Tekst:
Denne undersøkelsen handler om befolkningens bruk av, holdninger til og tilfredshet med digitale tjenester i helsesektoren. Med digitale helsetjenester mener vi kommunikasjon med din lege, sykehus eller annen behandler over internett eller mobilapplikasjoner. Kontakten kan være skriftlig, via video eller telefon. Vi tenker også på tilgang til dine helseopplysninger over internett eller mobilapplikasjoner, som pasientjournal og kjernejournal.
Informasjonstekst:
Når det gjelder spørsmål om bruk kan du svare med utgangspunkt i erfaringer i forbindelse med din person, på vegne av barn, som pårørende og/eller som verge.
Spørsmål 1
Spørsmålstekst:
Hvilke av følgende helsetjenester har du hatt kontakt med i løpet av de siste 12 månedene? Det kan være i forbindelse med egen helse, på vegne av barn, som verge eller som pårørende. Med digital kontakt mener vi for eksempel fornying av resept eller konsultasjon over internettbasert løsning.
Informasjonstekst:
Flere svar mulig
Svaralternativer:
Fysisk oppmøte hos fastlege
Digital kontakt med fastlege
Fysisk oppmøte hos privat allmennlege/legesenter
Digital kontakt med privat allmennlege/legesenter
Fysisk oppmøte (time eller innleggelse) på offentlig sykehus (ikke legevakt)
Digital kontakt med offentlig sykehus
Fysisk oppmøte (time eller innleggelse) på privat sykehus (ikke legevakt)
Digital kontakt med privat sykehus
Fysisk oppmøte hos andre offentlige helsetjenester som sykehjem, legevakt, helsestasjon eller annet
Digital kontakt med andre offentlige helsetjenester som sykehjem, legevakt, helsestasjon eller annet
Fysisk oppmøte hos private helsetjenester som sykehjem, legevakt, helsestasjon eller annet
Digital kontakt med private helsetjenester som sykehjem, legevakt, helsestasjon eller annet
Ingen av disse *Eksklusivt
Ønsker ikke å svare *Eksklusivt
Husker ikke *Eksklusivt
Spørsmål 2
Filterbeskrivelse:
Spørsmålet stilles til de som i spørsmål 1 har oppgitt at de har benyttet digitale helsetjenester de siste 12 månedene.
Spørsmålstekst:
Hvor mange ganger har du benyttet digitale helsetjenester i løpet av de siste 12 månedene?
Informasjonstekst:
Med digitale helsetjenester mener vi kommunikasjon med din lege, sykehus eller annen behandler over internett eller mobilapplikasjoner. Kontakten kan være skriftlig, via video eller telefon. Det kan for eksempel ha vært konsultasjon, fornying av resept eller tilgang til din pasient-/kjernejournal over internett.
Svaralternativer:
En gang
To ganger
Tre ganger eller flere
Annet, noter… * Åpent svar
Vet ikke
Spørsmål 3
Filterbeskrivelse:
Spørsmålet stilles til de som i spørsmål 2 oppgir å ha brukt digitale helsetjenester en eller flere ganger i løpet av de siste 12 månedene.
Spørsmålstekst:
Hva benyttet du digitale helsetjenester til sist gang du hadde kontakt med lege, sykehus eller annen behandler?
Informasjonstekst:
Flere svar mulig
Svaralternativer (randomiseres):
Få svar på spørsmål
Konsultasjon men helsepersonell
Fornye resept
Se henvisning til spesialist
Få prøvesvar
Få sykemelding
Se, bestille eller endre time
Få tilgang til journaldokumenter (digitalt)
Lese og svare på brev og meldinger
Fylle ut digitalt skjema, for eksempel i forbindelse med innleggelse eller oppfølging
Annet, noter... *Åpent svar
Husker ikke *Eksklusivt
Spørsmål 4
Filterbeskrivelse:
Spørsmålet stilles til de som i spørsmål 1 oppgir at de har møtt opp fysisk på et offentlig eller privat sykehus i løpet av de siste 12 månedene.
Spørsmålstekst:
Mener du at ditt siste sykehusbesøk kunne ha vært erstattet med for eksempel videosamtale, telefon eller skriftlig digital kontakt dersom det hadde vært tilgjengelig?
