Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Ved tilstrekkelig lovhjemmel, eventuelt etter gyldig samtykke fra bruker, kan Nav dele nødvendige taushetsbelagte opplysninger med helsepersonell. Etter samtykke fra pasienten kan helsepersonell dele taushetsbelagte opplysninger som er nødvendig for samarbeidet med Nav.
IPS
IPS-jobbspesialist i Nav kan dele personopplysninger med helsepersonell dersom det er nødvendig for den arbeidsrettede bistanden, jf. forskrift om oppfølgingstiltak i Arbeids- og velferdsetatens egenregi § 3–4. Personen det deles personopplysninger om skal være informert om at opplysningene deles og hvem opplysningene deles med.
HelseIArbeid
For HelseIArbeid er det ikke hjemmel i lov eller forskrift til å dele personopplysninger med helsepersonell. Da må gyldig samtykke foreligge. For utredning i HelseIArbeid er det kun opplysninger som Nav etter dialog med pasienten anser som nødvendige for samarbeidet og oppfølging av pasienten som kan deles helsetjenesten.
Samtykke
For at et samtykke skal være gyldig må samtykket være en «frivillig, uttrykkelig og informert erklæring» om at vedkommende godtar en bestemt behandling av opplysninger om seg selv, jf.personvernforordningen art. 6 nr. 1 bokstav a. Dersom det er behov for å behandle særlige kategorier av personopplysninger, må det i tillegg være et særskilt grunnlag for behandlingen, jf art. 9 nr. 2 bokstav a.
Bruker kan til enhver tid trekke samtykket helt eller delvis tilbake, jfr. Personvernforordning art. 7.
Helsepersonells taushetsplikt, jf. helsepersonelloven § 21, gjelder både mellom ansatte innad i helsetjenesten, og ved tjenestesamhandling mellom helsetjenesten og Nav.
Informasjon til pasienten
Før behandlende helsepersonell etablerer kontakt med Nav, skal helsepersonellet informere pasienten om tilbudet, slik at pasienten kan vurdere om pasienten ønsker slik samordnet bistand fra Nav og helsetjenesten.
Det er kun opplysninger som helsepersonellet etter dialog med pasienten anser som nødvendige for samarbeidet med Nav, som kan deles etter samtykke fra pasienten.
Samtykkekompetanse
For å gi sitt samtykke, må pasienten/brukeren være samtykkekompetent og ha mulighet for å gi et gyldig samtykke. Et gyldig samtykke forutsetter at pasient/bruker forstår hvilke opplysninger det kan være aktuelt å utlevere til den Nav-ansatte eller helsepersonell, og at samtykket er frivillig.
Samtykkekompetanse er nærmere beskrevet i pasient- og brukerrettighetsloven med tilhørende rundskriv Pasient- og brukerrettighetsloven med kommentarer.