Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Akutt pediatri Allergologi og lungesykdommer Barnekirurgiske tilstander Barneortopediske tilstander Barnepsykiatriske tilstander Endokrinologi Ernæring Gastroenterologi og leversykdommer Genetikk og metabolske sykdommer Grunnleggende pediatri Hematologi Immunologi, transplantasjon og revmatologi Infeksjoner Intoksikasjoner Kardiologi Kliniske studier, barnesykdommer Legemidler til barn Malign sykdom hos barn Nefrologi Neonatologi Nevrologi Praktiske ferdigheter Sosialpediatri Ungdomsmedisin
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne lede resuscitering etter gjeldende AHLR-algoritme.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved anafylaksi. Selvstendig kunne håndtere videre utredning og behandling, inkludert behandling av komplikasjoner, også i samarbeid med andre aktuelle fagmiljøer.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved dehydrering, ketoacidose, elektrolytt- og syre-/baseforstyrrelser.Selvstendig kunne håndtere videre utredning og behandling, inkludert behandling av komplikasjoner, også i samarbeid med andre aktuelle fagmiljøer.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved meningitt og sepsis. Selvstendig kunne håndtere videre utredning og behandling, inkludert behandling av komplikasjoner, også i samarbeid med andre aktuelle fagmiljøer.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved kramper og redusert bevissthet. Selvstendig kunne håndtere videre utredning og behandling, inkludert behandling av komplikasjoner, også i samarbeid med andre aktuelle fagmiljøer.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne håndtere akuttbehandling ved respirasjons- og sirkulasjonssvikt. Selvstendig kunne håndtere videre utredning og behandling, inkludert behandling av komplikasjoner, ved ovennevnte tilstander, også i samarbeid med andre aktuelle fagmiljøer.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne håndtere akuttbehandling ved brann- og strømskader og hypotermi. Under supervisjon kunne håndtere videre utredning og behandling, inkludert behandling av komplikasjoner, også i samarbeid med andre aktuelle fagmiljøer.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne planlegge og gjennomføre transport av syke barn.
Inkluderer:
- Selvstendig kunne vurdere om barnet trenger og er i stand til å tåle transport til annet sykehus.
- Selvstendig kunne klargjøre barnet for transport.
- Kjenne rutiner for bestilling av transport og bestemme beste transportmåte.
- Selvstendig kunne ledsage stabile barn under transport.