Det foreligger i dag kvalitetsindikatorer i fødselsomsorgen, men ikke i nyfødtomsorgen. Organiseringen i ulike kategorier av nyfødtavdelinger gjør det naturlig å nedfelle kvalitetskrav til de ulike kategoriene. Kvalitetskravene i denne retningslinjen erstatter de tidligere volumkravene (Sosial og helsedirektoratet 2004).
Det er i gang satt et samarbeid mellom Norsk Nyfødtmedisinsk Kvalitetsregister (NNK) og Sekretariat for Nasjonalt kvalitetsindikatorersystem for utvikling av nasjonale kvalitetsindikatorer med NNK som datakilde.
Arbeidet er krevende fordi sykehusene har forskjellig pasientgrunnlag og lavt pasientantall. Noen sykehus vil tilsynelatende ha «dårligere» resultat enn andre på grunn av en mer krevende pasientgruppe. I små pasientgrupper vil enkelttilfeller påvirke resultatene mye. Det arbeides nå med å trekke ut det som kvalitativ god måte kan sammenliknes og som sier noe om kvalitet på tjenestene.