Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Akutt pediatri Allergologi og lungesykdommer Barnekirurgiske tilstander Barneortopediske tilstander Barnepsykiatriske tilstander Endokrinologi Ernæring Gastroenterologi og leversykdommer Genetikk og metabolske sykdommer Grunnleggende pediatri Hematologi Immunologi, transplantasjon og revmatologi Infeksjoner Intoksikasjoner Kardiologi Kliniske studier, barnesykdommer Legemidler til barn Malign sykdom hos barn Nefrologi Neonatologi Nevrologi Praktiske ferdigheter Sosialpediatri Ungdomsmedisin
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne oppdage forstyrrelser i foreldre-barn-forhold, tilknytningsforstyrrelser og sosiale funksjonsforstyrrelser.
Under supervisjon kunne:
- identifisere forstyrrelser i det tidlige foreldre-barn-forhold og iverksette plan for undersøkelse og behandling av disse
- identifisere reaktive tilknytningsforstyrrelser og sosiale funksjonsforstyrrelser hos små barn
- vurdere behov for kontakt med barnevern.
Ha kjennskap til psykiske belastningsreaksjoner, stresstilstander og posttraumatiske stressreaksjoner på forskjellige alderstrinn.
Ha kjennskap til typiske kliniske manifestasjoner ved generelle, gjennomgripende og spesifikke utviklingsforstyrrelser.
Ha kjennskap til spiseforstyrrelser hos barn og unge, kjenne indikasjon for akutt innleggelse i somatisk avdeling, kunne iverksette medisinsk behandling og ha kunnskap om reernæringssyndrom.
Ha kjennskap til atferdsforstyrrelser, spesielt ADHD, hos barn og unge.
Ha kjennskap til psykosomatiske lidelser hos barn og unge.
Ha kjennskap til alvorlig psykiatrisk sykdom hos barn og unge.
Ha kjennskap til suicidal atferd og selvskading hos barn og unge.