Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Forskriftstekst
Førerkortgruppe 1
Helsekrav er oppfylt dersom søkers synsstyrke er minst 0,5 for begge øyne samlet eller 0,5 for ett øye.
Førerkortgruppe 2 og 3
Helsekrav er oppfylt dersom søkers synsstyrke er minst 0,8 for det ene øyet og 0,1 for det andre øyet.
Optisk korreksjon: For førerkortgruppe 2 og 3 må optisk korreksjon med briller ikke overstige pluss 8 dioptrier.
For alle førerkortgruppene
Dersom optisk korreksjon (ved bruk av briller, kontaktlinser e.l.) er nødvendig for å oppfylle ovenstående krav, skal det stilles vilkår om at nødvendig korreksjon tåles godt og benyttes under føring av motorvogn.
Førerkortforskriften Vedlegg 1 § 9 nr. 1 og 10
Der lege eller optiker i helseattesten har krysset av for at optisk korreksjon er nødvendig for å oppfylle helsekravet til synsstyrke, vil trafikkstasjonen anmerke dette på førerkortet. Intraokulære linser anses i denne sammenhengen ikke som optisk korreksjon.
Der søker på egenerklæringen kun har angitt nedsatt synsstyrke eller bruk av briller/linser er det tilstrekkelig med enkel synsundersøkelse for vurdering av synsfunksjoner, forutsatt at det ikke er indikasjon på annen svekkelse av synsfunksjonen. Optiker eller lege fyller da ut punktene A (synsstyrke), B (synsfelt) og konklusjonen i helseattesten.
Attestutstedende lege kan unnlate å undersøke synsfunksjonen der dette er vurdert og attestert i Helseattest førerett – syn (PDF) fra optiker eller øyelege.
Førerkortgruppe 1 og unntak fra helsekravet til synsstyrke
Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Forskriftstekst
Førerkortgruppe 1
Helsekravet er oppfylt når søker fyller følgende krav til synsfelt:
minst 120 grader vidt i horisontalplanet, 50 grader til hver side og 20 grader opp- og nedadgående ved blikkretning rett fram og
ingen utfall innenfor en radius på 20 grader ved blikk rett fram.
Førerkortgruppe 2 og 3
Helsekravet er oppfylt når søker fyller følgende krav til synsfelt:
minst 160 grader vidt i horisontalplanet, 70 grader til hver side og 30 grader opp- og nedadgående ved blikkretning rett fram og
ingen utfall innenfor en radius på 30 grader ved blikk rett fram.
Førerkortforskriften Vedlegg 1 § 9 nr. 2
Synsfelt undersøkes av lege/optiker ved Donders metode når begge øyne er i bruk. Der anamnese, undersøkelse av synsfeltet, andre kliniske undersøkelser eller annen informasjon gir mistanke om synsfeltutfall, skal søker undersøkes av optiker (med egnet utstyr) eller øyelege.
Veiledning for optiker/øyelege
Der det ved anamnese og/eller klinisk undersøkelse blir funnet at automatisk perimetri er nødvendig for å avgjøre om helsekravene til synsfelt er oppfylt, skal Esterman-programmet benyttes. Esterman-programmet er en binokulær, ett-trinns supra-terskeltest med 120 testpunkter, 10 dB-stimuli, isopterstørrelse Goldmann III og stimuleringsvarighet 400-500 ms.
Øyelege/optiker må sikre at undersøkelsen har tilfredsstillende pålitelighet. Dårlig fiksasjon kan skjule avgrensede synsfeltdefekter. Antall falskt positive svar kan ikke overstige 20 %. Resultatet av undersøkelsen vedlegges Helseattest førerett – syn (PDF).
