Som leverandør til kunder som er tilknyttet NHN, er det mulig for deg som leverandør å benytte tjenester som tilbys av NHN. Eller selv og knytte deg til NHN.
«Norsk Helsenett SF skal sørge for at det foreligger en hensiktsmessig og sikker infrastruktur for effektiv samhandling mellom alle deler av helse- og omsorgstjenestene, og bidra til forenkling, effektivisering og kvalitetssikring av elektroniske tjenester til beste for pasienter og befolkningen for øvrig».
«Foretaket skal sørge for nødvendig samordning av infrastrukturtjenestene i helsesektoren og understøtte god kommunikasjon mellom aktørene i helsetjenesten.»
- Helsenettet driftes og forvaltes av Norsk helsenett. Helsenettet er et medlemsnettverk og et verdinettverk for samhandling i helsesektoren. Her kan sykehus, apotek, fastleger og andre som yter helsetjenester kommunisere og utveksle helseopplysninger på en trygg og lovlig måte. Helsenettet ivaretar sikkerheten slik at næringslivet kan tilby sin teknologi/sine tjenester til helsesektoren
- Nasjonale e helse løsninger som driftes og forvaltes av Norsk helsenett er: Helsenorge, E-resept, Kjernejournal
- Mange ulike registrere og samhandlingstjenester driftes og forvaltes av Norsk helsenett
NHN ønsker å være et informasjons- og samhandlings nav i helse- og omsorgstjenesten. Med ansvar for et verdinettverk der de både skal gjøre det enkelt for medlemmene deres å komme i gang med NHNs helsepersonelltjenester og strategi for at aktørene/leverandørene skal lettere kunne tilby sine tjenester og skape innovasjon på NHNs plattform.
Norsk Helsenetts skal legge til rette for at medlemmene av Helsenettet skal få tilgang til nyttige og relevante tjenester. Noen tjenester leverer NHN selv, mens andre leveres av leverandørene. Det er leverandørene som først og fremst skaper merverdi i Helsenettet. Derfor tilrettelegger NHN for en godkjenning av leverandører, slik at de kan få tilby sine tjenester til sektoren. Leverandøren blir da også medlem i Helsenettet. Leverandører som er medlemmer i Helsenettet er forpliktet til å følge kravene i Normen gjennom Tredjepartsavtalen og medlemsvilkårene.
Godkjenning av virksomheten- leverandøren, tilgang og oppkobling til Helsenettet og de ulike nasjonale e-helseløsningene gjøres for å:
- Ikke påføre eksisterende virksomheter i Helsenettet økt risiko ved å koble til nye virksomheter og tjenester.
- Verifisere at leverandør har dokumentert at tjenestene og løsningene blir levert og produsert i et miljø som lever opp til sektorens krav.
NHN har krav og retningslinjer i en slik godkjenning, som er beskrevet her: Godkjenning av deg som leverandør (nhn.no)
Det er en forventning fra Norsk helsenett at leverandøren integrerer og tilrettelegger for de nasjonale e-helseløsningene og tjenestene
FJENERNSUPPORT – fjernaksess i Helsenettet
Norsk Helsenett tilbyr NHN fjernhjelp i Helsenettet. Denne løsningen krever at man er godkjent leverandør hos NHN, men har ikke krav om helsenett tilknytning
Denne tjenesten for fjernhjelp, vil ikke utløse noen ekstra kostnader for hverken sluttkunden eller for godkjente leverandører av fjernhjelp i Helsenettet. Altså en gratis medlemstjeneste.
Fjernhjelp gir leverandører tilgang til maskiner i Helsenettet for å gjennomføre support og driftsoppgaver, uten å være fysisk til stede hos kunden.
Med fjernhjelp kan leverandører i Helsenettet bistå sine kunder på en sikker og effektiv måte med brukerstøtte og/eller vedlikehold. Dette medfører at personalet i den enkelte virksomhet bruker mindre tid på å løse problemer og reduserer tid brukt på reising og veiledning.