uretraklaffer og øsofagusatresi.
Ha god kunnskap om symptomer, relevant utredning og initial behandling, herunder henvisning til og samarbeid med kirurgisk kompetanse, ved akutt abdomen, akutt skrotum, ileus/volvulus, invaginasjon, lyskebrokk og pylorusstenose.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og iverksette behandling av barn med hofteleddsdysplasi. Kjenne til prinsippene for videre oppfølging.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere andre medfødte lidelser i ledd og bein. Kjenne prinsipper for behandling og oppfølging av andre medfødte lidelser i ledd og bein.
Eksempler på slike tilstander er klumpfot, hakefot, andre fotdeformiteter, reduksjonsdeformiteter og overtallige fingre/tær
Ha kunnskap om og kjenne til indikasjon for henvising av barn med ervervede lidelser i muskler og skjelett til ortoped.
Eksempler på slike tilstander er Calve Legg Perthes sykdom, epifysiolyse og skoliose.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne oppdage forstyrrelser i foreldre-barn-forhold, tilknytningsforstyrrelser og sosiale funksjonsforstyrrelser.
Under supervisjon kunne:
identifisere forstyrrelser i det tidlige foreldre-barn-forhold og iverksette plan for undersøkelse og behandling av disse
identifisere reaktive tilknytningsforstyrrelser og sosiale funksjonsforstyrrelser hos små barn
vurdere behov for kontakt med barnevern.
Ha kjennskap til psykiske belastningsreaksjoner, stresstilstander og posttraumatiske stressreaksjoner på forskjellige alderstrinn.
Ha kjennskap til typiske kliniske manifestasjoner ved generelle, gjennomgripende og spesifikke utviklingsforstyrrelser.
Ha kjennskap til spiseforstyrrelser hos barn og unge, kjenne indikasjon for akutt innleggelse i somatisk avdeling, kunne iverksette medisinsk behandling og ha kunnskap om reernæringssyndrom.
Ha kjennskap til atferdsforstyrrelser, spesielt ADHD, hos barn og unge.
Ha kjennskap til psykosomatiske lidelser hos barn og unge.
Ha kjennskap til alvorlig psykiatrisk sykdom hos barn og unge.
Ha kjennskap til suicidal atferd og selvskading hos barn og unge.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne identifisere symptomer og tegn på diabetes mellitus hos barn og unge. Selvstendig kunne starte initial behandling ved nyoppdaget diabetes både med og uten ketoacidose. Kjenne prinsippene for den videre behandling inkludert ulike insulintyper og administrasjonsmåter og overvåking med kontinuerlig glukosemåling (GCM). Kjenne symptomer, kliniske funn og screeningmetoder for kroniske komplikasjoner.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og initialbehandle kongenitte og ervervede thyreoideasykdommer hos barn og unge. Kjenne prinsippene for videre behandling og oppfølging.
Ha god kunnskap om utredning og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved forstyrrelser i kalsium/fosfat-stoffskiftet hos barn. Ha kunnskap om prinsippene for videre behandling og oppfølging.
Ha god kunnskap om symptomer og tegn på vekstforstyrrelser hos barn og unge, inkludert bruk av nasjonale og internasjonale vekstkurver. Selvstendig kunne håndtere initial utredning og ha kunnskap om prinsippene for videre utredning og behandling.
Ha god kunnskap om symptomer og tegn på binyrebarksykdom hos barn og unge. Selvstendig kunne starte initial behandling ved binyrebarksvikt, også hos nyfødte, og ha kunnskap om prinsippene for videre utredning og behandling.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne behandle barn med systemiske glukokortikoider, herunder iverksette glukokortikoid-substitusjon og foreta endring av substitusjonsbehandling under interkurrent sykdom. Kjenne bivirkninger ved farmakologisk behandling med glukokortikoider
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne identifisere symptomer og tegn på unormal pubertetsutvikling hos barn og unge. Selvstendig kunne klassifisere pubertetsstadium hos jenter.Ha kunnskap om prinsippene for videre utredning og behandling.
Kjenne symptomer og tegn på feil i somatisk kjønnsutvikling og henvise til videre utredning og behandling.
Kjenne symptomer og tegn på de ulike former for hypofysesvikt hos barn og unge, herunder nyfødte, og ha kunnskap om videre utredning og behandling.
Ha god kunnskap om anbefalinger om ernæring og ernæringstilskudd.