Førerkortgruppe 1
Synsfeltet som skal vurderes etter helsekravene, representerer et rektangel på 120 x 40 grader, illustrert på Esterman-figuren under. Søkeren fyller helsekrav til synsfelt når synsfeltet innenfor dette rektangelet er:
minst 120 grader vidt i horisontalplanet, 50 grader til hver side og 20 grader opp og ned
ikke har utfall innenfor en sirkel med radius på 20 grader
Tolkning av sentrale 20 graders synsfelt for førerkortgruppe 1 ved Esterman:
Det skal ikke være synsfeltutfall innenfor linjen til en sirkel med radius på 20 grader fra sentrum. Det aksepteres følgelig ingen punkter (med utfall) i det sentrale synsfeltet.
Unntak for enøyd søker: Ett punkt (med utfall) aksepteres så fremt det bekreftes ved terskelperimetri at dette punktet representerer fysiologisk blind flekk.
Tolkning av perifere synsfelt for førerkortgruppe 1 ved Esterman:
Følgende funn aksepteres ved Esterman eller tilsvarende metodikk:
En samling av utfall i inntil tre tilliggende, reproduserbare målepunkter utenfor 20 grader.
Førerkortgruppe 1 og unntak fra helsekravet til synsfelt:
Synsfeltet som skal vurderes etter helsekravene er et rektangel på 160 x 60 grader, illustrert på Esterman-figuren under. Søkeren fyller helsekrav til synsfelt når synsfeltet innenfor dette rektangelet er:
minst 160 grader vidt i horisontalplanet, 70 grader til hver side og 30 grader opp og ned
ikke har utfall innenfor en sirkel med radius på 30 grader
Tolkning av sentrale 30 graders synsfelt ved Esterman:
Det skal ikke være synsfeltutfall innenfor linjen til en sirkel med radius på 30 grader fra sentrum. Det aksepteres ingen punkter (med utfall) i det sentrale synsfeltet.
Tolkning av perifere synsfelt ved Esterman:
Følgende funn aksepteres ved Esterman eller tilsvarende metodikk:
Utfall i inntil tre målepunkter, isolert eller tilliggende/samlet, som ligger i synsfeltet utenfor 30 grader.
Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Forskriftstekst
Førerkortgruppe 1
Helsekravet er oppfylt etter tre måneder dersom optiker eller øyelege attesterer at det er gjennomført tilfredsstillende kompenserende tiltak og det deretter er gjennomført kjørevurdering med bestått resultat.
Veiledning til øyelege/optiker – førerkortgruppe 1
Helsekravet for dobbeltsyn gjelder innenfor blikkretning opp til 30 grader fra blikkretning rett fram. Det skal ikke foreligge annen svekkelse av synsfunksjonen som omfattes av helsekravene for syn, herunder kravene til synsstyrke og synsfelt.
Kompenserende tiltak kan f.eks. være prismeglass som opphever dobbeltsynet eller permanent okklusjon (lapp) på ett øye. Bruk av okklusjon skal vurderes på samme måte som tap av syn på ett øye. Dersom slike tiltak er nødvendig for å fylle helsekravene, skal disse også brukes under kjøring. Lege og optiker skal informere søker om dette, samt journalføre dette.
Søker kan henvende seg direkte til trafikkstasjonen for kjørevurdering etter at det er utstedt Helseattest førerett – syn (PDF).
Prismeglass gir et begrenset synsfelt, og bruk av slike briller medfører at personen ikke fyller helsekravene for førerkortgruppe 2 og 3. Okklusjon innebærer at kravene til synsstyrke ikke er oppfylt.
Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Forskriftstekst
Førerkortgruppe 1
Helsekravet er oppfylt når optiker eller øyelege attesterer for tilfredsstillende generell synsfunksjon.
Førerkortgruppe 2 og 3
Helsekravet er oppfylt etter seks måneder dersom øyelege attesterer for tilfredsstillende generell synsfunksjon og det deretter er gjennomført kjørevurdering med bestått resultat.
Førerkortforskriften Vedlegg 1 § 9 nr. 4
Med betydelig reduksjon av synet på ett øye menes en reduksjon til mindre enn 0,1 (førerkortgruppe 1) eller mindre enn 0,3 (førerkortgruppe 2 og 3). Søkere med nylig konstatert betydelig reduksjon av synet på ett øye skal undersøkes av optiker eller øyelege. Bakenforliggende årsak skal som hovedregel vurderes av øyelege, og alltid ved mistanke om øyesykdom eller nevrologisk sykdom. Søkere i førerkortgruppe 2 og 3 skal alltid vurderes av øyelege.
