I mange tilfeller trenger leverandøren tilgang til kundens systemer og utstyr for å kunne gi støtte og håndtere feil. Det er også vanlig at mye utstyr og systemer oppdateres ved hjelp av fjernaksessløsninger eller har "Call-home"-funksjon. Utstyr med "call-home" er ofte store installasjoner som CT, MR og PET, som sender teknisk status tilbake til fabrikken. Dette bidrar til å rette feil på utstyret før de utvikler seg til alvorlige problemer som krever nedetid for utstyret. Det finnes også utstyr og systemer som automatisk henter oppdateringer fra produsentens servere på internett. Dette kan inkludere oppdateringer og patcher både for selve produktet og operativsystemet. Disse løsningene kan sammenlignes med Windows Server Update Services (WSUS).
Innen sektoren er det mange forskjellige fjernaksessløsninger tilgjengelig, og mange kunder krever at leverandøren bruker deres spesifikke løsning. Dette kan noen ganger være i konflikt med kravene, for eksempel når det gjelder 24/7-365 support. I slike tilfeller kan det være nyttig å ha en dialog med kunden for å finne en løsning som tilfredsstiller begge parter. Ofte skyldes kravet om bruk av kundens løsning bekymringer for sikkerhet og usikkerhet om hvorvidt leverandørens løsning vil ivareta sikkerheten tilstrekkelig. Det er derfor viktig å ha god dokumentasjon og gi kunden innsyn i løsningen, samt tilby muligheten for revisjoner hvis ønskelig.
Fjernaksessløsninger bør inkluderes i risikovurderingen, som skal omfatte både teknisk sikkerhet og pasientsikkerhet
Eksempel Et akuttsykehus har kun en MR-maskin, den er koblet opp mot produsenten med fjernaksess. Maskinen rapporterer teknisk status tilbake til fabrikken, og servicepersonell hos produsenten/leverandøren kan aksessere maskinen for å undersøke eventuelle feil. Feil vil kunne oppdages tidlig og før det medfører driftsavbrudd. Større feilretting vil kunne gjennomføres kontrollert, slik at man kan sende akuttpasienter til et annet sykehus. Hvis man velger å ikke tillate denne type kommunikasjon, kan dette påvirke pasientsikkerheten negativt. |
Norsk Helsenett har egen fjernaksessløsning som er tilgjengelig for de som er koblet til NHN.
Les mer om Fjernaksess i Normens veileder for fjernaksess mellom virksomhet og leverandør