Inkluderer:
kjenne retningslinjer for vitamin- og jerntilskudd til barn
selvstendig kunne gi råd om alderssvarende kost, herunder for anbefalt varighet av ammeperiode
estimere aldersrelaterte protein- og energibehov
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne identifisere og behandle barn med spise- og ernæringsvansker, underernæring og dårlig trivsel.
Selvstendig kunne ta opp ernæringsanamnese, lage utredningsprogram og anbefale behandling for barn med spisevansker, underernæring og ernæringsmessige mangelsykdommer.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne behandle barn og ungdom med sykelig overvekt, herunder kjenne årsaker til overvekt.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne håndtere parenteral ernæring av barn.
Inkluderer:
redegjøre for indikasjon for parenteral ernæring
kjenne kontraindikasjoner og komplikasjoner
igangsette og følge opp behandling med parenteral ernæring
Ha god kunnskap om utredning og selvstendig kunne håndtere initial behandling av barn med gastrointestinal blødning.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med gulping, oppkast og refluks.
Kunne redegjøre for indikasjoner for øsofageal pH-måling, selvstendig kunne legge ned pH-sonde og kontrollere plassering av denne samt tolke resultat av pH-måling.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle barn med akutte og kroniske magesmerter.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere, utrede og behandle barn med inflammatoriske tarmsykdommer, herunder kostbehandling, lokal og systemisk behandling, inkludert behandling med biologiske legemidler.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede, vurdere og behandle barn med diaré og dehydrering.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med obstipasjon og enkoprese.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med malabsorpsjon.
Ha kunnskap om utredning og beherske akutt behandling av barn med hyperbilirubinemi etter neonatalperioden. Ha kunnskap om indikasjoner for henvisning til spesialavdeling. Ha kunnskap om retningslinjer for oppfølging, herunder vaksinasjon av barn utsatt for smitterisiko.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede barn med genetiske sykdommer og kromosomfeil.
Inkluderer:
kjenne de vanligste genetiske sykdommer.
kunne gjøre systematisk undersøkelse med beskrivelse av avvikende funn ved mistenkt kromosomsykdom.
kjenne symptomer, iverksette initial diagnostisk utredning, herunder de ulike aktuelle undersøkelser som metabolsk screening, ulike former for kromosomanalyse, DNA-undersøkelser etc.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og gi akutt behandling av metabolske sykdommer.
Inkluderer:
kjenne de vanligst forekommende metabolske sykdommer.
gjøre innledende diagnostiske undersøkelser ved hjelp av metabolsk screening i blod og urin og forestå initial akuttbehandling ved mistenkt metabolsk sykdom.
følge opp barn med metabolsk sykdom, herunder behandling ved akutt sykdom og metabolske kriser
vurdere behov for genetisk utredning, herunder behov for prenatal diagnostikk
Ha kunnskap om og kjenne henvisningsrutiner til genetisk veiledning og genetisk utredning, herunder for prenatal diagnostikk. Kjenne til Bioteknologiloven.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne vurdere blodutstryk ved infeksjonssykdommer og hematologiske sykdommer.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og utrede anemi og iverksette riktig behandling ut fra etiologisk årsak.Kjenne indikasjoner for beinmargsundersøkelse.
Ha god kunnskap om utredning og selvstendig kunne ivareta akuttbehandling ved idiopatisk trombocytopenisk purpura (ITP). Ha kunnskap om oppfølging og behandling av kronisk ITP.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og iverksette initial behandling av barn med disseminert intravaskulær koagulasjon.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og iverksette initial behandling ved de viktigste former for koagulopatier. Kjenne indikasjoner for og kunne gi faktorerstatning til barn med hemofili.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne behandle barn med lymfadenopati, herunder kjenne de viktigste differensialdiagnoser, iverksette utredning ved patologisk forstørrede lymfeknuter samt kjenne indikasjon for biopsi.
Ha god kunnskap om symptomer og beherske primær utredning og initial behandling ved mistenkt malign sykdom hos barn.
Ha kunnskap om diagnostikk og behandling av akutte onkologiske tilstander, herunder vena cava superior syndrom, truende tverrsnittlesjon, tumor lyse syndrom og økt intrakranielt trykk.
Ha kunnskap om oppfølgende behandling ved malign sykdom hos barn, herunder beherske enklere cytostatikakurer.
Ha god kunnskap om komplikasjoner ved cytostatikabehandling og selvstendig kunne behandle disse, herunder indikasjoner for antibiotikabehandling ved nøytropen feber, erytrocytt- og trombocyttransfusjon. .
