Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 2 Mål og problemstillinger

Målet med kontrollen 

Målet med kontrollen var: 

  • Å undersøke om forvaltning, anvendelse og rapportering på bruk av tilskudd til "ALIS-avtaler" og "Nasjonal ALIS og veiledning" var i tråd med gjeldende lov og regelverk for ordningene.
  • Å få informasjon om styrker, feil og mangler i forvaltningen, slik at både Helsedirektoratet og kommunene får et informasjonsgrunnlag til å styrke internkontrollen. Dette innebærer også å iverksette adekvate tiltak for å bedre forvaltningen.

Problemstillinger 

Problemstilling 1: Forvalter kommunen tilskuddsordningen i samsvar med formålet?  

Problemstillingen omfatter om det foreligger kompetanse, rutiner, systemer og kapasitet i kommunen til å gjennomføre ALIS- ordningen i tråd med tilskuddsordningens formål. 

Problemstilling 2: Sørger kommunen for en økonomiforvaltning av midlene ut fra gjeldende lov og regler?  

Problemstillingen har til hensikt å belyse om tilskuddsmottaker har tilfredsstillende systemer for økonomiforvaltning, slik at de rapporterer på måloppnåelse og regnskap i tråd med ordningens regelverk. 

Tilskuddsmottakerne ble under begge problemstillingene utfordret på forbedringspunkter i både egen og Helsedirektoratets forvaltning. Dette omfattet forslag til tiltak som gjør det lettere å etterleve krav for ordningen, og som gjør administrasjonen i Helsedirektoratet og ute i kommunene enklere. 

Siste faglige endring: 17. september 2024