Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Digital samhandling

Helsepersonell trenger relevant, oppdatert og korrekt informasjon om pasienten for å ta gode beslutninger om rask, god og trygg behandling og pleie. Tilsvarende trenger innbyggere tilgang til informasjon for å medvirke aktivt i valg om egen helse. Nasjonale samhandlingstjenester skal gi økt effektivitet, tilfredshet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten. Her er satsingen på digital samhandling et viktig skritt.

Tiltakene

Satsingen på digital samhandling gjennomføres i perioden fram til 2029 og det jobbes med følgende tiltak:

Mer om satsingen på digital samhandling


Helse- og omsorgsdepartementet har ansvar for å koordinere og følge opp helheten i satsingen på digital samhandling. Helsedirektoratet skal som myndighet legge til rette for at aktørene lykkes med tiltakene i digital samhandling hht til vår hovedinstruks.

Helsedirektoratet er ansvarlig for:

  • pådriver-rolle for innføring
  • konsept og rammebetingelser for tiltaket
  • oppdatere kost/nytte-vurderinger
  • gjennomføre måling og evaluering

Les mer om bakgrunnen for satsingen på digital samhandling i nasjonal helse- og samhandlingsplan.