Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Akutt pediatri Allergologi og lungesykdommer Barnekirurgiske tilstander Barneortopediske tilstander Barnepsykiatriske tilstander Endokrinologi Ernæring Gastroenterologi og leversykdommer Genetikk og metabolske sykdommer Grunnleggende pediatri Hematologi Immunologi, transplantasjon og revmatologi Infeksjoner Intoksikasjoner Kardiologi Kliniske studier, barnesykdommer Legemidler til barn Malign sykdom hos barn Nefrologi Neonatologi Nevrologi Praktiske ferdigheter Sosialpediatri Ungdomsmedisin
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre prenatal rådgivning ved truende prematur fødsel.
Inkluderer å kunne beskrive behandling ved prematuritet, redegjøre for omtrentlige prognoser for overlevelse og senfølger ved fødsel etter ulike gestasjonslengder
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne ivareta allmenn behandling av nyfødte. Kjenne ordinært forløp for friske nyfødte på barsel, herunder rutiner for hørsels- og pulsoksymetriscreening.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere premature med gestasjonsalder 28 uker og høyere. Kjenne væske- og ernæringsbehov, ordinere væske og ernæring og tilrettelegge passende overvåkning.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne håndtere ekstremt premature med gestasjonsalder under 28 uker.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne ivareta den initiale behandling ved fødsel, herunder bestemme Apgar skåre. Kjenne indikasjon for innleggelse på neonatalavdeling.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre nyfødtundersøkelse. Beherske diagnostikk av retinert testikkel samt behandling av enklere medfødte misdannelser, herunder preaurikulære vedheng, stramt tungebånd og finger-/tåvedheng.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne lede resuscitering av nyfødte barn ved alle gestasjonslengder. Beherske manuell luftveishåndtering, både med utstyr med trykk-kontroll og PEEP og med maske/bag. Kjenne indikasjon for intubasjon og navlevenekateter.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle neonatal hypoglykemi.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle nyfødte med infeksjon.
Inkluderer:
- kjenne risikofaktorer for og symptomer ved neonatal sepsis, rekvirere og tolke relevante laboratorieprøver, kjenne de viktigste etiologiske agens
- ut fra vurdering av risikofaktorer, symptomer og laboratorieprøver bestemme oppstart av antibiotikabehandling
- ut fra videre forløp bestemme behandlingslengde og videre oppfølging
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle nyfødte med kongenitt infeksjon.
Inkluderer:
- kjenne risikofaktorer for intrauterin smitteoverføring, kjenne mest relevante agens med henblikk på skadelig påvirkning på fosteret
- kjenne symptomer på slik infeksjon, iverksette initial utredning og behandling
- kjenne prognose for barn med de ulike former for kongenitt infeksjon, informere foreldre om denne
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle nyfødte med abstinens.
Inkluderer:
- kjenne risikofaktorer for utvikling av neonatal abstinens
- kjenne de nasjonale retningslinjer, delta i tverrfaglig planlegging i forbindelse med fødsel og neonatalopphold
- bruke scoringsverktøy for vurdering av symptomer på abstinens
- bestemme oppstart og styre medikamentell behandling, herunder bestemme nedtrapping
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle neonatale kramper.
Inkluderer:
- kjenne symptomer og utrede etiologiske årsaker til neonatale kramper
- iverksette behandling, bestemme videre utredning og oppfølging
- kjenne prognose ved de forskjellige årsaker
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere initial behandling ved perinatal asfyksi. Kjenne nasjonale retningslinjer for hypotermibehandling, bedømme om kriterier for slik behandling er oppfylt og starte hypotermibehandling.
Ha kunnskap om og under supervisjon delta i videre behandling ved perinatal asfyksi, herunder bestemme monitorering og vurdere relevante undersøkelser. Ha kunnskap om prognose ved ulik grad av asfyksi og delta i beslutning om opphør av behandling etter alvorlig perinatal asfyksi.
Ha god kunnskap om risikofaktorer for og årsaker til neonatal ikterus. Beherske behandling av de ulike former for neonatal ikterus, inkludert immunglobulinbehandling ved immunisering. Kjenne indikasjoner for utskiftingstransfusjon.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne diagnostisere og behandle barn med pulmonal adaptasjonsforstyrrelse, respiratorisk distress syndrom (RDS) og bronkopulmonal dysplasi (BPD), herunder respirasjonsstøttende behandling med HiFlow, CPAP og konvensjonell respirator. Kjenne indikasjon for og beherske administrering av surfaktant.
Ha kunnskap om risikofaktorer for prematuritetsretinopati (ROP) og hvilke pasienter som skal følges opp med screening. Kjenne til prognose ved de ulike grader av ROP.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne diagnostisere og behandle nekrotiserende enterokolitt (NEC)
Inkluderer:
- kjenne risikofaktorer for og symptomer ved NEC
- gjennomføre diagnostikk og starte initial behandling ved mistanke om eller verifisert NEC
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne forberede transport av syke nyfødte. Ha kunnskap om begrensninger i monitorering og mulighet for intervensjon under pågående transport. Under supervisjon kunne ledsage syke nyfødte under transport.
Ha kunnskap om oppfølging av for tidlig fødte og syke nyfødte barn.
Inkluderer:
- kjenne nasjonale retningslinjer for oppfølging av premature og syke nyfødte, kjenne innholdet i oppfølgingsprogrammet og hvilke instanser som er involvert
- redegjøre for langtidsprognose ved ukomplisert forløp
- redegjøre for de hyppigst forekommende komplikasjoner og deres innvirkning på prognosen, herunder ROP, BPD, hjerneblødninger (IVH) og periventrikulær leukomalaci (PVL)
Ha kunnskap om det norske neonatale screeningprogrammet og kunne veilede foreldre vedrørende dette. Kunne vurdere relevant screening for pasienter i særlige risikogrupper.
Ha god kunnskap om det norske neonatale screeningprogrammet og selvstendig kunne veilede foreldre vedrørende dette. Selvstendig kunne vurdere relevant screening for pasienter i særlige risikogrupper.