Veiledning til øyelege/optiker – førerkortgruppe 1
Ved synsstyrke under 0,1 på affisert øye: Det vil vanligvis være behov for en tilvenning til endret synsfunksjon for å kunne kjøre trafikksikkert. Det anbefales en tilvenningsperiode på minst seks måneder. Helsekravet er igjen oppfylt når optiker eller øyelege vurderer at det har vært en tilstrekkelig lang tilvenningsperiode, og at forskriftens krav til synsstyrke og synsfelt er oppfylt.
Ved synsstyrke over eller lik 0,1 på affisert øye: Optiker eller øyelege bør vurdere om det er behov for en tilvenningsperiode.
Veiledning til øyelege/optiker – førerkortgruppe 2 og 3
Nylig konstatert betydelig reduksjon av synsstyrke skal vurderes av øyelege. For at helsekravet skal være oppfylt, må øyelege attestere for at det er tilfredsstillende generell synsfunksjon (inkl. forskriftens krav til synsstyrke og synsfelt). Kjørevurdering må deretter være gjennomført med bestått resultat. Søker kan henvende seg direkte til trafikkstasjonen for kjørevurdering etter det er utstedt Helseattest førerett – syn (PDF). Se mer om kjørevurdering - syn.
Dersom øyelege vurderer at søker før avsluttet karenstid gjenvinner like god synsfunksjon som vedkommende hadde før synet ble redusert, vil helsekravet kunne anses oppfylt.
Ved synsstyrke under 0,3 på affiserte øye: For førerkortgruppe 2 og 3 vil en nylig reduksjon av synsstyrken til mindre enn 0,3 på det affiserte øyet måtte anses som en betydelig reduksjon av synet. Helsekravet vil da ikke være oppfylt før det har vært en tilvenningsperiode på minst seks måneder.
Ved synsstyrke over 0,3 på affiserte øye: Øyelege må vurdere om det er behov for en tilvenningsperiode før helsekravet er oppfylt.
Ved synsstyrke under 0,1 på affiserte øye: Helsekravet for førerkortgruppe 2 og 3 er ikke oppfylt.
Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Forskriftstekst
Førerkortgruppe 1
Helsekravet er oppfylt etter seks måneder dersom optiker eller øyelege attesterer for tilfredsstillende generell synsfunksjon og det deretter er gjennomført kjørevurdering med bestått resultat.
Førerkortgruppe 2 og 3
Helsekrav ikke oppfylt.
Førerkortforskriften Vedlegg 1 § 9 nr. 5
Med permanent tap av syn på ett øye menes at øyet er funksjonelt blindt eller at det brukes lapp (okklusjon) på ett øye. Søkere med tap av synet på ett øye skal undersøkes av optiker eller øyelege. Bakenforliggende årsak til tap av syn på ett øye skal som hovedregel vurderes av øyelege, og alltid ved mistanke om øyesykdom. Optiker kan unntaksvis gjøre slike vurderinger der det ikke er mistanke om øyesykdom. Dersom synsfunksjonen gjenvinnes (slik den var før synstapet), vil helsekravet igjen være oppfylt.
Veiledning til øyelege/optiker – førerkortgruppe 1
Helsekravet er oppfylt etter seks måneder dersom det er tilfredsstillende generell synsfunksjon (inkl. krav til synsstyrke og synsfelt) og det foreligger tilvenning til aktuell synsfunksjon. Kjørevurdering skal være gjennomført med bestått resultat. Søker kan henvende seg direkte til trafikkstasjonen for kjørevurdering etter det er utstedt Helseattest førerett – syn (PDF).
Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Forskriftstekst
§ 12. Vurdering ved progressiv øyesykdom
Progressiv øyesykdom av betydning for kjøreevne skal første gang vurderes av øyelege. Nødvendig oppfølging fastsettes av øyelege ut fra antatt progresjon av tilstanden.
