Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Akutt pediatri Allergologi og lungesykdommer Barnekirurgiske tilstander Barneortopediske tilstander Barnepsykiatriske tilstander Endokrinologi Ernæring Gastroenterologi og leversykdommer Genetikk og metabolske sykdommer Grunnleggende pediatri Hematologi Immunologi, transplantasjon og revmatologi Infeksjoner Intoksikasjoner Kardiologi Kliniske studier, barnesykdommer Legemidler til barn Malign sykdom hos barn Nefrologi Neonatologi Nevrologi Praktiske ferdigheter Sosialpediatri Ungdomsmedisin
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne identifisere symptomer og tegn på diabetes mellitus hos barn og unge. Selvstendig kunne starte initial behandling ved nyoppdaget diabetes både med og uten ketoacidose. Kjenne prinsippene for den videre behandling inkludert ulike insulintyper og administrasjonsmåter og overvåking med kontinuerlig glukosemåling (GCM). Kjenne symptomer, kliniske funn og screeningmetoder for kroniske komplikasjoner.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utrede og initialbehandle kongenitte og ervervede thyreoideasykdommer hos barn og unge. Kjenne prinsippene for videre behandling og oppfølging.
Ha god kunnskap om utredning og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved forstyrrelser i kalsium/fosfat-stoffskiftet hos barn. Ha kunnskap om prinsippene for videre behandling og oppfølging.
Ha god kunnskap om symptomer og tegn på vekstforstyrrelser hos barn og unge, inkludert bruk av nasjonale og internasjonale vekstkurver. Selvstendig kunne håndtere initial utredning og ha kunnskap om prinsippene for videre utredning og behandling.
Ha god kunnskap om symptomer og tegn på binyrebarksykdom hos barn og unge. Selvstendig kunne starte initial behandling ved binyrebarksvikt, også hos nyfødte, og ha kunnskap om prinsippene for videre utredning og behandling.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne behandle barn med systemiske glukokortikoider, herunder iverksette glukokortikoid-substitusjon og foreta endring av substitusjonsbehandling under interkurrent sykdom. Kjenne bivirkninger ved farmakologisk behandling med glukokortikoider
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne identifisere symptomer og tegn på unormal pubertetsutvikling hos barn og unge. Selvstendig kunne klassifisere pubertetsstadium hos jenter.Ha kunnskap om prinsippene for videre utredning og behandling.
Kjenne symptomer og tegn på feil i somatisk kjønnsutvikling og henvise til videre utredning og behandling.
Kjenne symptomer og tegn på de ulike former for hypofysesvikt hos barn og unge, herunder nyfødte, og ha kunnskap om videre utredning og behandling.