Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Merkeordningen Nøkkelhullet

Nøkkelhullet skal hjelpe forbrukere til å velge sunnere matvarer innenfor ulike matvaregrupper.

Disse matvarene kan få Nøkkelhullet

For at et produkt skal få Nøkkelhullet, stilles det krav til innholdet av fett, mettet fett, sukker, salt og fiber.

  • Ferdigpakkede matvarer som inneholder mindre fett, mettet fett, salt og sukker og mer kostfiber enn andre matvarer i samme matvaregruppe, kan merkes med Nøkkelhullet.
  • Alle friske grønnsaker, poteter og belgvekster, samt fersk fisk er naturlige nøkkelhullsprodukter selv om de ikke er merket.
  • Brød, ost og kjøtt som ikke er innpakket kan også markedsføres med Nøkkelhullet i butikken dersom de tilfredsstiller kravene.

Matvarer som brus, godteri, kaker og kjeks, kan ikke få Nøkkelhullet.

Mer om hvilke matvarer som kan få Nøkkelhullet (helsenorge.no)

Kriteriene varierer etter hva som er relevant for de ulike gruppene. I noen matvaregrupper er det også krav til mengde grønnsaker, frukt, bær og fullkorn. Ønsker du fullstendig informasjon om hvilke kriterier som gjelder for hva, finner du det i Forskrift om frivillig merking av næringsmidler med Nøkkelhullet (lovdata.no.)

Alle matvarer merket med påstander om ernæring eller helse, som f.eks. Nøkkelhullet, må merkes etter bestemte krav. Disse kravene står i matinformasjonsforskriften (lovdata.no.)

Om merkeordningen

Målet med merkeordningen er at det skal være enklere for forbrukere å velge sunnere matvarer i butikken, uavhengig av ernæringskunnskaper og språkferdigheter. Det enkle symbolet skal bidra til god kjennskap og utstrakt bruk av mat med Nøkkelhullet i alle lag av befolkningen.

Ordningen skal også stimulere matvarebransjen til å utvikle flere produkter med mindre og sunnere fett, mindre salt og sukker og mer kostfiber.

Nøkkelhullet er en forskriftsfestet frivillig merkeordning som myndighetene i Norge, Danmark, Sverige og Island står sammen om. I Norge er det Helsedirektoratet og Mattilsynet som har ansvar for merkeordningen.

Merkeordningen er dynamisk. Matvaregrupper og vilkårene for Nøkkelhullet revideres når kunnskapsgrunnlaget innen ernæring eller endringer i matvaremarkedet tilsier det.

Merkevaremanual for Nøkkelhullet

I manualen vil du finne informasjon om Nøkkelhullet, designmanual og kommunikasjonsplattform for Nøkkelhullet.

Undersøkelser om Nøkkelhullet

Film, brosjyrer, plakater, opplæringsmateriell

Først publisert: 01.02.2018 Siste faglige endring: 23.08.2021 Se tidligere versjoner