Anbefalingen er gradert til A. Basert på meget god dokumentasjon og vurderinger foretatt av klinisk ekspertise på feltet, samt vurderinger av etiske, politiske og økonomiske forhold. Trenger støtte i minst en randomisert, kontrollert studie som en del av en samling litteratur/publikasjoner av overveiende god kvalitet og konsistens med den spesifikke anbefalingen.
Hos barn
Hos barn og ungdom har psykoedukative tiltak vist seg å ha effekt på kunnskap om ADHD/Hyperkinetiske forstyrrelse, syn på medikamentell behandling og oppfølging av behandlingstiltak (Montoya A et al, 2011). I løpet av den senere tid er det også gjennomført randomiserte kontrollerte studier som viser at systematisk psykoeduksjon bedrer kunnskap om ADHD, reduserer symptomer og øker sjansene for at igangsatte behandlingstiltak gjennomføres (Bai G et al, 2015; Ferrin M et al, 2016).
Hos voksne
Hos voksne med ADHD/Hyperkinetiske forstyrrelse er det påvist at psykoedukative tiltak medførte betydelig reduksjon av hyperaktivitet, impulsivitet og konsentrasjonsvansker, samt bedring av selvfølelse og bedre fungering (Vidal R et al, 2013).
Lov om pasient- og brukerrettigheter
Lov om pasient- og brukerrettigheter definerer brukerrettighetene også i forhold til informasjon. Når det gjelder personer under 16 år er lovens ordlyd: «Er pasienten under 16 år, skal både pasienten og foreldrene eller andre med foreldreansvaret informeres. Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette. Informasjon som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret, skal likevel gis foreldre eller andre med foreldreansvaret når pasienten er under 18 år».
Referanser
Bai G, Wang Y, Yang L, Niu W. Effectiveness of a focused, brief psychoeducation program for parents of ADHD children: improvement of medication adherence and symptoms. Neuropsychiatric Dis and Treat 2015;11 2721–35.
Ferrin M, Perez-Ayala V, El-Abd S, Lax-Pericall T, Jacobs B, Bilbow A, Taylor E. A randomized controlled trial evaluating the efficacy of a psychoeducation program for families of children and adolescents with ADHD in the United Kingdom: Results after a 6-month follow-up. J Atten Disord 2016; Feb 2. pii: 1087054715626509. [Epub ahead of print].
Lov om helsepersonell m.v. LOV 1999-07-02-64.
Lov om pasient og brukerrettigheter (pasient - og brukerrettighetsloven). LOV 1999-07-02-63.
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova). LOV 1998-07-17-61.
Montoya A, Colom F, Ferrin M. Is psychoeducation for parents and teachers of children and adolescents with ADHD efficacious? A systematic literature review. Eur Psychiatry 2011;26(3):166-75.
Vidal R, Bosch R, Nogueira M, Gomez-Barros N, Valero S, Palomar G, et al. Psychoeducation for adults with attention deficit hyperactivity disorder vs. cognitive behavioral group therapy: a randomized controlled pilot study. J Nerv Ment Dis 2013;201(10):894-900.