Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

10.2. Reparasjon og service på utstyr plassert hos kunden

Når leverandøren utfører reparasjon og service på utstyr som er plassert hos kunden, får de ofte tilgang til infrastruktur og lokasjoner som normalt er forbeholdt kundens eget personell.

Som leverandør er det viktig å sette seg inn i kundens rutiner, for eksempel virusvasking av minnepinner og andre flyttbare lagringsmedier som skal brukes i forbindelse med service og reparasjon. Det er viktig å være forsiktig og alltid avklare om de ønskede aktivitetene kan utføres uten å påvirke eller utgjøre en fare for andre systemer hos kunden. Dette kan inkludere å stoppe en server, koble fra en nettverkskabel eller slå av et apparat.

Det er også viktig å være oppmerksom på områder hvor man ikke skal eller bør oppholde seg. Innen helsesektoren er det spesielle krav til arbeidsområder, enten det dreier seg om smittevern, nukleære områder (strålevern) eller områder med strømforsyning. Leverandører som arbeider hos kunden, må ha nødvendige kurs og sertifiseringer eller be om at noen fra kundens personell følger med for å sikre at arbeidet blir utført på en trygg og sikker måte. Typiske kurs kan inkludere FSE (Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg) og strålevern.


Normen

Veileder til Normen er godkjent og forvaltes av styringsgruppen for Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.

Siste faglige endring: 08. juni 2023