Det har vært relativt lite kontroverser i media knyttet til sammenhengen mellom saltinntak og helse, i motsetning til andre kostrelaterte temaer. Helsedirektoratet har erfart at det har vært relativt enkelt å få gjennomslag for saker som har vært initiert overfor pressen. Interesseorganisasjoner har også jobbet proaktivt med å få saltsaker i media. LHL har eksempelvis bidratt til en rekke oppslag om salt og helse. Nofima har fått publisert artikkel i Aftenposten med tittelen «Det uerstattelige saltet» (Ofstad, Grini, Hersleth, & Veiset-Kent, 2015).
Deler av Helsedirektoratets kampanjearbeid har vært knyttet opp mot den årlige internasjonale saltuken, WASH (World Action on Salt and Health) i mars. Det har også vært flere felles nordiske kommunikasjonskampanjer, se blant annet Se etter saltet/Syna saltet (Livsmedelsverket) og salttesten Har du gode saltvaner? (Fødevarestyrelsen, 2019).
En analyse gjennomført av Retriever på oppdrag for Helsedirektoratet i 2017, viser at Helsedirektoratet ble omtalt i forbindelse med salt i 169 oppslag i 2016-2017. 47% av omtalen har vært positiv og kun 1% har vært negativ. Over en tredjedel av oppslagene omtalte Saltpartnerskapet og/eller merkingen av saltinnhold i matvarer. Det var mest publisitet i første kvartal 2016.