Hensikt med publisering av nasjonale kvalitetsindikatorer
Et av hovedformålene med det nasjonale kvalitetsindikatorsystemet er å fremme åpenhet om kvalitet og variasjon i helse- og omsorgstjenestetilbudet. Resultatene publiseres derfor regelmessig på helsedirektoratet.no.
I 2024 var det fire publiseringer; 3. mai, 20. juni, 26. september og 5. desember, samt oppdatering av noen tall for fødselsindikatorene i februar. Noen indikatorer publiseres hvert tertial, mens andre oppdateres halvårlig eller årlig. Publiseringen i juni fokuserer hovedsakelig på indikatorer knyttet til de kommunale helse- og omsorgstjenestene, mens de øvrige publiseringene primært inneholder resultater fra spesialisthelsetjenesten.
Revisjon av rammeverket
I 2024 ble det utarbeidet en revidert versjon av rammeverket for nasjonale kvalitetsindikatorer. Oppdatert rammeverk vil bli publisert i 2025. Rammeverket redegjør for formålet med et nasjonalt kvalitetsindikatorsystem, for målgruppene, og for hvilke metoder og prinsipper som skal benyttes for å utvikle, publisere, revidere og avvikle nasjonale kvalitetsindikatorer.
Formidling og tilgjengeliggjøring av resultater
Ved hver publisering utarbeides en eller flere nyhetssaker som belyser hovedfunnene og aktuelle temaer. Temaer som ble framhevet i 2024 var bl.a. at bruken av bredspektrede antibiotika i sykehus går ned, fristbrudd for barn og unge, legemiddelgjennomgang og ernæringsstatus for beboere på sykehjem, overlevelse etter kreft, deltid-heltid i kommunale helse- og omsorgstjenester, fødsel og tilgang til egen fastlege.
Avdelingen publiserte også en rapport Revisjon av kvalitetsindikatoren "Amputasjoner blant diabetespasienter"
Før resultatene legges ut åpent på nett formidles de til en rekke sentrale aktører; Helse- og omsorgsdepartementet (HOD), RHF, helseforetak (HF), landets fylker og kommuner, ledelsen i Helsedirektoratet, Riksrevisjonen, Helsetilsynet, Ressursportal.no, samt helseregistre og kvalitetsregistre som leverer data til indikatorene.
Data fra NKI-systemet gjøres tilgjengelig både i statistikkvisninger og eksportløsningen på helsedirektoratet.no. Statistikken er også tilgjengelig via Helsedirektoratets API-tjeneste. NKI-teamet leverer ofte også skreddersydde datauttrekk ved forespørsel. Ved hver publisering sendes det også ut en datafil med oppdaterte resultater til de som ønsker dette.
Engelske nettsider
På helsedirektoratet.no har vi en engelskspråklig informasjonsside "National Healthcare Quality Indicators" som omhandler NKI-systemet generelt. Det er utarbeidet og publisert en engelsk oversikt over alle indikatorene, som følge av at dette etterspørres med jevne mellomrom. Oversikten inneholder følgende informasjon: tema/pasientgruppe, type indikator (prosess/struktur/resultat), tittel, kort beskrivelse og en lenke til indikatorens nettside. I forbindelse med ferdigstilling av dokument er vi i gang med å kvalitetssikre de engelske begrepene og formuleringene som er brukt med de som jobber i fagmiljøene/registrene.
Forskjell på statistikk og kvalitetsindikatorer
Det finnes mange kilder til statistikk om helsetjenesten i Norge. Flere av registrene publiserer statistikk som ligger til grunn for utviklingen av kvalitetsindikatorer, både ved at resultatene benyttes, men også at man ser ut ifra statistikken at her bør man følge med på resultatene i forhold til hva som er målet i nasjonale førende dokumenter.
Kvalitetsindikatorene brukes for å måle kvalitet opp mot gitte målsettinger, som for eksempel er definert i en nasjonal faglig retningslinje. Indikatorene brukes både i kvalitetsforbedringsarbeid, til sammenligning av regioner og enheter, og for å overvåke utviklingen over tid i forhold til de fastsatte målsettingene.