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med ukompliserte infeksjonssykdommer.
Inkluderer:
kjenne de vanligste infeksjonsagens og deres vanlige resistensmønster under norske forhold, på bakgrunn av dette velge fornuftig antimikrobiell terapi
diagnostisere, behandle og overvåke de vanligste infeksjonssykdommer, herunder indikasjon for intravenøs antibiotikabehandling
kjenne prinsipper for isolasjon av pasienter med smittsomme sykdommer
vurdere indikasjon for utredning av residiverende infeksjoner
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med alvorlige infeksjonssykdommer, herunder sepsis, meningitt og encefalitt, osteomyelitt og purulent artritt og alvorlige luftveis- og hudinfeksjoner.
Selvstendig kunne håndtere initial stabiliserende behandling, velge riktig antibiotika, styre videre behandling og overvåkning
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle barn med komplikasjoner til nedre luftveisinfeksjoner, herunder abscesser, pleuraeffusjoner og empyem.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne utrede og behandle barn med importerte infeksjonssykdommer samt kjenne prinsipper for isolasjon av pasienter med importerte infeksjonssykdommer.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle barn med tuberkulose.
Ha god kunnskap om oppfølging av barn født av mødre med HIV, hepatitt B og C. Ha kunnskap om og under supervisjon kunne behandle barn med disse sykdommene.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne utrede og behandle revmatiske og autoimmune sykdommer, herunder juvenil artritt.
Ha god kunnskap om diagnostikk av og selvstendig kunne utrede og behandle akutte immunologiske sykdommer, herunder Henoch Schønlein purpura, Kawasaki sykdom, virale og reaktive artritter (post-streptokokkartritt og serøs coxitt) og periodisk febersyndrom.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne behandle barn med medfødt og ervervet immunsvikt.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle infeksjoner hos barn med medfødt og ervervet immunsvikt.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne følge opp transplanterte pasienter i samarbeid med spesialavdeling.
Ha god kunnskap om det norske vaksinasjonsprogrammet. Ha kunnskap om forhold som vil kunne redusere effekten av vaksinasjon.
Ha god kunnskap om andre vaksiner og immunprofylakse enn de som inngår i vaksinasjonsprogrammet, herunder immunprofylakse mot infeksjon med RS-virus og profylaktisk behandling etter varicellaeksponering hos immunkompromitterte barn.
Ha god kunnskap om diagnostikk og beherske stabiliserende behandling og klargjøring for transport av pasienter med komplisert medfødt hjertesykdom, herunder cyanotiske hjertefeil, hjertefeil med svikt og medfødte rytmeforstyrrelser.
Ha kunnskap om symptomer og funn, og under supervisjon kunne starte utredning og initial behandling ved akutt hjertesykdom som oppstår etter nyfødtperioden, herunder kardiomyopatier, infeksjoner og inflammasjoner.
Ha god kunnskap om vanlige differensialdiagnoser og selvstendig kunne iverksette adekvat utredning hos barn og unge med brystsmerter, hjertebank og synkope.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne behandle barn med kronisk hjertesykdom. Ha kunnskap om prinsipper for oppfølging av barn med hjertesykdom, herunder barn som venter på operasjon eller er operert for, kongenitt hjertefeil. Ha kunnskap om mulige postoperative komplikasjoner.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne behandle kronisk hjertesvikt.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne vurdere ulike kardiale bilyder.
Bestemme hvilke lyder som er fysiologiske og ikke krever videre utredning, bestemme aktuell utredning ved antatt ikke-fysiologiske bilyder .
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og iverksette initial behandling av akutte arytmier. Kjenne prinsipper for videre utredning og endelig behandling.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med primær og sekundær hypertensjon, herunder beherske metoder for blodtrykksmåling.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med inkontinens og enurese, herunder kjenne indikasjoner for og kunne tolke ulike radiologiske og urodynamiske undersøkelser.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med hematuri. Ha kunnskap om indikasjon for nyrebiopsi ved hematuri og vurdering av hematuri som ledd i systemsykdom.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle urinveisinfeksjon.Kjenne indikasjoner for profylaktisk behandling, videre utredning og kontrollundersøkelser.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle barn med nefrotisk syndrom og glomerulonefritt. Ha kunnskap om indikasjon for nyrebiopsi.
Ha god kunnskap om diagnostikk og beherske akutt behandling av hemolytisk uremisk syndrom.
