Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

5. Forslag til innhold i samarbeidsavtaler og samarbeidsrutiner

Samarbeidsavtaler og samarbeidsrutiner er viktige virkemidler for å styrke og trekke opp strukturer for samarbeid. I dette kapittelet gis det forslag til innhold i samarbeidsavtaler/rutiner som inngås mellom barnevernet og helse- og omsorgstjenesten på ulike nivåer.

Samarbeidsavtaler bør inngås på alle nivåer. Samarbeid mellom tjenestene bør etableres gjennom ledelsesstrukturene.  Avtalene på de ulike nivåene bør speile hverandre, slik at samarbeidsavtalene på høyere nivå stiller krav om at det skal inngås avtaler på lavere nivå, og gi føringer for hvordan samarbeidet på underliggende nivå bør være. Det kan være hensiktsmessig å ha en hovedsamarbeidsavtale og flere underliggende avtaler som regulerer nærmere aktuelle ordninger og tiltak. Det er viktig at avtalen gjøres kjent for de som berøres av den.

Det anbefales at samarbeidsavtalene og rutinene inneholder informasjon som utfyller rammene for samarbeidet, som for eksempel møtestruktur, frekvens på møter, hva det skal samarbeides om (type tiltak) og rutiner for etablering og gjennomføring av samarbeid på individnivå.

Forslaget til avtale som presenteres her er ikke uttømmende, og det vil være tilfeller der det er formålstjenlig at flere tjenester deltar i samarbeidet, slik at avtalen derfor inngås mellom flere tjenester.

Avtaleforslaget er inndelt i tre hovedpunkter: Rammer og rutiner for samarbeid på systemnivå, rammer og rutiner for samarbeid på individnivå, og innhold, omfang og rammer for faglig samarbeid.

Forslag til parter som bør ha samarbeidsavtaler/samarbeidsrutiner

 BufetatKommunal barnevernstjenesteBarnevernsinstitusjon
RHFx  

Helseforetak

(evt også lokale enkeltavdeling ol)
xxx

Kommunal helse- og omsorgstjeneste

(evt også underliggende tjeneste)
xxx
Fylkeskommunal tannhelsetjeneste (evt underliggende/lokal tannhelseklinikk)xxx

Avtalene på overordnet nivå kan være avtaler mellom RHFene og Bufetat som regulerer både samarbeidet mellom det enkelte RHF og Bufetats region, men også gir føringer for samarbeidet og samarbeidsavtaler mellom tjenestene på lavere nivå.

Avtaler på lavere nivå er:

  • avtaler mellom helseforetak (HF) og Bufetats avdeling med ansvar for institusjonstilbudet, og
  • avtaler mellom HF'et (evt. lokale PHBU/barne- og ungdomsklinikker) og den enkelte barnevernsinstitusjon.

Det fremgår også av Retningslinjer om helseansvarlig i barnevernsinstitusjon og omsorgssenter for enslige mindreårige asylsøkere (bufdir.no) at helseansvarlig har et særlig ansvar for å opprettholde godt samarbeid med den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten, for eksempel ved å bistå i arbeidet med å inngå og følge opp samarbeidsavtaler. I nasjonale faglige råd for barnevernansvarlig i PHBU har Helsedirektoratet gitt råd for hva en avtale mellom PHBU og barnevernsinstitusjonen bør inneholde.

I en kommune bør ledelsen sørge for at det etableres rutiner for samarbeid som ledd i den interne organiseringen. Det er viktig å etablere egne rutiner for samarbeid mellom den kommunale barnevernstjenesten og relevante helse- og omsorgstjenester i kommunen.

Kommunene er ulikt organisert og det må vurderes i den enkelte kommune hvordan helse- og omsorgstjenesten og den kommunale barnevernstjenesten skal innrette sitt samarbeid. Det kan også være hensiktsmessig med flerpartssamarbeid, der flere ulike deler av den kommunale helse- og omsorgstjenesten og den kommunale barnevernstjenesten blir enige om felles samarbeidsrutiner.

I nasjonalt forløp for barnevern er samarbeidet mellom den kommunale helse- og omsorgstjenesten og den kommunale barnevernstjenesten beskrevet. 

