​På samme måte som for folat, bør mange gravide ta tilskudd av jod fra de planlegger å bli gravide eller slutter med prevensjon. Råd om jodtilskudd er inkludert i ny Nasjonal faglig retningslinje for svangerskapsomsorgen som Helsedirektoratet lanserte 6. juni i år. Jod bør tas gjennom hele svangerskapet og i ammeperioden.

Mange kvinner i Norge får for lite jod fra kosten. Det er bare hvit saltvannsfisk, kumelk og noen andre meieriprodukter som er gode kilder til jod. Hvit saltvannsfisk inkluderer torsk, sei, hyse, lyr, brosme, lange, rødspette og breiflabb. Kumelk, yoghurt og brunost inneholder bra med jod, mens det er lite i gulost. Helsedirektoratet anbefaler et kosthold som inkluderer magre meieriprodukter daglig og fisk til middag to til tre ganger i uken.


Gravide og ammende bør ta et daglig kosttilskudd med 150 μg (mikrogram) jod dersom de:  

  • har et lavere daglig inntak enn 6 dl kumelk/yoghurt (men spiser hvit saltvannsfisk regelmessig), eller
  • spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig har et lavere daglig inntak av 8 dl kumelk/yoghurt.

tilskudd_jod.png
Foto: Ole Walter Jacobsen

Tilskuddet bør tas så tidlig som mulig i svangerskapet, og aller helst før kvinnen blir gravid. Inntak på mer enn 600 μg per dag bør unngås. Kvinner i fertil alder som enten har et lavere daglig inntak enn 3 dl melk/yoghurt, eller som spiser lite/ingen fisk og samtidig inntar mindre enn 5 dl melk/yoghurt per dag, anbefales et daglig kosttilskudd med 100 μg jod.

Disse rådene er i tråd med forslagene fra Nasjonalt råd for ernæring i rapporten "Risiko for jodmangel i Norge - Identifisering av et akutt behov for tiltak".

Det pågår en nytte-risikovurdering i Vitenskapskomiteen for mat og miljø om økt tilsetning av jod til salt. Inntil en effektiv saltberikingsstrategi er implementert i Norge, bør utsatte grupper ta tilskudd.

For folat gjelder at alle kvinner som planlegger å bli gravide, eller som vet at de er det, tidligst mulig bør starte med tilskudd av folat, 400 µg per dag, og fortsette med det til 12. svangerskapsuke.