Hvis det er en veitrafikkulykke, skal den skaddes fremkomstmiddel registreres. Her anbefaler en også å registrere kartkoordinater for å stedsbestemme hendelsen. For at en ulykke skal defineres som veitrafikkulykke skal den ha funnet sted på «Vei, gate, fortau, gang- sykkelvei». Ulykker utenfor offentlig vei (eks ATV-ulykke i skogsområde) skal ikke registreres som veitrafikkulykke med kartkoordinater.
6 889 skader etter veitrafikkulykker er registrert hos de som rapporterer FMDS til NPR. Av disse er fordelingen 4 055 (58,9 prosent) menn og 2 834 (41,1 prosent) kvinner som ble skadet i veitrafikkulykker.
I tabell 15 vises veitrafikkulykke fordelt på aldersgrupper.
<20 | 20-39 | 40-59 | 60-79 | 80< | Totalt |
---|---|---|---|---|---|
1 572 (22,8 %) | 2 314 (33,6 %) | 1 783 (25,9 %) | 1 042 (15,1 %) | 178 (2,6 %) | 6 889 |
Tabell 15 viser at det er aldersgruppene 20-39 år samt 40-59 år som har flest skader på grunn av veitrafikkulykker, og at antallet synker betraktelig i de eldre aldersgruppene.
Figur 6 viser at sykkel og personbil/varebil er de mest utbredte fremkomstmidlene for veitrafikkulykkene. Av alle rapporterte skader i FMDS har 11,9 prosent «Ukjent», 3,2 prosent «Annet spesifisert» og 4,7 prosent mangler registrering av fremkomstmiddel.
Figur 7 viser rapportering av fremkomstmiddel ved trafikkulykker der «Sykkel» er mest vanlig i aldersgruppen 6-12 år mens «Personbil/varebil» er mest vanlig i aldersgruppen 17-20 år.