Deltakelse i formell utdanning for voksne i befolkningen er høyere blant kvinner enn menn, og aldersmessig er flest mellom 25 og 34 år[40. Målgruppen for denne utredningen sammenfaller både i alder og kjønn med de foran nevnte. Forhold som fremmer livslang læring, er inngående redegjort for av Etter- og videreutdanningsutvalget[41]. Utvalget pekte blant annet på følgende tiltak som viktig for å sikre livslang læring:
- Lettere tilgang til studier
- Styrket studiefinansiering
- Bedre muligheter til utdanning for personer utenfor arbeidslivet
- Satsing på digitale og nettbaserte tilbud
Siden regjeringens kompetansereform[42] er arbeid rettet mot flere av disse områdene igangsatt og det antas at dette vil kunne ha positive effekter også for målgruppen til denne utredningen[43]. Det som i tillegg er påpekt som utfordringer som må arbeides med i kompetansereformen er at personer med lav utdanning og lav kompetanse, samt noen grupper eldre arbeidstakere og innvandrere deltar lite i læringsaktiviteter. Disse gruppene er representert i målgruppen for denne utredningen.
[40] SSB (2017) Voksnes læring. Tilgjengelig her: https://www.ssb.no/utdanning/voksenopplaering/statistikk/voksnes-laering
[41] NOU 2019: 12 Lærekraftig utvikling – livslang læring for omstilling og konkurranseevne. Tilgjengelig her: https://www.regjeringen.no/contentassets/849b377650a449d599d80835e74805ed/no/pdfs/nou201920190012000dddpdfs.pdf
[42] Meldt. St. 14 (2019-2020) Kompetansereformen – lære hele livet. Tilgjengelig her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-14-20192020/id2698284/
[43 Meld. St. 21 (2020–2021) Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden. Tilgjengelig her: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-21-20202021/id2840771/