Oppgavedelingen
Helsedirektoratets oppgaver er knyttet til myndighetsutøvelse, jf. ovennevnte. Iverksettingen av spesialistutdanningen skal skje i et tett samarbeid med andre aktører som har et operativt ansvar for utdanningen.
Godkjente utdanningsvirksomheter skal ha følgende oppgaver:
- Sørge for at helheten i teori og praksis ivaretas og at systemer for dette etableres.
- Sørge for helhetlige utdanningsløp på tvers av universiteter og kompetansesentre.
- Påse at samarbeidet forankres i samarbeidsorganene om forskning og utdanning.
- Bringe inn andre aktuelle aktører på en hensiktsmessig måte.
Betingelser for vellykket iverksetting
En rekke faktorer må være til stede for å oppnå en vellykket iverksetting av endringene.
Noen av disse er knyttet til gjennomføring av ny modell for oppgave- og ansvarsfordeling. Andre er knyttet til innholdet endringene, dvs. å få iverksatt de foreslåtte endringene.
Forutsetninger knyttet til ny integrert samarbeidsmodell:
- God forankring av ny modell i ledelsen ved utdanningsvirksomhetene, i fagmiljøene og hos brukerne.
- Etablerte samarbeidsstrukturer mellom de ulike utdanningsvirksomhetene og med Helsedirektoratet.
- Tilstrekkelige tid og ressurser til planlegging og iverksetting.
- Tilstrekkelig faglig og pedagogisk kompetanse i utdanningsvirksomhetene til planlegging og gjennomføring av læringsaktiviteter, samt vurdering av kompetanse og godkjenning av læringsmål.
- Tillit og legitimitet i fagmiljøene, hos utdanningsansvarlige, veiledere og hos brukerne.
- Vilje til å gjennomføre endringene.
- Gode overgangsordninger for tannleger som allerede er under spesialistutdanning.
- Forutsigbarhet med tanke på planlegging og organisering
En siste, men viktig betingelse for å få til den nye ordningen er å få utviklet og innført et elektronisk verktøy til planlegging, monitorering, dokumentasjon og godkjenning av spesialister og utdanningsvirksomheter.