Ha god kunnskap om utredning og beherske initial behandling av kongenitt avløpshinder i urinveiene. Kjenne indikasjoner for profylaktisk behandling, videre utredning og kontrollundersøkelser. Ha god kunnskap om postnatal oppfølging av barn med prenatalt påvist avløpshinder.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle proteinuri. Ha kunnskap om indikasjoner for nyrebiopsi ved proteinuri.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne utrede og behandle akutt og kronisk nyresvikt, inkludert behandling av tilgrunnliggende sykdom.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre prenatal rådgivning ved truende prematur fødsel.
Inkluderer å kunne beskrive behandling ved prematuritet, redegjøre for omtrentlige prognoser for overlevelse og senfølger ved fødsel etter ulike gestasjonslengder
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne ivareta allmenn behandling av nyfødte. Kjenne ordinært forløp for friske nyfødte på barsel, herunder rutiner for hørsels- og pulsoksymetriscreening.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere premature med gestasjonsalder 28 uker og høyere. Kjenne væske- og ernæringsbehov, ordinere væske og ernæring og tilrettelegge passende overvåkning.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne håndtere ekstremt premature med gestasjonsalder under 28 uker.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne ivareta den initiale behandling ved fødsel, herunder bestemme Apgar skåre. Kjenne indikasjon for innleggelse på neonatalavdeling.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre nyfødtundersøkelse. Beherske diagnostikk av retinert testikkel samt behandling av enklere medfødte misdannelser, herunder preaurikulære vedheng, stramt tungebånd og finger-/tåvedheng.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne lede resuscitering av nyfødte barn ved alle gestasjonslengder. Beherske manuell luftveishåndtering, både med utstyr med trykk-kontroll og PEEP og med maske/bag. Kjenne indikasjon for intubasjon og navlevenekateter.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle neonatal hypoglykemi.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle nyfødte med infeksjon.
Inkluderer:
kjenne risikofaktorer for og symptomer ved neonatal sepsis, rekvirere og tolke relevante laboratorieprøver, kjenne de viktigste etiologiske agens
ut fra vurdering av risikofaktorer, symptomer og laboratorieprøver bestemme oppstart av antibiotikabehandling
ut fra videre forløp bestemme behandlingslengde og videre oppfølging
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle nyfødte med kongenitt infeksjon.
Inkluderer:
kjenne risikofaktorer for intrauterin smitteoverføring, kjenne mest relevante agens med henblikk på skadelig påvirkning på fosteret
kjenne symptomer på slik infeksjon, iverksette initial utredning og behandling
kjenne prognose for barn med de ulike former for kongenitt infeksjon, informere foreldre om denne
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle nyfødte med abstinens.
Inkluderer:
kjenne risikofaktorer for utvikling av neonatal abstinens
kjenne de nasjonale retningslinjer, delta i tverrfaglig planlegging i forbindelse med fødsel og neonatalopphold
bruke scoringsverktøy for vurdering av symptomer på abstinens
bestemme oppstart og styre medikamentell behandling, herunder bestemme nedtrapping
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle neonatale kramper.
Inkluderer:
kjenne symptomer og utrede etiologiske årsaker til neonatale kramper
iverksette behandling, bestemme videre utredning og oppfølging
kjenne prognose ved de forskjellige årsaker
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere initial behandling ved perinatal asfyksi. Kjenne nasjonale retningslinjer for hypotermibehandling, bedømme om kriterier for slik behandling er oppfylt og starte hypotermibehandling.
Ha kunnskap om og under supervisjon delta i videre behandling ved perinatal asfyksi, herunder bestemme monitorering og vurdere relevante undersøkelser. Ha kunnskap om prognose ved ulik grad av asfyksi og delta i beslutning om opphør av behandling etter alvorlig perinatal asfyksi.
Ha god kunnskap om risikofaktorer for og årsaker til neonatal ikterus. Beherske behandling av de ulike former for neonatal ikterus, inkludert immunglobulinbehandling ved immunisering. Kjenne indikasjoner for utskiftingstransfusjon.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle barn med pulmonal adaptasjonsforstyrrelse, respiratorisk distress syndrom (RDS) og bronkopulmonal dysplasi (BPD), herunder respirasjonsstøttende behandling med HiFlow, CPAP og konvensjonell respirator. Kjenne indikasjon for og beherske administrering av surfaktant.