Svaralternativer:
Nei, fysisk oppmøte/innleggelse var nødvendig
Ja, fysisk oppmøte var ikke nødvendig, men jeg foretrekker det
Ja, det kunne ha vært erstattet med andre former for kommunikasjon
Vet ikke
Spørsmål 5
Spørsmålstekst:
En del av befolkningen som har vært i kontakt med sykehus har tilgang til deler av sin sykehus-/pasientjournal gjennom den nasjonale innbyggerportalen Helsenorge. Har du logget deg inn i din sykehus-/pasientjournal?
Informasjonstekst:
Vi ser her bort i fra kjernejournal
Svaralternativer:
Ja
Nei
Vet ikke om jeg har sykehus-/pasientjournal eller om jeg har tilgang til denne
Har ikke vært i kontakt med sykehus
Husker ikke
Spørsmål 6
Filterbeskrivelse:
Spørsmålet stilles de som i spørsmål 1 oppgir at de har møtt opp fysisk hos fastlege / privat allmennlege de siste 12 månedene.
Spørsmålstekst:
Mener du at det siste fysiske oppmøtet du hadde hos fastlege / privat allmennlege kunne ha vært erstattet med for eksempel videosamtale, telefon eller skriftlig digital kontakt dersom det hadde vært tilgjengelig?
Svaralternativer:
Nei, fysisk oppmøte var nødvendig
Ja, fysisk oppmøte var ikke nødvendig, men jeg foretrekker det
Ja, den kunne ha vært erstattet med andre former for kommunikasjon
Vet ikke
Spørsmål 7
Filterbeskrivelse:
Stilles de som i spørsmål 1 oppgir at de har vært i digital kontakt med fastlege / privat allmennlege de siste 12 månedene
Spørsmålstekst:
Du har vært i digital kontakt med fastlege / privat allmennlege i løpet av de siste 12 måneder, var en eller flere av disse konsultasjonene over video?
Svaralternativer:
Ja
Nei
Husker ikke
Spørsmål 8
Filterbeskrivelse:
Stilles de som i spørsmål 8 oppgir at de har hatt konsultasjon over video.
Spørsmålstekst:
Sist gang du hadde videokonsultasjon med fastlege/privat allmennlege, fikk du tilstrekkelig hjelp med ditt problem eller var det likevel behov for å oppsøke lege fysisk etterpå?
Svaralternativer:
Jeg fikk tilstrekkelig hjelp
Det var behov for fysisk oppmøte etterpå
Husker ikke
Spørsmål 9
Filterbeskrivelse:
Stilles de som i spørsmål 8 oppgir at de har hatt konsultasjon over video.
Spørsmålstekst:
Alt i alt, hvor fornøyd eller misfornøyd er du med bruk av video når det gjelder konsultasjon med fastlege/privat allmennlege?
Svaralternativer:
Svært misfornøyd
Ganske misfornøyd
Verken fornøyd eller misfornøyd
Ganske fornøyd
Svært fornøyd
Vet ikke
Spørsmål 10
Filterbeskrivelse:
Spørsmålet stilles de som i spørsmål 1 oppgir at de har vært i kontakt med fastlege/privat allmennlege
Spørsmålstekst:
Har du bestilt eller endret time hos fastlege/privat allmennlege via digital selvbetjeningsløsning, som for eksempel Helsenorge eller lignende?
Svaralternativer:
Ja
Nei
Husker ikke
Spørsmål 11
Spørsmålstekst:
Hvis du skulle ha behov for hjelp fra fastlege/privat allmennlege, hva ville du foretrekke?
Informasjonstekst:
Flere svar mulig
Svaralternativer:
Videokonsultasjon
Fysisk oppmøte
Telefonkontakt
Skriftlig digital kontakt
Spiller ingen rolle hvordan konsultasjonen blir gjort, bare jeg får den hjelpen jeg trenger
Annet, noter... *Åpent svar
Vet ikke *Eksklusivt
Spørsmål 12
Spørsmålstekst:
Opplever du at muligheten for å ta kontakt med fastlegen/privat allmennlege digitalt via video og/eller skriftlig digital kontakt gjør at du tar kontakt oftere enn før dette var mulig?
Svaralternativer:
Ja
Nei
Vet ikke
Jeg har ikke mulighet for digital kontakt via video eller skriftlig digital kontakt med fastlege/privat allmennlege
Spørsmål 13
Spørsmålstekst:
Hvor enig eller uenig er du i følgende påstand?
