St.meld. nr. 35 (2006-2007) Tilgjengelighet, kompetanse og sosial utjevning – Fremtidas tannhelsetjenester, førte til en politisk målsetning om en integrert samarbeidsmodell for spesialistutdanning av tannleger mellom universitetene og tannhelsetjenestens kompetansesentre (1).
Helse- og omsorgsdepartementets oppfølging av Stortingets behandling av St.meld. nr. 35 (2006-2007), ble innledet med at Helsedirektoratet på oppdrag har levert to rapporter knyttet til utredningsoppdraget "Etablering av spesialistutdanning av tannleger som en integrert samarbeidsmodell"
• IS-2764 Organisering og gjennomføring av spesialistutdanning for tannleger (2016) (2)
• IS-2758 Spesialistutdanning av tannleger som en integrert samarbeidsmodell (2018) (3)
Helsedirektorat fikk deretter oppdraget Spesialistutdanning av tannleger som en integrert samarbeidsmodell i tillegg til tildelingsbrevet for 2019 fra Helse- og omsorgsdepartementet (4).Tillegget var utarbeidet i samarbeid med Kunnskapsdepartementet. Helsedirektoratet fikk i oppdrag å utrede blant annet:
- Spesialistgodkjenning av tannleger.
Beskrivelse av sluttkompetansen som skal gi grunnlag for godkjenning som spesialist etter fullført godkjent utdanningsprogram og bestått eksamen.
- Spesialistutdanning av tannleger.
Forslag til læringsmål i felles kompetansemoduler[1] og læringsmål for de enkelte spesialitet.
Forslag til læringsaktiviteter og -metode og dokumentasjonsform for de ulike læringsmålene. Vurderinger og anbefalinger angående samkjøring av studieplaner- forslag til samarbeid om felles teoretisk undervisning ved bruk av IKT, både generell teoridel og fagspesifikk teori inkl. felles kompetansemoduler
- nasjonale samlinger av kandidater vurderes i den sammenheng; på tvers av spesialiteter og innen hver spesialitet
- Godkjenning av utdanningsvirksomheter.
Kriterier for godkjenning av utdanningsvirksomheter, inkludert klinisk praksis på universitetene og på kompetansesentrene.
Krav til og innhold i skriftlige samarbeidsavtaler mellom utdanningsvirksomhetene og mellom utdanningsvirksomhetene og andre læringssteder.
Krav til kliniske veiledere, vurderingsmappe og kasusmappe.
- Forslag til opptaksregler som sikrer at fylkeskommunene får ivaretatt sitt behov for utdanning av tannlegespesialister, jf. tannhelsetjenesteloven § 1-1 og § 1-3.
- Forhold knyttet til samarbeidet om praksisdelen
- Aktuelle konsekvenser av forslagene som har betydning for statlige tilskudd til utdanningsinstitusjonene
- Ev. øvrige forhold av betydning for gjennomføring av spesialistutdanningen for tannleger
Fotnoter
[1] I spesialistutdanningen for leger kalles målene felles kompetansemål (FKM). Det blir også brukt i denne rapporten om spesialistutdanning for tannleger.