Digital samhandling
Helsepersonell trenger relevant, oppdatert og korrekt informasjon om pasienten for å ta gode beslutninger om rask, god og trygg behandling og pleie. Tilsvarende trenger innbyggere tilgang til informasjon for å medvirke aktivt i valg om egen helse. Nasjonale samhandlingstjenester skal gi økt effektivitet, tilfredshet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten. Her er satsingen på digital samhandling et viktig skritt.
Tiltakene
Pasientens legemiddelliste
Feil legemiddelbruk er blant de viktigste årsakene til pasientskader. Pasientens legemiddelliste gjør det mulig for helsepersonell å få en samlet oversikt over alle legemidler en pasient bruker, som er oppdatert til enhver tid, og som skal være tilgjengelig for pasienten selv og personellet — uavhengig av hvor i tjenesten personellet arbeider.
Pasientens prøvesvar
I dag bestilles mange pasientundersøkelser på nytt fordi prøvesvar ikke er tilgjengelige. Pasientens prøvesvar gir helsepersonell tilgang til og oversikt over laboratorie- og radiologisvar digitalt, uavhengig av hvem som har rekvirert undersøkelsen og hvor den er utført. Innbyggerne vil få en samlet oversikt over sine prøvesvar på helsenorge.no.
Pasientens journaldokumenter
Deling av pasientens journaldokumenter gir helsepersonell tilgang til journaldokumenter fra andre virksomheter. På den måten kan personell i sykehus eller legevakt, fastleger og innbygger selv få enkel og sikker tilgang til informasjon som epikriser og sammenfatninger.
Pasientens kritiske informasjon
Deling av pasientens kritiske informasjon (alvorlige diagnoser og tilstander) er informasjon som det er særskilt viktig at helsepersonell kjenner til i en behandlingssituasjon. For å øke registreringsgraden av opplysninger nasjonalt, skal personell kunne registrere opplysningene i eget fagsystem, samtidig som opplysningene overføres automatisk til kjernejournalen.
Pasientens måledata
Pasienter og brukere som får digital hjemmeoppfølging, gjennom blant annet velferdsteknologi og helse-apper, har ofte behov for behandling fra helsepersonell fra flere virksomheter og tjeneste- og omsorgsnivå. Pasientens måledata tilrettelegger for at informasjon om pasienten kan deles på tvers.
Mer om satsingen på digital samhandling
Helse- og omsorgsdepartementet har ansvar for å koordinere og følge opp helheten i satsingen på digital samhandling. Helsedirektoratet skal som myndighet legge til rette for at aktørene lykkes med tiltakene i digital samhandling hht til vår hovedinstruks.
Helsedirektoratet er ansvarlig for:
- pådriver-rolle for innføring
- konsept og rammebetingelser for tiltaket
- oppdatere kost/nytte-vurderinger
- gjennomføre måling og evaluering
Les mer om bakgrunnen for satsingen på digital samhandling i nasjonal helse- og samhandlingsplan.