Påstand:
Digital kontakt mellom pasienter og helsetjenesten kommer i stedet for fysisk oppmøte / konsultasjon
Svaralternativer:
Helt uenig
Delvis uenig
Verken enig eller uenig
Delvis enig
Helt enig
Vet ikke
Tekst:
Det lanseres stadig nye tjenester som gir deg som pasient og innbygger enklere tilgang til dine helseopplysninger. Eksempler er innloggingstjenester som gir deg tilgang til deler av din journal. Med helseopplysninger mener vi opplysninger om en persons fysiske eller psykiske helse, inkludert hvilke legemidler man bruker.
Spørsmål 14
Spørsmålstekst:
Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander om digitale helsetjenester?
Påstander (randomiseres):
Enklere tilgang til mine helseopplysninger gjør meg mer involvert i egen helse.
Jeg føler meg tryggere på behandlingen jeg mottar når jeg har tilgang til informasjon om behandlingen digitalt.
Jeg har tilgang til de helseopplysningene om meg selv som jeg har behov for.
Det er viktig for meg å ha tilgang til mine egne helseopplysninger digitalt.
Svaralternativer:
Helt uenig
Delvis uenig
Verken enig eller uenig
Delvis enig
Helt enig
Vet ikke
Tekst
Vi minner om at digitale helsetjenester i denne sammenheng innebærer kommunikasjon med din lege, sykehus eller annen behandler over internett eller mobilapplikasjoner. Kontakten kan være skriftlig, via video eller telefon. Vi tenker også på tilgang til dine helseopplysninger over internett eller mobilapplikasjoner, som pasientjournal og kjernejournal.
Spørsmål 15
Spørsmålstekst:
Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander om bruk av digitale helsetjenester?
Påstander (randomiseres):
Digitale helsetjenester gjør det lettere for meg å komme i kontakt med helsepersonell.
Hvis jeg bruker telefon, video eller skriftlig digital kontakt ved konsultasjon med helsepersonell blir behandlingen min like grundig som når jeg møter opp til fysisk konsultasjon.
Jeg foretrekker å møte helsepersonell ansikt til ansikt.
Digitale helsetjenester gjør at jeg får mulighet til å løse flere oppgaver selv.
Svaralternativer:
Helt uenig
Delvis uenig
Verken enig eller uenig
Delvis enig
Helt enig
Vet ikke
Spørsmål 16
Spørsmålstekst:
Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander: Jeg har tillit til at mine helseopplysninger er..
Påstander:
.. trygge og utilgjengelig for uvedkommende.
.. riktige og sikret mot uriktig endring og sletting.
.. tilgjengelig for helsepersonell som jeg mottar hjelp fra.
Svaralternativer:
Helt uenig
Delvis uenig
Verken enig eller uenig
Delvis enig
Helt enig
Vet ikke
Spørsmål 17
Spørsmålstekst:
Hvor fornøyd eller misfornøyd er du med de digitale helsetjenestene i Norge når det gjelder ...
Påstander:
mulighet for digital kontakt med helsepersonell?
tilgang til dine helseopplysninger?
Svaralternativer:
Svært misfornøyd
Ganske misfornøyd
Verken fornøyd eller misfornøyd
Ganske fornøyd
Svært fornøyd
Vet ikke
Spørsmål 18
Spørsmålstekst:
Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander
Påstander:
Jeg har tilgang til enkle digitale helsetjenester.
Jeg har tilgang til sikre digitale helsetjenester.
Svaralternativer:
Helt uenig
Delvis uenig
Verken enig eller uenig
Delvis enig
Helt enig
Vet ikke
Spørsmål 19
Spørsmålstekst:
Alt i alt, hvor fornøyd eller misfornøyd er du med de digitale helsetjenestene i Norge?
Informasjonstekst:
Merk at det er et eget alternativ som skal benyttes dersom du ikke har brukt digitale helsetjenester
Svaralternativer:
Svært misfornøyd
Ganske misfornøyd
Verken fornøyd eller misfornøyd
Ganske fornøyd
Svært fornøyd
Jeg har aldri brukt digitale helsetjenester
Vet ikke
Spørsmål 20
Filterbeskrivelse:
Spørsmålet stilles de som i spørsmål 19 oppgir at de er svært eller ganske misfornøyde med de digitale helsetjenestene i Norge.
Spørsmålstekst:
Hva er du misfornøyd med ved de digitale helsetjenestene i Norge?
