Pasientens legemiddelliste (PLL)
Tryggere behandling og bedre samhandling
Pasientens legemiddelliste skal gi færre legemiddelrelaterte hendelser, frigjøre tid og sikre bedre samhandling mellom helsepersonell.
Bli klar for pasientens legemiddelliste
Å starte samhandling om pasientens legemiddelliste forutsetter forberedelser som teknisk tilrettelegging, tilpassing av arbeidsprosesser og opplæring. Ledelsen i virksomheten har ansvar for å sette av tid og dedikerte ressurser for nødvendige forberedelser, gjennomføring og oppfølging.
Lege oppretter og oppdaterer
Legemiddelmodulen i journalløsningen er legens redskap ved arbeid med pasientens legemiddelliste. Når legen har oppdatert pasientens legemiddelbehandlinger, sendes pasientens legemiddelliste til reseptformidleren – forutsatt at legen har nødvendig funksjonalitet i sin journalløsning.
Innhold i pasientens legemiddelliste
Informasjon om innhold i pasientens legemiddelliste, og bruk under utprøving.
Plan for utprøving
Kommuner og sykehus har ansvar for utprøving og innføring av pasientens legemiddelliste (PLL). I 2024–25 er det utprøving i helseregion vest og helseregion nord.
Sammenheng med multidose, e-resept, kjernejournal og SFM
Pasientens legemiddelliste bygger på e-resept og kjernejournal. Journalleverandør legger til rette for pasientens legemiddelliste og elektronisk multidose ved å integrere sentral forskrivningsmodul eller utvikle egen funksjonalitet.