Det følger av helse- og omsorgstjenesteloven § 3-9 b. (lovdata.no) at den kommunale helse- og omsorgstjenesten skal gi nødvendige helse- og omsorgstjenester til barn og unge som er plassert utenfor hjemmet etter barnevernsloven og som oppholder seg i kommunen. For å sikre at slike helse- og omsorgstjenester blir gitt når det er nødvendig, bør det inngås samarbeidsavtale mellom barnevernsinstitusjonen og helse- og omsorgstjenesten i kommunen der institusjonen ligger.

Hvilke faglige tiltak som bør inngå i avtalene og rutinene som tjenestene bør samarbeide om vil kunne variere i de ulike regionene og kommunene og vil være avhengig av hvilke deler av barnevernet og helse- og omsorgstjenesten som skal samarbeide.  Det konkrete innholdet må derfor utarbeides lokalt. 

Rammer og rutiner for samarbeid på systemnivå

  • Hvordan samarbeidet organiseres, herunder møtefrekvens og hva møter skal brukes til (for eksempel gjensidig informasjonsutveksling og drøfting av felles overordnede problemstillinger)
  • Hvem som har ansvar for hva, hvordan roller og myndighet er fordelt, evt beskrivelse av håndtering av gråsoner og risikoområder.
  • Hvordan sikre at områdene i avtalen følges opp (bl.a. rutiner for gjensidig informasjon ved endring i organisering, opprettelse/nedleggelse av institusjoner mv av betydning for ivaretakelse av sørge-for-ansvaret mv)
  • Evaluering av samarbeid og samarbeidsavtalen
  • Revisjon av samarbeidsavtalen (hvordan og når)
  • Plan for implementering av avtalen i tjenestene (at avtalen gjøres kjent)
  • Rutiner og rammer for konfliktløsning
  • Rutiner for samarbeid og beredskap når sektorene hver for seg, eller sammen, ikke klarer å gi et forsvarlig tilbud i enkeltsaker.
  • Rutiner for håndtering av akutte hendelser/situasjoner mv

Rammer og rutiner for samarbeid på individnivå

  • Hvordan aktørene kan jobbe for å kartlegge behov for helsehjelp hos barn og unge
  • Rutiner for hvordan aktørene kan samarbeide når barnet mottar helse- og omsorgstjenester (nasjonalt forløp for barnevern)
  • Rutiner for bistand i akutte situasjoner
  • Rutiner for tilrettelegging for anonyme drøftelser ved behov
  • Samarbeid om rammer og retningslinjer for ivaretakelse av meldeplikten til barnevernet
  • Føringer for kontaktpunkter/kontaktpersoner i tjenestene
  • Rutiner for utveksling av opplysninger, innhente samtykke til helsehjelp mv.
  • Rutiner for informasjonsutveksling, samtykke og henvisning
  • Tiltak for å sikre ivaretagelse av barnets perspektiv og brukermedvirkning
  • Tiltak for å sikre kontinuitet og videre oppfølgning ved endring av tjenester eller flytting

Innhold, omfang og rammer for faglig samarbeid

Det bør inngås avtale om nasjonalt forløp for barnevern enten som del av denne eller i egen avtale. Det bør inngås egen avtale om hvordan oppdrag knyttet til tverrfaglig helsekartlegging skal følges opp.

Samarbeidsavtale om nasjonalt forløp for barnevern

Når kommuner skal implementere nasjonalt forløp for barnevern, er det viktig å samtidig utarbeide samarbeidsavtaler. Dette kan gjøres enten ved å utvide eksisterende samarbeidsavtaler til også å inkludere nasjonalt forløp for barnevern, eller utarbeide nye samarbeidsavtaler mellom barnevernstjenesten og aktuelle helse- og omsorgstjenester.

Samarbeidsavtalen kan eksempelvis inneholde punkter om:

  • Bakgrunn og formål med nasjonalt forløp for barnevern
  • Relevante parter i samarbeidet
  • Oppdatert kontaktliste
  • Organisering og ansvar
  • Om gjennomføring av forløpet
  • Kompetanse og opplæring
  • Dokumentasjon
  • Evaluering

Bufdir

Rundskrivet er utarbeidet av Helsedirektoratet og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

Siste faglige endring: 17. mars 2025