Anskaffelser er regulert av lov og forskrift, se veiledning på anskaffelser.no. Her finnes aktuelle lover, forskrifter og veiledere for blant annet beregning av anskaffelsens verdi og hvilke terskelverdier som gjelder for å velge riktig anskaffelsesprosedyre. Også adgangen til å endre en allerede inngått kontrakt er regulert. Etter hvert som KI-forordningens regler trer i kraft, vil det bli viktig å avklare hvilken risikoklassifisering et KI-system har. Dette vil ha betydning for hvilke krav virksomheten skal stille til leverandøren og hvilke krav virksomheten må forholde seg til etter KI-forordningen, som bruker av KI-systemet.
Det vil være hovedsakelig tre typer anskaffelser av KI-systemer i helse- og omsorgssektoren: KI til klinisk bruk, KI til administrativ bruk og KI til bruk i forskning og innovasjon.
Egne bestemmelser for forskning og innovasjon
Dersom anskaffelsen gjennomføres som del av et forsknings- eller innovasjonsprosjekt, har anskaffelsesforskriften egne bestemmelser som kan benyttes som gir unntak fra plikt til å kunngjøre slike kontrakter [107][108]. KI-forordningen vil ikke gjelde for KI-systemer og modeller, inkludert output, utviklet og tatt i bruk, dersom det eneste formålet er forskning og utvikling, jf. KI-forordningen art. 2 nr. 6. Reglene i KI-forordningen kommer imidlertid til anvendelse dersom KI-systemet skal settes ut på markedet.
[107] For gjennomføring av innovasjons- og utviklingsprosjekter, se: https://anskaffelser.no/innovasjon/finn-riktig-metode-gjennomforing-av-innovasjon-og-utviklingsprosjekter
[108] For unntak for FoU-kontrakter, se: https://anskaffelser.no/avtaler-og-regelverk/anskaffelsesprosedyrer/forsknings-og-utviklingskontrakter/unntak-enkelte-fou-kontrakter