Ha kunnskap om risikofaktorer for prematuritetsretinopati (ROP) og hvilke pasienter som skal følges opp med screening. Kjenne til prognose ved de ulike grader av ROP.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle nekrotiserende enterokolitt (NEC)
Inkluderer:
kjenne risikofaktorer for og symptomer ved NEC
gjennomføre diagnostikk og starte initial behandling ved mistanke om eller verifisert NEC
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne forberede transport av syke nyfødte. Ha kunnskap om begrensninger i monitorering og mulighet for intervensjon under pågående transport. Under supervisjon kunne ledsage syke nyfødte under transport.
Ha kunnskap om oppfølging av for tidlig fødte og syke nyfødte barn.
Inkluderer:
kjenne nasjonale retningslinjer for oppfølging av premature og syke nyfødte, kjenne innholdet i oppfølgingsprogrammet og hvilke instanser som er involvert
redegjøre for langtidsprognose ved ukomplisert forløp
redegjøre for de hyppigst forekommende komplikasjoner og deres innvirkning på prognosen, herunder ROP, BPD, hjerneblødninger (IVH) og periventrikulær leukomalaci (PVL)
Gyldig til: 31. august 2021
Ha kunnskap om det norske neonatale screeningprogrammet og kunne veilede foreldre vedrørende dette. Kunne vurdere relevant screening for pasienter i særlige risikogrupper.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre nevrologisk undersøkelse og vurdere barnets normale utvikling ved hjelp av vanlige bedømmingsverktøy.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede barn med forsinket psykomotorisk utvikling og syndromer, kjenne aktuelle samarbeidspartnere og deres arbeidsmetoder. Kjenne indikasjon for henvisning til spesialavdeling, inkludert indikasjon for henvisning til genetisk utredning og veiledning.
Ha god kunnskap om diagnostikk og beherske initial behandling av barn med nevrokirurgiske sykdommer, både medfødte og ervervede, herunder tumor cerebri. Kunne samarbeide med nevrokirurgisk avdeling om videre behandling og oppfølging.
Ha god kunnskap om diagnostikk og beherske initial behandling av vaskulære og inflammatoriske sykdommer i sentralnervesystemet.
Ha kunnskap om risikofaktorer for, utredning og behandling av barn med cerebral parese.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med epilepsi, herunder behandling av status epilepticus.
Inkluderer:
kjenne symptomer, foreta diagnostiske overveielser og innlede behandling av de vanligste anfallsformer og epileptiske syndromer i barnealderen
vurdere beskrivelser av elektroencefalogram (EEG) og på bakgrunn av dette bestemme videre oppfølging
styre behandling og videre oppfølging av barn med stabil epilepsi
kjenne indikasjoner for henvisning til spesialavdeling
iverksette behandling ved akutte anfall, herunder status epileptikus
kjenne ulike former for ikke-epileptiske anfall og behandling av disse
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med hodepine.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle barn med tuberøs sklerose og nevrofibromatose.
Ha kunnskap om prinsipper for habilitering/rehabilitering av barn. Ha kunnskap om og kunne medvirke i aktuelle tverrfaglige arbeidsformer som ledd i oppfølging.
Inkluderer:
kjenne til sentrale føringer i forskrifter og veiledere angående målgrupper, oppgaver og arbeidsmåter.
kjenne prinsipper og aktuelle verktøy for funksjonsutredning og diagnosesetting.
kjenne til andre faggrupper og beherske samarbeid i fagteam.
kjenne arbeidsområde og ansvar for andre etater og instanser og kommunisere og samarbeide med disse.
ha kunnskap om foreldrereaksjoner, vergeroller og brukermedvirkning.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne utrede og behandle barn med nevromuskulære sykdommer.
Ha god kunnskap om utredning og selvstendig kunne lage oppfølgingsplan for barn med kronisk utmattelsessyndrom (CFS/ME).
Ha god kunnskap om og kjenne fysiske og psykiske symptomer som gir mistanke om fysisk, psykisk eller seksuelt overgrep eller omsorgssvikt. Selvstendig kunne ivareta barn og ungdom utsatt for overgrep eller omsorgssvikt.
Ha god kunnskap om og kjenne symptomer og funn som gir mistanke om påført hodeskade (filleristingsskade - abusive head trauma).
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne identifisere symptomer og funn som gir mistanke om fabrikkert eller påført sykdom (Factitious disorder by proxy - Münchhausen by proxy).