Forskrift om førerkort m.m. (førerkortforskriften), kapittel 4, § 12
Kilde: lovdata.no
Øyelegen angir nødvendig oppfølging i epikrise. Oppfølgingen må sikre at forverring som gjør at helsekravene ikke er oppfylt fanges opp, slik at tilstanden ikke utgjør en trafikksikkerhetsrisiko.
Øyelegen utsteder Helseattest førerett – syn (PDF) med anbefaling om førerett med varighet basert på forventet progresjon av tilstanden, sjelden mer enn 5 års varighet.
Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Forskriftstekst
§ 13. Annen vurdering av synsfunksjoner
Helsekravet er ikke oppfylt for førerkortgruppe 2 og 3 dersom kontrastfølsomheten er nedsatt.Helsekravet er ikke oppfylt for noen klasse dersom nedsatt kontrastfølsomhet, nedsatt mørkesyn eller økt blendingsfølsomhet medfører trafikksikkerhetsrisiko.
Forskrift om førerkort m.m. (førerkortforskriften), kapittel 4, § 13
Kilde: lovdata.no
Hvis søker angir problemer med kjøring i motlys eller mørke, skal søker henvises til øyelege eller vurderes av optiker. Det forutsettes at øyelege/optiker har nødvendig utstyr og kompetanse til å vurdere tilstanden. Ved mistanke om at det foreligger en progressiv øyesykdom, skal pasienten undersøkes av øyelege. Det er særlig ved økende alder og ved progressiv øyesykdom at disse synsfunksjonene kan affiseres.
Kontrastfølsomheten svekkes med alderen, særlig ved katarakt. Kontrastfølsomheten blir som regel tilfredsstillende etter kataraktoperasjon. Også ved glaukom, makuladegenerasjon og ved operasjon for refraksjonsanomalier kan kontrastfølsomheten være betydelig svekket, selv om synsstyrken er normal.
Mørkesyn/mørkeadaptasjon kan svekkes av ulike tilstander. Dersom mørkesynet er nedsatt tilsvarende funksjonell nattblindhet, utgjør dette en trafikksikkerhetsrisiko. Helsekravet er da ikke oppfylt.
Blendingsfølsomhet er den funksjonen som er minst tilgjengelig for objektiv måling og vurdering. Søkers egen beskrivelse av kjøring ut av tunell i motlys, kjøring mot lav sol o.l. kan gi nyttig informasjon om blendingsfølsomheten og være en del av optikerens eller øyelegens vurdering.
Testene som måler disse synsfunksjonene, gir bare indikasjoner, men ikke klare grenser, for normale variasjoner. Konklusjonen av gjennomførte undersøkelser må gis ut fra et skjønn om svekkelsen medfører trafikksikkerhetsrisiko.
Det må vurderes om kjørevurdering kan bidra til å avklare om søkeren kan føre motorvogn på en trafikksikker måte. Ved tilstander hvor det foreligger nedsatt kontrastfølsomhet, nedsatt mørkesyn og økt blendingsfølsomhet kan kjørevurdering derfor være aktuelt. Anmodning om kjørevurdering (DOC) skal sendes statsforvalteren. Resultatet av kjørevurderingen vil da være en del av beslutningsgrunnlaget ved utstedelse av helseattest.
Helsekravet er ikke oppfylt for førerkortgruppe 2 og 3 ved nedsatt kontrastfølsomhet. Det finnes ingen allment aksepterte eller validerte tester for kontrastfølsomhet per i dag. Øyelegen/optikeren må derfor ta dette inn i en samlet vurdering av søkerens synsfunksjon.
