Hovedregler for sending
«Tilbakemelding om feil i mottatt melding» skal benyttes når du har mottatt en elektronisk melding i journalsystemet som du enten ikke kan eller skal behandle.
Meldingen skal inneholde valg for hvilken type tilbakemelding man gir: «Feil adressat» eller «Annet», og et fritekstfelt hvor man kan utdype årsak. Brukergrensesnittet vil kunne se ulikt ut i forskjellige fagsystemer.
- Det er viktig at årsaken til at meldingen som ikke kan eller skal behandles er beskrevet klart og tydelig. Dette er nødvendig for riktig oppfølging.
- Dersom innholdet i meldingen er videreformidlet til antatt rett mottaker, bør «Tilbakemelding om feil i mottatt melding» inneholde opplysninger om hva som er formidlet, og hvordan det er formidlet.
«Tilbakemelding om feil i mottatt melding» bør være tilgjengelig som svarmelding for alle mottatte meldinger.
Når skal "Tilbakemelding om feil i mottatt med" ikke brukes?
Ved behov for å gi en tilbakemelding som gjelder pasientrelatert innhold, behandling eller ved behov for å etterspørre mer informasjon, kan dialogmelding brukes, se Forespørsel og svar på forespørsel i tilknytning til pleie- og omsorgsmeldinger (PDF) og Helsefaglig dialog (PDF). Alternativt kan andre kommunikasjonsmåter benyttes.
Slik følger man opp en tilbakemelding om feil i mottatt melding
Når man mottar «Tilbakemelding om feil i mottatt melding», må man følge opp meldingen det gis tilbakemelding på. Dette er viktig for å sikre at informasjonen kommer frem til riktig mottaker. Oppfølgingen bør skje uten unødig opphold.
Oppfølging hvis "Tilbakemelding om feil i melding" ikke er riktig
Når det mottas en «Tilbakemelding om feil i mottatt melding» som er brukt feil, skal det svares med en «Tilbakemelding om feil i mottatt melding» hvor man beskriver årsaken til at bruken er feil.
Om det ikke er mulig å svare med «Tilbakemelding om feil i mottatt melding», må avsenderen kontaktes på andre måter. Årsaken til at bruken er feil, skal oppgis.