En kartlegging av aktørenes erfaringer med deltakelse i Saltpartnerskapet ble gjennomført i januar 2019 (Fafo, 2019). I alt 51 av 84 aktører besvarte spørreskjema. Hovedmotivasjonen for å delta i partnerskapet er å bidra til bedre folkehelse. De to viktigste tiltakene produsentene oppga å ha gjort innenfor Saltpartnerskapet, er reseptoptimalisering og utvikling av nye produkter. Innenfor begge disse tiltakene har de aller fleste benyttet seg av de veiledende saltlistene.
Utfordringer med saltreduksjonsarbeidet ble oppgitt å være knyttet til reduksjon som ikke går på bekostning av produktkvaliteten. Respondentene oppga også at det er utfordringer knyttet til monitorering som dokumenterer saltreduksjon.
Tabell 8 viser en oversikt over partenes ønsker for det videre arbeidet med Saltpartnerskapet. Et av de forslåtte tiltakene er økt kompetanse på ytterligere saltreduksjon i matvarer uten at det går på bekostning av kvaliteter som smak, holdbarhet, kvalitet og konsistens. Om lag 2/3 av respondentene ønsker videreføring av arbeidsgrupper, og halvparten oppga at de ønsket å jobbe i nasjonale nettverk hvor man kan dele erfaringer.
Tabell 8. Partenes ønsker for det videre arbeidet med Saltpartnerskapet.
Produsenter (n=32) | Andre (n=19) | Alle (n=51) | |
---|---|---|---|
Videreføre bransjespesifikke arbeidsgrupper | 17 | 14 | 31 |
Kompetanse om hvordan redusere salt i produkter | 18 | 10 | 28 |
Workshop/erfaringsdeling nasjonalt | 15 | 9 | 24 |
Workshop/erfaringsdeling internasjonalt | 7 | 6 | 13 |
Forbrukeratferd* | - | 12 | 12 |
Annet | 4 | 4 | 8 |
Delta i forskningsprosjekt* | - | 6 | 6 |
* Kun inkludert som alternativ til gruppen ‘andre’.