Dette gjelder kjørevurdering som foretas etter bestemmelsene i førerkortforskriften vedlegg 1 § 9 nr. 3 til 5:
Førerkortgruppe 1: Ved dobbeltsyn (§ 9 nr. 3) eller ved tap av syn på ett øye (§ 9 nr. 5)
Førerkortgruppe 2 og 3: Ved nylig konstatert betydelig reduksjon av syn på ett øye (§ 9 nr. 4)
I disse tilfellene skal søker henvende seg direkte til trafikkstasjonen for kjørevurdering etter å ha fått Helseattest førerett – syn (PDF). Krav til kjørevurdering gjelder ved første gangs utstedelse av helseattest etter synssvekkelse som kommer inn under § 9 nr. 3 til 5.
Fremgangsmåte og saksgang: I tilfellene som gjelder førerkortgruppe 1 (§ 9 nr. 3 eller 5) skal lege eller optiker attestere at søker har tilfredsstillende generell synsfunksjon. I tilfellet som gjelder førerkortgruppe 2 og 3 (§ 9 nr. 4), skal slik attestasjon gjøres av øyelege.
Deretter skal søker oppsøke trafikkstasjonen direkte med helseattesten. Trafikkstasjonen vil da se av helseattesten at det skal gjennomføres kjørevurdering for å vurdere om helsekravet er oppfylt. Ved bestått resultat vil trafikkstasjonen fatte vedtak og førerkort kan utstedes. Dersom kjørevurderingen ikke bestås, vil trafikkstasjonen avslå søknaden om førerett, da helsekravet ikke er oppfylt. Et slikt vedtak kan påklages til Vegdirektoratet.
Obligatorisk kjørevurdering etter § 11, ved ikke oppfylte helsekrav til synsstyrke eller synsfelt
Etter denne bestemmelsen kan det unntaksvis - "i helt spesielle tilfeller" - og etter uttalelse fra øyelege, gis førerett i førerkortgruppe 1 selv om kravene til synsstyrke eller synsfelt ikke er oppfylt. Det er en forutsetning at synsfunksjonen ikke er ytterligere svekket på grunn av andre forhold.
Fremgangsmåte og saksgang: Legen sender en anmodning om kjørevurdering til statsforvalteren (DOC). Statsforvalteren gjør en selvstendig vurdering av anmodningen og sender den eventuelt videre til Statens vegvesen. Sensor ved en trafikkstasjon gir en sakkyndig uttalelse etter gjennomført kjørevurdering med en konklusjon om førerett anbefales eller ikke.
Kjørevurdering er i § 11 et tilleggsvilkår til vurderingen fra øyelege. Resultatet av kjørevurderingen sendes til øyelegen og skal inngå i legens vurdering av om det i dette tilfelle kan utstedes helseattest. Øyelegen må deretter krysse av under punkt G (på side 2 i "Helseattest førerett – syn") om vilkårene i § 11 er oppfylt.
Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Forskriftstekst
§ 11. Vurdering ved ikke oppfylte krav til synsstyrke eller synsfelt
I helt spesielle tilfeller, og etter uttalelse fra øyelege, kan det gis førerett i førerkortgruppe 1 selv om kravene til synsstyrke eller synsfelt ikke er oppfylt. Synsfunksjonen må ikke være ytterligere svekket på grunn av andre forhold. Kjørevurdering må være gjennomført etter anmodning fra statsforvalteren, og førerett må være anbefalt av Statens vegvesen.
Forskrift om førerkort m.m. (førerkortforskriften), kapittel 4, § 11
Kilde: lovdata.no
Før øyelege gir en slik uttalelse, jf. § 11, må det gjøres en samlet vurdering. For at § 11 kan komme til anvendelse, skal følgende kriterier være oppfylt:
Synsfeltutfallene skal:
være permanente
ikke være utfall innenfor linjen til en sirkel med radius på 20 grader fra sentrum
Det skal ikke være noen annen tilstand eller forhold som vurderes som progressive og som kan påvirke synsfeltet (f.eks. glaukom, retinitis pigmentosa, makuladegenerasjon, diabetisk retinopati).
Det skal ikke være diplopi eller annen svekkelse av synsfunksjonen (f.eks. svekket kontrastfølsomhet, nedsatt mørkesyn eller økt blendingsfølsomhet) som utgjør en risiko for trafikksikkerheten.