Helsedirektoratet har i oppgave å følge med på at det utdannes tilstrekkelig helsepersonell for å dekke behovene i tjenestene. Tabellene i denne delen presenter søkertall, fagprøvekandidater og avgangselever for helse- og sosialfaglig ved videregående opplæring og opptak ved høyere utdanning. Disse tallene hentes fra Utdanningsdirektoratet og Database for høyere utdanning[1].
5.1.1 Utdanning på videregående skolenivå
Det har vært en stor økning i søkertallene til de videregående utdanningsprogrammene helse- og oppvekstfag (VG1), helsearbeiderfag (VG2) og helsearbeiderfaget (VG3 - læreplass) i perioden 2016-2020, på henholdsvis 7,3 prosent, 9,1 prosent og 28,6 prosent. Denne veksten har ikke sammenheng med en generell økning i søkere til videregående utdanninger. Som tabell 20 viser, har søkertallet til videregående utdanninger hatt en nedgang på 2,3 prosent i denne perioden.
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Endring i % | |
2016-2020 | 2019-2020 | ||||||
Helse- og oppvekstfag (VG1) | 9958 | 10319 | 10931 | 10664 | 10684 | 7,3 % | 0,2 % |
Helsearbeiderfag (VG2) | 3535 | 3701 | 3841 | 4004 | 3855 | 9,1 % | -3,7 % |
Helsearbeiderfaget (VG3 - læreplass) | 1931 | 2076 | 2254 | 2443 | 2484 | 28,6 % | 1,7 % |
Alle videregående utdanninger | 210 651 | 208 920 | 207 383 | 206 112 | 205 809 | -2,3 % | -0,1 % |
Kilde: Utdanningsdirektoratet
Merknad til tabell: Tallene er per 1. mars.
I tillegg til høyere søkertall, har det vært en vekst i antall elever på helse- og oppvekstfag (VG1) og helsearbeiderfag (VG2) på henholdsvis 8,3 og 11 prosent fra 2016 til 2020 (tabell 21).
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Endring i % | |
2016-2020 | 2019-2020 | ||||||
Helse- og oppvekstfag (VG1) | 9 361 | 9 686 | 10 098 | 10 188 | 10 139 | 8,3 % | -0,5 % |
Helsearbeiderfag (VG2) | 3 618 | 3 757 | 3 985 | 4 067 | 4 017 | 11,0 % | -1,2 % |
Kilde: Utdanningsdirektoratet
Som figur 9 viser, har andelen gutter blant søkere til utdanningsprogrammet helse- og oppvekstfag (VG1), hatt en liten nedgang fra 19,3 prosent i 2016 til 18,5 prosent i 2020. Blant søkere til helsearbeiderfag (VG2) har det vært en økning i andel gutter fra 10,7 prosent i 2016 til 15,7 prosent i 2020. Blant søkere til programmet helsearbeiderfaget (VG3 - læreplass) har andelen gutter også økt betydelig i perioden, fra 12,8 prosent i 2016 til 21,3 prosent i 2020. Den økte andelen henger sammen at det har vært en solid økning i antall gutter, som har søkt fra 378 til 607 på VG2 og fra 248 til 529 på VG3.
| 2015/16 | 2016/17 | 2017/18 | 2018/19 | 2019/20 | Endring i % | |
2015/16-2019/20 | 2018/19-2019/20 | ||||||
Barne- og ungdomsarbeiderfaget | 2868 | 3108 | 3139 | 3394 | 3026 | 5,5 % | -10,8 % |
Helsearbeiderfaget | 3070 | 3219 | 3486 | 3799 | 3805 | 23,9 % | 0,2 % |
Kilde: Utdanningsdirektoratet
Merknad til tabell: tallene viser hvor mange fag- og svennebrev som ble oppnådd mellom 1. oktober ett år og 30. september året etter.
Som det fremgår av tabell 22 har oppnådde fag og svennebrev blant barne- og ungdomsarbeiderfaget og helsearbeiderfaget utviklet seg ulikt i perioden 2015/2016 til 2019/2020. Det har vært størst økning i fagbrev innenfor helsearbeiderfaget, men for siste året har det vært over 10 prosent nedgang for barne- og ungdomsarbeiderfaget.
