Kliniske læringsmål
Velg tema
- Alt Akutt pediatri Allergologi og lungesykdommer Barnekirurgiske tilstander Barneortopediske tilstander Barnepsykiatriske tilstander Endokrinologi Ernæring Gastroenterologi og leversykdommer Genetikk og metabolske sykdommer Grunnleggende pediatri Hematologi Immunologi, transplantasjon og revmatologi Infeksjoner Intoksikasjoner Kardiologi Kliniske studier, barnesykdommer Legemidler til barn Malign sykdom hos barn Nefrologi Neonatologi Nevrologi Praktiske ferdigheter Sosialpediatri Ungdomsmedisin
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne etablere intravenøs og intraossøs tilgang på barn.
Inkluderer: o Selvstendig kunne legge venflon på barn i alle aldersgrupper. Selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner for intraossøs tilgang, kunne utføre intraossøs tilgang på pasient eller simuleringsmodell.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre venepunksjon for blodprøve på barn.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre lumbalpunksjon på barn.
Ha kjennskap til beinmargspunksjon og -biopsi og selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner. Under supervisjon kunne gjøre enklere bedømmelse av beinmargsutstryk.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne etablere navlevenekateter.
Inkluderer:
- selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner for innleggelse og bruk.
- selvstendig kunne etablere navlevenekateter på et nyfødt barn eller simuleringsmodell, kjenne prinsippene for perifer og sentral posisjon
- kjenne til prinsipper for stell og overvåking av innlagt kateter
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne utføre perifert venekateter (long-line).
Inkluderer:
- kjenne prinsipper for anlegging av perifert venekateter
- selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner for innleggelse og bruk
- kjenne prinsipper for stell og overvåking av innlagt kateter
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne innsette navlearteriekateter eller perifert arteriekateter.
Inkluderer:
- redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner for innleggelse og bruk
- kunne under supervisjon anlegge perifert arteriekateter eller navlearteriekateter på et nyfødt barn eller simuleringsmodell og kjenne prinsipper for plassering av kateterspiss
- kjenne prinsipper for stell og overvåking av innlagt kateter
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre blærekateterisering og blærepunksjon på barn.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne evakuere pneumothoraks på nyfødte.
Inkluderer:
- selvstendig kunne evakuere en pneumothoraks i en akutt situasjon på pasient eller simuleringsmodell.
- selvstendig kunne redegjøre for indikasjon og etablere pleuradrenasje på pasient eller simuleringsmodell.
- kjenne prinsipper for stell og overvåking ved pleuradrenasje.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne anvende behandling med svelgtube, bag/maske, kontinuerlig positivt luftveistrykk (CPAP), Bi-nivå positivt luftveistrykk (BiPAP) og High-flow.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre intubasjon.
Ha kunnskap om og under supervisjon kunne etablere, vedlikeholde og avslutte respiratorbehandling.
Inkluderer:
- selvstendig kunne redegjøre for indikasjoner og kontraindikasjoner for respiratorbehandling av nyfødte og større barn
- kjenne basale prinsipper for respiratorinnstilling og styre initial respiratorbehandling
- kjenne mulige komplikasjoner, forebygge og behandle disse
- under supervisjon kunne etablere, vedlikeholde og avslutte respiratorbehandling
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne anlegge ventrikkelsonde på barn.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre og tolke elektrokardiogram (EKG), herunder gjenkjenne arytmier, ventrikkelhypertrofi og belastningstegn, beregne korrigert QT-tid.
Ha kunnskap om indikasjon for og under supervisjon kunne utføre leddpunksjon på barn.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre urinmikroskopi.
Ha god kunnskap om og selvstendig kunne utføre måling av toppstrømshastighet (PEF) og spirometri og tolke resultatet av disse.
Selvstendig kunne utføre blærekateterisering og ha kjennskap til blærepunksjon.