Ha god kunnskap om akutt utredning og dokumentasjon i mishandlings- og overgrepssaker og selvstendig kunne iverksette adekvate tiltak for å beskytte barnet. Kjenne lovverk og retningslinjer vedrørende melding til politi og barnevern. Kunne inngå i tverrfaglig oppfølging og behandling. Ha kunnskap om de grunnleggende prinsipper for rettsmedisinsk aktivitet og kunne skrive en rettsmedisinsk legeerklæring.
Ha god kunnskap om ungdoms kognitive og psykososiale utvikling og selvstendig kunne utrede og behandle sykdommer hos ungdom. Ha kunnskap om aktuelle samarbeidspartnere og deres arbeidsmetoder.
Ha kunnskap om sykdommer og problemområder som er hyppige i eller spesifikke for ungdomsårene, herunder pubertets- og vekstforstyrrelser, psykosomatiske lidelser, spiseforstyrrelser, rusproblematikk, seksualitet og prevensjon. Under supervisjon og ved tverrfaglig samarbeid kunne diagnostisere og behandle disse.
Ha god kunnskap om spesielle behov for oppfølging av kroniske sykdommer i ungdomsårene, herunder gjennom alderstilpasset kommunikasjon sikre at ungdommen selv har god forståelse av sin sykdom, behandling og prognose.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere overføring av ungdom fra barnemedisinsk til voksenmedisinsk oppfølging.
sikre at ungdom med kronisk sykdom blir ivaretatt ved overføring fra barnemedisin til voksenmedisin
i samarbeid med relevant voksenmedisiner lage planer for videre oppfølging av ungdommen
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne gi symptomatisk behandling ved akutt intoksikasjon.
Inkluderer:
vurdere akutt intoksikasjon som differensialdiagnose ved ulike symptombilder hos barn og unge
iverksette akutt behandling, vurdere indikasjoner og kontraindikasjoner for medisinsk kull, brekkmiddel og ventrikkelskylling
innhente relevant informasjon fra Giftinformasjonssentralen ved akuttbehandling av intoksikasjoner
kjenne indikasjon for og iverksette behandling med aktuelle antidoter
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne gi spesifikk behandling ved intoksikasjoner med metanol og etylenglykol, narkotika og sedativa, paracetamol, jern, digitalis, acetylsalicylsyre og NSAIDs.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne behandle petroleumsaspirasjon.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne behandle huggormbitt.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne administrere legemidler, herunder:
dosere legemidler avhengig av barnets alder, vekt og evt. sykdomstilstander
kjenne prinsipper for bruk av intravenøse versus perorale legemidler i behandling av ulike sykdommer, vurdere tidspunkt for skifte mellom administrasjonsformene
kjenne ulikheter i farmakodynamikk og – kinetikk hos barn sammenlignet med voksne pasienter, herunder doseringsintervaller hos nyfødte og premature barn
kjenne legemiddelreaksjoner og bivirkninger spesifikke for barn
kjenne kontraindikasjoner for bruk av legemidler til barn
kjenne prinsipper for utblanding og fortynning av legemidler som skal gis til barn
Ha god kunnskap om og kunne benytte oppslagsverk, databaser og doseringsveiledere for god og trygg legemiddelhåndtering til barn.
Ha god kunnskap om bruk av ikke-registrerte preparater og spesialformuleringer. Kjenne prosedyre for utskriving av legemidler, næringsmidler og forbruksmateriell til barn, og kjenne refusjonsreglene.
Gyldig fra: 01. september 2021
Ha god kunnskap om det norske neonatale screeningprogrammet og selvstendig kunne veilede foreldre vedrørende dette. Selvstendig kunne vurdere relevant screening for pasienter i særlige risikogrupper.
Gyldig fra: 01. mars 2025
Selvstendig kunne utføre blærekateterisering og ha kjennskap til blærepunksjon.
Gyldig fra: 01. september 2025
Ha kunnskap om kliniske studier, herunder formål, krav til godkjenninger, krav til datahåndtering, krav til informert samtykke og pasienters reservasjonsrett.
Under supervisjon kunne finne frem til relevant klinisk studie eller studier for pasienter.
Under supervisjon kunne informere pasienten om studien, hvordan og hvor de kan inkluderes, samt kommunisere til pasienten hva informert samtykke og reservasjonsrett betyr.
Med begrepet klinisk studie menes en utprøving av et medisinsk utstyr, en teknologi, et legemiddel, eller en behandlings- eller rehabiliteringsmetode på mennesker, jf. nasjonal handlingsplan for kliniske studier.
Først publisert: 31.08.2020
Siste faglige endring: 14.10.2024