5.1.2 Høyere utdanning
I perioden 2016-2020 har opptaket til høyere utdanning i Norge økt med 6,7 prosent, mens opptaket til flere helse- og sosialfaglige utdanninger har vært noe lavere. Sosionomutdanningen (bachelor i sosialt arbeid) har hatt høyest vekst i antall opptatte, med en økning på 7,3 prosent i perioden 2016 til 2020. Deretter kommer medisinutdanningen med en økning på 2,8 prosent og sykepleierutdanningen med en beskjeden økning på 0,3 prosent. Blant resten av utdanningene vist i tabell 39, har det vært en nedgang i antall opptatte studenter fra 2016 til 2020.
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Endring i % | |
2016-2020 | 2019-2020 | ||||||
Barnevernspedagogikk (bachelor) | 908 | 824 | 858 | 797 | 901 | -0,8 % | 13,0 % |
Ergoterapi (bachelor) | 372 | 344 | 344 | 352 | 344 | -7,5 % | -2,3 % |
Fysioterapi (bachelor) | 421 | 409 | 415 | 434 | 367 | -12,8 % | -15,4 % |
Medisin (profesjons-studium) | 725 | 691 | 667 | 689 | 745 | 2,8 % | 8,1 % |
Sosialt arbeid (bachelor) | 927 | 969 | 880 | 877 | 995 | 7,3 % | 13,5 % |
Sykepleie (bachelor) | 5389 | 5330 | 5187 | 5313 | 5407 | 0,3 % | 1,8 % |
Vernepleie (bachelor) | 1290 | 1133 | 1208 | 1208 | 1160 | -10,1 % | -4,0 % |
Totalt antall opptatte studenter ved høyskoler og universitet | 153 425 | 153 759 | 156 556 | 155 828 | 163 777 | 6,7 % | 5,1 % |
Kilde: Database for høyere utdanning
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Helsesykepleie | 197 | 287 | 259 | 268 | 377 |
Jordmor | 179 | 161 | 154 | 109 | 187 |
Kilde: Database for høyere utdanning
Merknad til tabell: flere av studiestedene har kun opptak til jordmor- og helsesykepleie annethvert år. Merk at studenter som først tas opp til en videreutdanning og siden bygger på med en mastergrad, vil telles i flere kolonner.
Tabell 25 og 26 viser antall fullførte grader for utvalgte helse- og sosialutdanninger. I perioden 2016-2020 har det vært en økning i fullførte grader for de fleste utdanningene, men det bør merkes at antall uteksaminerte kandidater varierer ofte mye fra år til år. For noen utdanninger, for eksempel jordmor-utdanningen ved NTNU, er det kun opptak annethvert år, noe som også påvirker antall fullførte grader.
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Endring i % | |
2016-2020 | 2019-2020 | ||||||
Barnevernspedagogikk (bachelor) | 645 | 623 | 657 | 719 | 652 | 1,1 % | -9,3 % |
Ergoterapi (bachelor) | 213 | 220 | 251 | 252 | 244 | 14,6 % | -3,2 % |
Fysioterapi (bachelor) | 308 | 307 | 261 | 310 | 282 | -8,4 % | -9,0 % |
Medisin (profesjons-studium) | 565 | 524 | 554 | 574 | 560 | -0,9 % | -2,4 % |
Sosialt arbeid (bachelor) | 710 | 757 | 758 | 735 | 777 | 9,4 % | 5,7 % |
Sykepleie (bachelor) | 3786 | 4010 | 4042 | 4121 | 4177 | 10,3 % | 1,4 % |
Vernepleie (bachelor) | 874 | 852 | 818 | 874 | 953 | 9,0 % | 9,0 % |
Kilde: Database for høyere utdanning
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Helsesykepleie | 220 | 263 | 221 | 306 | 260 |
Jordmor | 149 | 113 | 166 | 111 | 133 |
Kilde: Database for høyere utdanning
[1] Database for statistikk om høyere utdanning, https://dbh.hkdir.no/