Informasjonstekst:
Skriv inn…
Svaralternativer:
Åpent, noter …
Jeg har ingen innspill
Spørsmål 21
Spørsmålstekst:
Ønsker du tilgang til flere digitale helsetjenester enn du har tilgang til i dag?
Informasjonstekst:
Det kan være i forbindelse med egen helse, på vegne av barn, som verge eller som pårørende.
Svaralternativer:
Nei, jeg har tilgang til de digitale helsetjenestene jeg trenger
Ja, det finnes helsetjenester som jeg ønsker meg tilgang til digitalt
Jeg bruker ikke digitale helsetjenester
Vet ikke
Spørsmål 22
Filterbeskrivelse:
Spørsmålet stilles de som i spørsmål 21 oppgir at det finnes helsetjenester de ønsker seg tilgang til digitalt
Spørsmålstekst:
Hvilke helsetjenester ønsker du deg digital tilgang til?
Svaralternativer (randomiseres):
Tilgang til journal fra fastlegen
Tilgang til journal fra kommunale helsetjenester, f.eks. helsestasjon, hjemmetjenester ol.
Oversikt over egen informasjon (helse, legemidler, henvisninger, behandlingsplan)
Prøvesvar (blod, lab, radiologi, røntgen, rtg)
Videokonsultasjon med behandlere
Digital kommunikasjon (sikker, enkel, chat, mail, meldinger, konsultasjoner, oppfølging)
Timebestilling/ avbestilling/ endring/ oversikt/ innkallinger
Informasjon om kommunikasjon mellom behandlere og mellom behandlere og andre
Informasjon/opplysninger om barn/andre man har omsorgsansvar for
Informasjon om behandling knyttet til psykisk helse (konsultasjon, behandling, digital informasjon)
Annet, notér... *Åpent svar
Jeg har ingen innspill *Eksklusivt
Spørsmål 23
Spørsmålstekst:
Har du andre innspill knyttet til digital kontakt med av helsetjenestene?
Svaralternativer:
Åpent, notér
Jeg har ingen innspill
Tekst
Helt avslutningsvis har vi noen få spørsmål om den nasjonale innbyggerportalen Helsenorge.
Spørsmål 24
Spørsmålstekst:
Har du hørt om Helsenorge?
Informasjonstekst:
Nettstedet og/eller appen. Flere svar mulig.
Svaralternativer:
Ja, hørt om nettstedet
Ja, hørt om appen
Nei, ikke hørt om det *Eksklusivt
Husker ikke *Eksklusivt
Spørsmål 25
Filterbeskrivelse:
Spørsmålet stilles de som i spørsmål 24 oppgir at de har hørt om enten appen og/eller nettstedet Helsenorge
Spørsmålstekst:
Har du besøkt Helsenorge de siste 12 månedene?
Svaralternativer:
Ja, har besøkt Helsenorge for å finne generell informasjon om helse.
Ja, har logget meg inn på Helsenorge for å finne informasjon eller bruke tjenester knyttet til egen helse.
Nei
Husker ikke
Spørsmål 26
Filterbeskrivelse:
Spørsmålet stilles de som i spørsmål 24 oppgir at de har hørt om appen og/eller nettstedet Helsenorge.
Spørsmålstekst:
Hvor sannsynlig er det at du vil anbefale Helsenorge til en venn, kollega eller et familiemedlem?
Svaralternativer:
0 - Helt usannsynlig
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 - Svært sannsynlig
Vet ikke *Eksklusivt
Spørsmål 27
Spørsmålstekst:
Jeg …
Påstander:
... er pårørende for person med alvorlig sykdom
… har barn under 16 år
… er verge for en annen person
Svaralternativer:
Ja
Nei
Ønsker ikke å svare
Spørsmål 28
Spørsmålstekst:
Har du et langvarig helseproblem?
Svaralternativer:
Nei
Ja
Annet, noter * Åpent svar
Vet ikke/ Ønsker ikke å svare
Spørsmål 29
Spørsmålstekst:
Jobber du i helse- og omsorgssektoren?
Svaralternativer:
Nei
Ja, ved offentlig sykehus
Ja, ved fastlegepraksis
Ja, i kommunal helse og omsorgstjeneste
Ja, i privat helsetjeneste
Ja, annet sted, notér *Åpent svar
Vet ikke/Ønsker ikke svare
Tekst
Takk for at du tok deg tid til å besvare undersøkelsen.