Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Akutt pediatri Allergologi og lungesykdommer Barnekirurgiske tilstander Barneortopediske tilstander Barnepsykiatriske tilstander Endokrinologi Ernæring Gastroenterologi og leversykdommer Genetikk og metabolske sykdommer Grunnleggende pediatri Hematologi Immunologi, transplantasjon og revmatologi Infeksjoner Intoksikasjoner Kardiologi Kliniske studier, barnesykdommer Legemidler til barn Malign sykdom hos barn Nefrologi Neonatologi Nevrologi Praktiske ferdigheter Sosialpediatri Ungdomsmedisin
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre nevrologisk undersøkelse og vurdere barnets normale utvikling ved hjelp av vanlige bedømmingsverktøy.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede barn med forsinket psykomotorisk utvikling og syndromer, kjenne aktuelle samarbeidspartnere og deres arbeidsmetoder. Kjenne indikasjon for henvisning til spesialavdeling, inkludert indikasjon for henvisning til genetisk utredning og veiledning.
Ha god kunnskap om diagnostikk og beherske initial behandling av barn med nevrokirurgiske sykdommer, både medfødte og ervervede, herunder tumor cerebri. Kunne samarbeide med nevrokirurgisk avdeling om videre behandling og oppfølging.
Ha god kunnskap om diagnostikk og beherske initial behandling av vaskulære og inflammatoriske sykdommer i sentralnervesystemet.
Ha kunnskap om risikofaktorer for, utredning og behandling av barn med cerebral parese.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med epilepsi, herunder behandling av status epilepticus.
Inkluderer:
- kjenne symptomer, foreta diagnostiske overveielser og innlede behandling av de vanligste anfallsformer og epileptiske syndromer i barnealderen
- vurdere beskrivelser av elektroencefalogram (EEG) og på bakgrunn av dette bestemme videre oppfølging
- styre behandling og videre oppfølging av barn med stabil epilepsi
- kjenne indikasjoner for henvisning til spesialavdeling
- iverksette behandling ved akutte anfall, herunder status epileptikus
- kjenne ulike former for ikke-epileptiske anfall og behandling av disse
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og behandle barn med hodepine.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle barn med tuberøs sklerose og nevrofibromatose.
Ha kunnskap om prinsipper for habilitering/rehabilitering av barn. Ha kunnskap om og kunne medvirke i aktuelle tverrfaglige arbeidsformer som ledd i oppfølging.
Inkluderer:
- kjenne til sentrale føringer i forskrifter og veiledere angående målgrupper, oppgaver og arbeidsmåter.
- kjenne prinsipper og aktuelle verktøy for funksjonsutredning og diagnosesetting.
- kjenne til andre faggrupper og beherske samarbeid i fagteam.
- kjenne arbeidsområde og ansvar for andre etater og instanser og kommunisere og samarbeide med disse.
- ha kunnskap om foreldrereaksjoner, vergeroller og brukermedvirkning.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne utrede og behandle barn med nevromuskulære sykdommer.
Ha god kunnskap om utredning og selvstendig kunne lage oppfølgingsplan for barn med kronisk utmattelsessyndrom (CFS/ME).