Sykmeldte har en plikt til å prøve seg i arbeidsrelatert aktivitet, hvis det er mulig, gjennom hele sykefraværet. Arbeidsgivere har plikt til å tilrettelegge arbeidet så langt det lar seg gjøre. Målet er å unngå unødig langvarig sykefravær. Ved 8 ukers sykefravær gjør NAV en vurdering av om aktivitetsplikten er oppfylt.
Med arbeidsrelatert aktivitet menes i denne sammenheng gradert sykmelding, arbeidsrettede tiltak eller reisetilskudd.
Aktivitetskravet gjelder alle sykmeldte. Folketrygdloven § 8-8 andre ledd: Aktivitetsplikt (lovdata.no).
Unntak fra aktivitetsplikten
Det kan gis unntak fra aktivitetsplikten:
- hvis tungtveiende, medisinske grunner hindrer aktivitet. Dette må legen/sykmelderen dokumentere med en utvidet legeerklæring på sykmeldingen.
- hvis det ikke er mulig å gjennomføre arbeidsrelaterte aktiviteter på arbeidsplassen. Arbeidsgiver må i så fall dokumentere dette overfor NAV
Dette gjelder for eksempel i små virksomheter med sterkt begrensede tilretteleggingsmuligheter. Også i større bedrifter kan det tenkes tilfeller hvor forholdene gjør det umulig å tilrettelegge for aktivitet. For eksempel kan omplassering av den ansatte til annet arbeid medføre urimelig store ekstrautgifter for arbeidsgiver, i form av reise- og oppholdsutgifter.
Slik kan sykmelder bidra
Hvis sykmelder på sykmeldingen gir melding om at aktivitet medisinsk sett er mulig, kan dette fungere som utgangspunkt i samtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker om tilretteleggingsbehov og tilretteleggingsmuligheter på arbeidsplassen. Sykmelder har samtidig mulighet for å benytte sykmeldingen til å gi mer konkrete råd om tilrettelegging og medisinske hensyn i denne sammenheng. Sykmelder kan gjennom sykmeldingen be om tilbakemelding fra arbeidsgiver. Sykmelder skal også delta i dialogmøter når de blir innkalt, og kan også her bidra til tilrettelegging i arbeidssituasjonen.
Hvis sykmelder mener aktivitet ikke er mulig, og det er medisinske grunner til det, er det viktig å begrunne dette overfor NAV.
Dette kan behandler gi råd om
Sykmeldende behandler vurderer arbeidsevne. Tilretteleggingsmuligheter er en viktig del av denne vurderingen.
Momenter i vurderingen:
- Vil pasienten/arbeidstakeren ha nytte av tilrettelegging?
- Er det mulighet for endring i arbeidstid (fleksibilitet/redusert/gradvis opptrapping), arbeidsoppgaver og ansvar eller omgivelser
- Forholdet mellom sykdom og arbeid. Vet man noe om hva som har utløst sykdom (arbeid/utenforliggende faktorer?
- Om behandling og arbeid lar seg kombinere?
- Avlastning, hvilke belastninger bør unngås eller reduseres?
Gi pasient og arbeidsgiver faglige råd de kan bygge på ved tilretteleggingen. Bruk konsultasjonen, sykmeldingen og senere dialogmøtene.