Rapporten oppsummerer status for Nasjonalt kvalitetsindikatorsystem (NKI) i 2024.
Åpenhet om resultater for kvalitet i helsetjenesten er viktig for både pasienter, helsetjenesten og helsemyndighetene. Det er viktig at pasientene har informasjon om kvalitet i helsetjenesten og at helsetjenesten bruker resultatene i sitt forbedringsarbeid. Det nasjonale kvalitetsindikatorsystemet skal bidra til å sikre befolkningen likeverdig tilgang til helsetjenester av god kvalitet, og baserer seg på rammeverket til OECDs Health Care Quality and Outcomes programme (HCQO).
Kapittel 1, 2 og 3 beskriver status for nasjonalt kvalitetsindikatorsystem i 2024, inkludert organisering, datakilder, publisering og internasjonalt arbeid.
Kapittel 4 omhandler internasjonale leveranser.
Kapittel 5, 6 og 7 omhandler videreutvikling av kvalitetsindikatorsystemet i 2024, herunder revisjon av rammeverket, utvikling av nye kvalitetsindikatorer, revisjoner og tekniske utviklingsprosjekter.
Kapittel 8 gir en beskrivelse av planer og prioriteringer for 2025.