Frisklivssentralene (FLS) er en helsefremmende og forebyggende helsetjeneste. Personer som ønsker å benytte seg av dette tilbudet kan selv ta kontakt. Det kreves ikke vedtak eller henvisning, men tilbudet kan inngå i oppfølgingen til enkeltpersoner. Dette er tilbud som ikke skal rapporteres direkte fra frisklivssentralen til KPR Helse- og omsorg.
Utdyping:
Frisklivssentralens tilbud er ikke vedtaksbaserte og frisklivssentralen kan ikke tildele noen brukere vedtaksbaserte kommunale tjenester.
Tildelingskontoret og øvrige tjenester og tilbud (herunder frisklivssentralen og annet som ikke krever vedtak) bør samhandle tett. Noen av deltakere ved frisklivssentralene kan være mottakere av vedtaksbaserte helse- og omsorgstjenester, som f. eks praktisk bistand og opplæring, helsetjenester til hjemmeboende, dagaktivitetstilbud osv., dvs. tjenester som skal rapporteres til registeret. Da har deltakerne fått kartlagt sitt behov for tjenester og tilbud av en saksbehandler. Frisklivssentralens tilbud og andre tilbud som ikke krever vedtak, kan likevel inngå som en del av et samlet tilbud.
Tiltakene/aktiviteten som foregår på frisklivsentralen er helsefremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende tiltak. « Frisklivssentralens tilbud er en del av de kommunale lærings- og mestringstilbudene og rehabiliteringstjenesten. Kommunen skal legge til rette for at frisklivsentralen har relevante og effektive verktøy for dokumentasjon, journalføring, rapportering og meldingsutveksling. Frisklivsentralen skal sikre nødvendig dokumentasjon av aktiviteter og resultater og bør ha fortløpende dialog med og rapportering til kommunens ledelse». (Veileder for kommunale frisklivssentraler kap. 5.9).
Alt personell som jobber på en frisklivssentral anses som helsepersonell. De er omfattet av helsepersonelloven, og har dermed journalføringsplikt.
Tilbud som den enkelte får i Frisklivssentralen kan dokumenteres i kommunens elektroniske pasientjournal, uten kopling mot opplysninger som har krav til innrapportering til registeret.
Det fremkommer av «Veileder for kommunale frisklivssentraler» at: «Registrering og evaluering er avgjørende for kvalitetssikring og videre utvikling av tilbudet ved frisklivssentralen. Dokumentasjonsarbeid synliggjør hvem som benytter tilbudet og er viktig for å vurdere effekt av tiltak på kort og lang sikt». Anbefalte kvalitetsindikatorer for dokumentasjon av drift og tilbud fremkommer i kap. 5.10.
Kommunenes frisklivtilbud rapporteres til KOSTRA og hvert 3.år er det en utvidet rapportering.
Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR) er under utvikling, og det er foreløpig ikke vurdert om eller hvilke opplysninger som da eventuelt skal rapporteres direkte fra Friskliv til KPR.