Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

3. Eksempler på bruk

Man har mottatt en melding man ikke skal ha

«Feil adressat» skal benyttes når det er avklart at mottakeren ikke er rett adressat. Gi en beskrivelse i fritekstfeltet av årsak til at mottaker er feil adressat, for eksempel:

  • Pasienten er ikke bosatt i vår kommune
  • Pasienten har ikke et aktivt forhold ved dette sykehuset
  • Pasienten har ikke lege ved dette kontoret

Fritekstfeltet kan også benyttes til å fortelle at informasjon er videreformidlet til antatt rett mottaker, og hvordan den er videreformidlet.

Vedlegg som ikke kan åpnes

«Annet» skal benyttes når meldingen inneholder et vedlegg som mottaker ikke kan åpne. Gi en beskrivelse i fritekstfeltet, for eksempel:

  • Mottatt melding inneholder ett eller flere vedlegg som vi ikke kan åpne. Vennligst send på annen måte.

Meldinger hvor vedlegg har en teknisk feil skal i utgangspunktet avvises automatisk og ikke være tilgjengelig i journalsystemet.

Vedlegg på feil pasient

«Annet» skal benyttes når meldingen inneholder et vedlegg som mottaker ikke kan åpne. Gi en beskrivelse i fritekstfeltet, for eksempel:

  • Innholdet i mottatt melding refererer til annen pasient. Send på nytt med korrekt vedlegg. Vedleggene slettes fra pasientens journal.

Avsenderen og mottakeren av meldingen må iverksette nødvendige tiltak for å sikre som at det ikke lagres vedlegg (journaldokumenter) i feil journal.

Andre feil med meldingen

«Annet» skal benyttes. Gi i fritekstfeltet en beskrivende forklaring som gjør at avsender forstår hva som er feil i mottatt melding.

Eksempler på forklaring:

  • Mottatt melding er tom/mangler innhold. Ber om at den sendes på nytt.
  • Mottatt melding krever saksbehandling utenfor pasientens journal og vil ikke bli fulgt opp. Kontakt virksomheten på annen måte.
  • Innholdet i meldingen er ikke i henhold til avtalt bruk.
  • Innholdet i meldingen samsvarer ikke med oppgitt pasient.

Hvis man har mottatt en melding hvor det er benyttet feil meldingstype, men innholdet i meldingen kan følges opp, bør man svare med en dialogmelding. Se Forespørsel og svar på forespørsel i tilknytning til pleie- og omsorgsmeldinger og Helsefaglig dialog.

Siste faglige endring: 15. september 2022